کد مطلب: ۵۳۱۸۲۷

کدام کشورها تور واکسن ارائه می‌دهند؟

کدام کشورها تور واکسن ارائه می‌دهند؟

این روزها و در میانه موج قدرتمند کرونایی خبرهایی از سفر بازگشت برخی از هموطنان دو تابعیتی برای کار و تزریق واکسن به گوش می‌سد. کشورهایی که عموما در حال انجام سطح گسترده‌ای واکسیناسیون کرونا هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز ،این مسافران و شهروندان می‌گویند می‌روند کارهایشان را بکنند و واکسنشان را بزنند و کمی بعد تصویری چمدان به دست از رفتنشان را در فرودگاه یا بلیط هواپیمایشان را در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند و به نحوی خداحافظی می‌کنند. شاید برخی نیز پس از مدت‌ها تعطیلات کرونایی و کاهش محدودیت‌های ناشی از بیماری در اندیشه سفری تفریحی- واکسنی هستند یا رویایش را در سر مرور می‌کنند. اگر چنین تصورات یابرنامه‌هایی دارید، در جهان تنها نیستید.

اما به خاطر نبود توافق نامه رسمی برای تزریق واکسن به گردشگران احتمال ناکام ماندن آنها و از دست رفتن پولشان برای سفر و واکسن وجود دارد.

سفر با آپشن واکسن روند جدیدی در صنعت گردشگری جهان محسوب می‌شود. ترکیب "سفر" با جراحی زیبایی، پزشکی و حتی "زایمان یا تولد" غیرمعمول نیست و در سال‌های اخیر گردشگران زیادی برای استفاده از این خدمات به سراغ تورهای مسافرتی رفته‌اند، اما همه‌گیری کرونا نوع جدیدی از توریسم و گردشگری به نام "توریسم واکسن" در جهان را رقم زده است.

این روزها گردشگری واکسن توسط آژانس‌های سفری در سراسر اروپا برای دریافت واکسن کرونا ارائه می‌شود و برخی از گردشگران برای تزریق واکسن کووید- ۱۹ به کشوری دیگری می‌روند.

اما آیا سفر به کشوری دیگر برای واکسیناسیون قانونی است و آیا تورهای گردشگری، مجاز به ارائه این نوع خدمات هستند؟ و از آنجا که میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا در انتظار نوبتشان برای تزریق واکسن کرونا مانده‌اند، آیا تزریق واکسن به خارجیان اجحاف در حق مردم محلی به شمار نمی‌آید؟

نروژی‌ها می‌توانند برای واکسیناسیون به روسیه سفر کنند

یورو نیوز در این باره نوشت: این روزها آژانس مسافرتی "ورلد ویزیتور" نروژ تور واکسن روسیه را به مشتریانش ارائه می‌دهد. مشتریان می‌توانند بسته‌های مسافرتی متفاوتی را همراه با تزریق واکسن "اسپوتنیک وی (V)" ساخت روسیه دریافت کنند.

مشتریان نروژی می‌توانند با پرداخت ۱۱۱۹ یورو در یک ماه دو بار به روسیه سفر کنند. هر سفر برای تزریق یک دوز واکسن.

این روزها آژانس‌های مسافرتی برخی از کشورهای اروپایی با ارائه آپشن "واکسن کرونا"به ویژه به متقاضیان خود خدمات مسافرتی ارائه می دهند. مقصد بیشتر این سفرها روسیه است.

آنها با پرداخت ۲۹۹۹ یورو می‌توانند به مدت ۲۲ روز در یک استراحتگاه لوکس درمانی روسیه بمانند و در ابتدا و انتها سفر واکسن‌های روسی را تزریق کنند.

گزینه سوم آنها اقامت در یک "اسپا هتل" (هتلی با هدف ارائه خدمات معالجه فردی و درمانی) در ترکیه پس از ترک ترمینال فرودگاه مسکو است. یعنی مشتریان پس از واکسن زدن در ترمینال فرودگاهی به ترکیه رفته و در هتلی با امکانات معالجه، درمان، اسپا اقامت و استراحت می‌کنند.

گردشگری واکسن کرونا از آلمان و اتریش

آژانس مسافرتی "فیت رایزن" آلمان ارائه خدمات مسافرتی همراه با واکسن خود را در فوریه سال جاری (بهمن ۱۳۹۹) آغاز کرد.

اعضای این آژانس می‌گویند که مشتریان بیشتری خواهان تعطیلاتی همراه با واکسیناسیون کووید ۱۹ هستند.

در حالیکه برخی از آلمانی‌ها با تور به روسیه رفته و واکسن زده‌اند، ایده تور واکسن در آژانس‌های مسافرتی آلمان برای مدتی روند کاهشی به خود گرفت. در واقع انتظار افزایش واکسیناسیون در ماه آوریل (فروردین جاری) تعداد بیشتری از متقاضیان تورهای مسافرتی را بر آن داشت تا برای دریافت واکسن در آلمان صبر کنند. با این حال به نظر می رسد اگر روند واکسیناسیون آلمان همچنان کند باقی بماند تقاضا برای تورهای خارجی واکسن در این کشور افزایش خواهد یافت.

دویچه وله در گزارشی نوشت: برخی از آلمانی‌ها بیش از ۲ هزار کیلومتر را برای تزریق واکسن اسپوتنیک وی روسی طی کرده‌اند.

"هاینتس گرد پینکرنل" و همسرش یکی از این توریست‌ها هستند. آنها برای تزریق واکسن از فرانکفورت به مسکو رفتند. همسر "پینکرنل" بلافاصله پس از تزریق واکسن اعلام کرد که حالش خوب است و دردی نداشته است.

"هاینتس گرد پینکرنل" نیز در این باره گفت: پس از تزریق واکسن راه ما برای سفرهای بیشتر و مدام باز می‌شود.

وی افزود: اسرائیل اعلام کرده که مرزهایش را به روی واکسینه‌شدگان باز می‌کند.

این زوج به همراه ۱۷ گردشگر دیگر برای دریافت واکسن به روسیه سفر کردند. قرار است آنها در اوایل ماه "می" برای تزریق دوز دوم واکسن اسپوتنیک وی به روسیه بازگردند.

این توریست‌های واکسن اعلام کردند که نمی‌توانستند بر روی سرعت واکسیناسیون آلمان حساب کنند و این سبک از گردشگری سرعت ایمن‌سازی گله ای را افزایش می‌دهد.

یورو نیوز نوشت: در این میان شرکت اتریشی "ایمفرایسن" طیف وسیعی از رزروهای مسافرتی را با دسترسی تضمین شده به واکسیناسیون کرونا انجام می‌دهد.

این آژانس مسافرتی در وب‌سایت خود نوشت: "بسیار تاسف آور است. اتحادیه اروپا به موقع موفق به تهیه واکسن کافی برای تمام اروپایی‌ها نشده و این موضوع دردناک است".

این آژانس به یک دهم مشتریانی که ارزان‌ترین بسته مسافرتی واکسن را انتخاب می‌کنند و توانایی پرداخت کافی برای سفر واکسنی را ندارند، سفر رایگان هدیه می دهد.

آیا دولت‌ها از گردشگری واکسن حمایت می‌کنند؟

اگرچه گزارش‌هایی مبنی بر واکسیناسیون "اسپوتنیک وی" روسی می‌تواند از اوایل ماه جولای سال جاری (اواسط خرداد) در مرکز اخبار قرار گیرد اما دولت روسیه رسما چراغ سبز خود را به توریست‌های خواهان واکسیناسیون نشان نداده است.

با این حال به نظر می‌رسد روسیه به صورت جدی و بی سر و صدا روی برنامه‌ای کار می‌کند که به خارجیان فرصت تزریق واکسن کووید-۱۹ در روسیه را بدهد و احتمالا این برنامه از ماه جولای آینده بیشتر از قبل عملیاتی خواهد شد.

از طرفی رفتار دولت روسیه تاکنون به گونه‌ای بوده که گویی در مورد راه‌اندازی چنین برنامه‌ای تردید داشته است.

رسانه‌های روسی در روزهای گذشته روند واکسیناسیون گردشگران را پوشش داده‌اند.

رویترز در گزارشی نوشت: روسیه دوست دارد "اسپوتنیک وی" در صدر کالاهای صادراتی‌اش قرار گیرد.

بسیاری از کشورهای جهان این واکسن را تائید کرده‌اند اما اتحادیه‌ اروپا در مورد استفاده از این واکسن تردید دارد.

یورو نیوز در این باره نوشت: "دیمیتری پسکوف" سخنگوی "کرملین" با اعلام اینکه شهروندان روسیه "الویت مطلق" واکسیناسیون هستند، اعلام کرده که دولت، گردشگری واکسن را نیز مورد ملاحظه قرار می‌دهد.

از سوی دیگر شایعات فضای مجازی در باره تورهای واکسیناسیون گردشگران از ترکیه به صربستان از سوی سفیر ترکیه در بلگراد و سفارت صربستان در آنکارا تکذیب شده‌اند. تنها شهروندارن ترک تبار و با مجوز اقامت در صربستان قادر به تزریق واکسن هستند.

آیا گردشگری واکسن قانونی است؟

در حال حاضرهیچ توافق نامه رسمی برای اطمینان از واکسیناسیون گردشگران خارجی وجود ندارد. بنابراین احتمال ناکام ماندن گردشگران واکسن و از دست رفتن پول هزینه شده برای سفر و واکسنشان وجود دارد.

بعضی از کشورها به صراحت اعلام کرده‌اند که از گردشگران واکسن استقبال نمی‌کنند. برای مثال در بریتانیا تزریق واکسن تنها از طریق سیستم بهداشت و درمان ارائه می‌شود و افراد باید منتظر دستور دکتر یا سیستم بهداشت برای تزریق آن باشند. در عین حال مشخصات فردی و آدرس محل سکونت افراد در حین مراجعه با کادر تزریق مورد تائید قرار می‌گیرد و احتمالا چند کشور دیگر نیز چنین اقداماتی را در محل تزریق انجام دهند.

گردشگری واکسن تا چه حد اخلاقی است؟

گردشگردی واکسن می‌تواند به هدف مشترک پایان دادن به شیوع ویروس همه‌گیر کرونا کمک کند اما در حالیکه که اکثر مردم جهان هنوز منتظر تزریق واکسن خود هستند آیا استفاده از این واکسن‌ها برای افراد مرفه‌تر آن هم در قالب یک سفر یا تعطیلات، عادلانه به نظر می‌رسد؟

در برخی کشورها مانند صربستان که شهروندانش به دلیل انتشار اطلاعات غلط یا دلایل دیگر تمایل زیادی به استفاده از واکسن‌ها ندارند، ارائه دوزهای اضافی به خارجیان قبل از اتمام انقضای تاریخ واکسن کاری اخلاقی محسوب می‌شود.

از طرفی گردشگری واکسن برای مردم کشورهای در حال توسعه می‌تواند اضطراب انتظار برای دریافت واکسن را کاهش دهد. برخی از کشورهای ثروتمند با احتکار دوزهای اضافی واکسن روند واکسیناسیون جهانی را آغاز کرده‌اند و افرادی که از طریق گردشگری واکسن ترتیب این واکسیناسیون را به هم می‌زنند، به تشدید مشکلات دامن می‌زنند.

فلوریدا؛ مقصد مولتی میلیاردرهای جهان برای تزریق واکسن کرونا

در ماه‌های اخیر سرچ عبارت "گردشگری واکسن فلوریدا" در گوگل آنقدر زیاده بوده که با تایپ اولین حروف این عبارت، گوگل کارتان را آسان کرده و آن را در گزینه‌های سوم و چهارم برایتان ظاهر می‌کند.

وال استریت ژورنال در اواسط ژانویه (دی ماه سال گذشته) در این باره نوشت: یکی از نمونه‌های "گردشگری واکسن" در ایالت فلوریدا مشاهده شده است.

کمی پس از شروع واکسیناسیون کرونا در آمریکا امکان تزریق واکسن به افراد غیرساکن فلوریدا وجود داشت. از این رو پای ثروتمندان زیادی از نیویورک و کالیفرنیا و حتی مسافران مرفهی از آرژانتین و مکزیک هم به این ایالت باز شد.

یک شرکت کانادایی نیز به مشتریان متقاضی واکسن خود اعلام کرد که برای آنها سفرهای یک روزه به فلوریدا با جت خصوصی ارائه می‌دهد که قیمتی بین ۲۵ تا ۸۰ هزار دلار آمریکا دارد.

این موضوع با خشم و اعتراض شماری از شهروندان روبه‌رو شد که دریافت واکسن خارج از نوبت برای ثروتمندان را ناعادلانه می‌دانستند.

واکسیناسیون در فرودگاه‌های آلاسکا

ایالت آلاسکای آمریکا برای مقابله با کمبود گردشگر چاره‌ای اندیشیده است: قرار است از اوایل تابستان در برخی از فرودگاه‌های این کشور به مسافران این ایالت واکسن کرونا تزریق شود، آن هم به صورت مجانی.

نمایی از موزه شهر "انکوریج" در آلاسکای آمریکا/ مقامات آلاسکا می‌خواهند از واکسن کرونا به عنوان ابزار گردشگری استفاده کنند.

نیویورک تایمز در این باره نوشت: "مایک دانلوی" فرماندار آلاسکا گفته است که تزریق واکسن "احتمالا دلیل خوب دیگری به دست می‌دهد تا گردشگران در فصل تابستان از آلاسکا دیدن کنند."

منتقدان می‌گویند چنین اعلامی حکایت از اشتباه در نحوه توزیع واکسن در آمریکا دارد. در میشیگان که زیر فشار افزایش مبتلایان کرونا قرار دارد درخواست برای افزایش دوز بیشتر واکسن رد شده است.

آخرین اخبار کرونا را در صفحه ویروس کرونا در تجارت‌نیوز بخوانید.

منبع: عصرایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    چرا اژانسهای گردشگری ایران عقب هستند ، چرا شرکتهای ایرانی نمی توانند از موقعیت ها استفاده کنند و خود را از ورشکستگی نجات دهند؟