کد مطلب: ۷۳۰۳۵۰

براساس آخرین اطلاعات مرکز آمار:

تورم سالانه دهک اول ۵۰ درصد شد/افزایش فاصله تورمی دهک‌ها

تورم سالانه دهک اول 50 درصد شد/افزایش فاصله تورمی دهک‌ها

نرخ تورم سالانه در دهک‌های مختلف هزینه‌ای، ٤١.٧ درصد برای دهک دهم تا ٥٠.٢ درصد برای دهک اول نوسان دارد.َ

به گزارش تجارت‌نیوز، مرکز آمار ایران نرخ تورم کل کشور برای آبان ماه امسال را 44 درصد اعلام کرد. در این بازه زمانی، نرخ تورم سالانه در دهک‌های مختلف هزینه‌ای، ٤١.٧ درصد برای دهک دهم تا ٥٠.٢ درصد برای دهک اول نوسان دارد.َ

در ادامه این گزارش آمده است که محدوده تغییرات تورم ۱۲ ماهه در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بین ٦٠.٥ درصد برای دهک هشتم تا ٦٤.٦ درصد برای دهک اول است. همچنین اطلاع مذکور در مورد گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» بین ٣٢.٩ درصد برای دهک چهارم، پنجم و ششم تا ٣٦.٦ درصد برای دهک دهم است.

فاصله تورمی دهک‌های هزینه‌ای

بر اساس اعداد مربوط به تورم در میان دهک‌های مختلف هزینه‌ای، فاصله تورمی دهک‌ها در این ماه به ٨,٥ واحد درصد رسید که نسبت به ماه قبل (٧.٩ واحد درصد) ٠.٦ واحد درصد افزایش داشته است.

این گزارش می‌افزاید فاصله تورمی در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ٠.٧ واحد درصد افزایش داشته و در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» نسبت به ماه قبل ٠.٢ واحد درصد افزایش داشته است.

وضعیت زندگی خانوار ایرانی در 1400

همچنین بررسی منابع رسمی از مرکز آمار ایران حکایت از این دارد که در سال 1400، به طور متوسط ۳۰.۱ درصد خانوارهای ده دهک بدون فرد شاغل بوده‌اند و این مقدار در دهک اول (کم‌درآمدترین دهک) بالغ بر ۵۵درصد است. مصرف گوشت دهک اول هم ۶۰ درصد کمتر از میانگین کشوری است. سهم تفریحات، سرگرمی و خدمات فرهنگی در سبد خانوار اندک است. به طور متوسط یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است که زنجان، سیستان وبلوچستان و کهگیلویه وبویراحمد با سهم ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی، سه استان با بیشترین مصرف برای خدمات تفریحی و فرهنگی هستند.

68 درصد؛ تورم مواد غذایی

پیشتر مرکز آمار ایران تورم مواد غذایی 68 درصد اعلام کرد که در این میان «میوه و خشکبار» رکورددار گرانی خوراکی‌ها در آبان 1401 بودند. داده‌های گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که تورم مواد خوراکی، آشامیدنی و دخانیات طی آبان 1401 در شاخص‌های نقطه‌ای، سالانه و ماهانه به‌ترتیب روی اعداد 67.7، 61.3 و 1.3 واحد درصد ایستاد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.