کد مطلب: ۷۳۸۳۶

توسعه بندر رقیب چابهار در پاکستان

درحالی که هند برای توسعه بندر چابهار و سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری در این بندر دست دست می کند توسعه بندر رقیب چابهار در پاکستان و به دست چینی ها رو به تکمیل است.به نقل از بلومبرگ، زمانی که رهبران ایران، هند و افغانستان در مراسم آغاز توسعه بندر استراتژیک چابهار در ایران گرد

درحالی که هند برای توسعه بندر چابهار و سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری در این بندر دست دست می کند توسعه بندر رقیب چابهار در پاکستان و به دست چینی ها رو به تکمیل است.
به نقل از بلومبرگ، زمانی که رهبران ایران، هند و افغانستان در مراسم آغاز توسعه بندر استراتژیک چابهار در ایران گرد هم جمع شدند، آنها اعلام کردند که این شراکت مسیر تاریخ را تغییر خواهد داد.
در سفر اخیر نخست وزیر هند به ایران که تقریبا 13 سال پس از اولین توافق دو کشور برای توسعه بندر چابهار صورت گرفت، تنها یک کشتی در بارانداز اصلی این بندر لنگر انداخته بود.
ماه ها پس از برگزاری این مراسم در ماه می و وعده های هند برای تزریق 500 میلیون دلار به این پروژه، هنوز کار خاصی در بندر چابهار صورت نگرفته و این در حالی است که چینی ها در بندر گوادر پاکستان در 100 کیلومتری چابهار، تاسیسات بندری را توسعه داده اند.
سمیر پاتیل، تحلیلگر موسسه گیتوی هاوس هند در این باره گفت: «آنچه ما میبینیم مشکلی است که در زمینه بسیاری از تعهدات خارجی هند دیده می شود… زمانی که نخست وزیر تعهدی می دهد، طرف هاپیشبرد این فرآیند را مشکل می یابند. بروکراسی اداری در هند زمان بر است.»
چابهار قرار بود به معبری برای صادرات کالاهای هندی و رقیبی برای شراکت چین و پاکستان در بندر گوادر تبدیل شود. افغانستان هم قرار بود از طریق خطوط ریلی و جاده ای به این بندر متصل شود و از این طریق بتواند اقتصاد پس از جنگ خود را بازسازی کند. اما با گذشت بیش از یک دهه، این دارایی استراتژیک همچنان بلااستفاده مانده و این در حالی است که چین سرمایه گذاری ای 45 میلیارد دلاری در کوریدور اقتصادی چین و پاکستان با محوریت بندر گوادر انجام داده است.
ژنگ که، تاجر چیننی که در سوپرمارکت خود در منطقه آزاد تجاری چابهار به زبان فارسی صحبت می کند در این باره گفت: «آنها باید این قرارداد را به چینی ها می دادند…آنها بندر را در موعد مقرر آماده می کردند.»
به گفته حمید مصدقی، دیپلمات ایرانی، به رغم اهمیت فراوان این پروژه، ایرانی ها و هندی ها 2 سال است هنوز بر سر این که چه کسی 30 میلیون دلار تعرفه غیرمستقیم تجهیزات بندری وارد شده به ایران را پرداخت خواهد کرد، به نتیجه نرسیده اند.
مصدقی که ریاست بخش اقتصادی سفارت ایران در دهلی نو را بر عهده دارد گفت: «کندی کار پروژه ناشی از مسائل کوچک است… هر دو طرف می خواهند این روند تسریع پیدا کند.»
برای نارندرا مودی، نخست زیر هند چابهار می تواند کمکی برای دستیابی به هدفش در متحد کردن اقتصادهای جنوب آسیا و ارتقای جایگاه هند در منطقه باشد. اما روند کند توسعه این بندر انتقاداتی را برانگیخته است.
شاشی تارور، نماینده پارلمان هند و عضو حزب مخالف دولت و رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان در این باره گفت: «در حالی که چین و پاکستان در حال توسعه گوادر در چند کلیومتری بندر چابهار هستند، هند نمی تواند به تاخیر و بی توجهی به این بندر حیاتی پایان دهد.»
بندر چابهار می تواند به محوری برای اقتصاد منطقه تبدیل شود. نزدیکی این بندر به بنادر غربی هند یعنی کاندلا، موندرا و بمبئی می تواند به کشاورزان این کشور کمنک کند تا با هزینه ای پایین کود شیمیایی و دیگر کالاهای مورد نیاز خود را از آسیای میانه و کشورهای دیگر تامین نمایند.
به گزارش تسنیم، چابهار برای کشور محصور در خشکی افغانستان هم از اهمیت بالایی برخوردار است. این توافق شامل یک مسیر ریلی شمال به جنوب است که می تواند به بهره برداری از ثروت معدنی دست نخورده یک تریلیون دلاری افغانستان کمک کند و وابستگی این کشور را به کمک های خارجی کاهش دهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.