خبر مهم:

کد مطلب: ۵۶۷۲۱۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

اگر واکسن سینوفارم زده‌اید، بخوانید / چه کسانی نباید سینوفارم بزنند؟

اگر واکسن سینوفارم زده‌اید، بخوانید / چه کسانی نباید سینوفارم بزنند؟

اگرچه درصد کمی از مردم ایران واکسن کرونا زده‌اند، اما بیشترین میزان واکسن وارداتی به ایران واکسن سینوفارم است. قبل و بعد از تزریق واکسن سینوفارم باید چه نکاتی را رعایت کرد و چه کسانی نباید این واکسن را بزنند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، سازمان بهداشت جهانی در وب‌سایت خود نکاتی را درباره تزریق واکسن کرونا اعلام کرده است. اما این نکات چیست؟

سینوفارم برای چه کسانی توصیه نمی‌شود؟

به نقل از «سازمان بهداشت جهانی»، تزریق واکسن کرونا برای افراد زیر ۱۸ سال توصیه نمی‌شود، چرا که مطالعات برای تعیین اثربخشی واکسن کرونا بر این دسته از افراد هنوز تکمیل نشده است.

زنان باردار می‌توانند واکسن سینوفارم بزنند؟

داده‌های موجود در مورد تاثیر واکسیناسیون کرونا با استفاده از واکسن «سینوفارم» بر زنان باردار، میزان اثربخشی آن و ریسک‌های احتمالی آن هنوز ناکافی است. با این همه، در تولید واکسن سینوفارم از شیوه‌ای استفاده شده که واکسن بسیاری از بیماری‌های دیگر هم به همان شیوه تهیه شده‌اند و در آن موارد، امنیت واکسن برای همه و از جمله زنان باردار بالا بوده است.

در این میان، «سازمان بهداشت جهانی» واکسیناسیون برای زنان باردار را هم توصیه می‌کند، چرا که خطرات احتمالی واکسیناسیون بسیار کمتر از خطرات عدم دریافت واکسن هستند.

«سازمان بهداشت جهانی» انجام تست بارداری پیش از دریافت واکسن را توصیه نمی‌کند. علاوه بر این، به تاخیر انداختن بارداری و یا سقط جنین به دلیل دریافت واکسن هم توصیه نمی‌شوند.

اثربخشی واکسن سینوفارم برای زنان در دوره شیردهی هم مشابه سایر افراد بالغ است. سازمان بهداشت جهانی توقف شیردهی پس از دریافت واکسن سینوفارم را هم توصیه نمی‌کند.

چه کسانی می‌توانند واکسن سینوفارم بزنند؟

علاوه بر افراد عادی، واکسن سینوفارم را می‌توان به تمام کسانی که قبلا کرونا گرفته‌اند هم تزریق کرد. داده‌های در دسترس نشان می‌دهند که ابتلای مجدد به کرونا، ۶ ماه پس از ابتلای اولیه، به ندرت اتفاق می‌افتد.

بنابراین، از آنجا که تعداد واکسن هنوز محدود است، توصیه می‌شود کسانی که در ۶ ماه گذشته تست PCR مثبت داشته‌اند، تا پایان ۶ ماه از دریافت واکسن خودداری کنند تا واکسن به بقیه افراد برسد.

کسانی که تب بالای ۳۸٫۵ درجه سانتی‌گراد داشته باشند نیز باید دریافت واکسن سینوفارم را به پس از کاهش تب خود موکول کنند.

آیا واکسن سینوفارم امن است؟

سازمان بهداشت جهانی به طور کامل کیفیت، امنیت و اثربخشی واکسن سینوفارم را بررسی کرده و تزریق آن را برای تمامی افراد بالای ۱۸ سال توصیه می‌کند.

داده‌های مربوط به امنیت این واکسن برای افراد بالای ۶۰ سال محدود هستند، چرا که تعداد افراد شرکت‌کننده در این سنین در آزمون‌های بالینی چندان زیاد نبوده است.

در این میان، هر چند پیش‌بینی نمی‌شود که امنیت واکسن برای افراد بالای ۶۰ سال با امنیت این واکسن برای افراد کمتر از ۶۰ سال تفاوت داشته باشد، کشورهایی که می‌خواهند واکسن «سینوفارم» را به افراد بالای ۶۰ سال تزریق کنند، بهتر است پایش‌های مربوط به امنیت سلامت این افراد را به شکل فعال دنبال کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • اس خلیل

    درود برشما عزیزان چنمدت پیش کرونا گرفتم حدود۱۰میلیون هزینم شد تاخوب شدم رفتم واکسن استرازینکا بزنم بعد کارت که بهم دادن دیدم سینوفارم زدن هرچی جروبحث کردم فایده نداشت ولی دیگه نمیزنم حتی واکسن امریکایی من به این دولت ومسعولین اعتمادندارم حاضرم بمیرم ولی دیگه بابند پوسیده اینا توچاه نمیرم ایزدمنان برای ایرانی های عزیزم بهترینهاروارزومندم

  • حسینی

    سلام من میخام دوز دوم واکسن را بزنم بچه هم شیر میدم ولی قفسه سینم دردمیکنه با سردرد و دست چپم بزنم یا ن

  • ناشناس

    سلام .من الان دو هفتس که از دوز دوم سینوفارمم میگذره ولی هنوز پریود نشدم.یعنی الان دو هفتس عقب افتاده.میخوام بدونم این بخاطر واکسنی که زدم یاه نه.ایا اینجا کسی مثل من هست یا نه ؟

    • ناشناس

      من الان دوماه از دوز اول واکسنم گذشته و هنور عادت ماهانه نشدم مجردم هستم☹

    • ناشناس

      سلام منم امروز ۱۲ روزه که واکسن زدم و ۱۰ روزه که پریودیم عقب افتاده تست بی بی چک هم زدم هر دو سری منفی بود. نمیدونم چرا پریود نمیشم. شما هنوز پریود نشدید؟

    • ناشناس

      مطمعنی فقط برات واکسن زدن

    • ناشناس

      منم ۶ روزه عقب انداختم بی بی چک هم منفی بود

  • رضا

    من دوسال واکسن نزدم هیچیم نشد.
    همه جاهم رفتم ماسکم نزدم.۲۰ روز از دوز دوم سینوفارمم گذشته الان کرونا گرفتم.نمیدونم دقیقا چه فکری باید بکنم راجب به واکسن؟

  • صفا

    من سه ماهه واکسن زدم و بعد تزریق واکسن سینوفارم سوزش گلو و دهان و زبان پیدا کردم و و خوب نشده د‌کتر هم فقط قرص زد حساسیت میده

  • ناشناس

    من دو دز واکسن سینوفارم را زده ام و بعد تزریق دز دوم دچار زانو درد ،استخوان درد شده ام و هر دو زانو ام به شدت درد می کند.قبل از زدن واکسن سالم بودم و روزی یک ساعت پیاده روی‌ می کردم ولی حالا کار های روز مره ام را به زور انجام میدهم و بیشتر وقت ها می لنگم و مطمئنم که واکسن زدم اینجور شدم و نمی دانم استخوان دردم تا کی ادامه دارد

    • بیتا

      منم پشت رون پام درد گرفت و الان غده شده ایکاش واکسن نمیزدم

    • ناشناس

      منم کمردرد گرفتم شدیداً بی حال شدم نمی تونم راه برم فقط 26 سالمه من دیگه دوز سوم نمی زنم

  • ??

    من ۱۳ سالمه واکسن سینوفارم زدیم هعی فقط به خاطر گرفتن یه کارت بعدن معلوم نیست چه مریضی هایی میاریم

  • ناشناس

    سلام سه روز پیش سه نفر افارد منزل رفتیم واکسن زدیم ، سه ماه پیش هم همگیمون باهم کرونا گرفته بودیم ، الان دوروزه دوباره بعد از زدن واکسن ، حالت زمانی که کرونا داشتیم رو گرفتیم ، دوتامون ، خیلی بیحال هستیم و بدن درد شدید گرفتیم . بینی هامون هم کیپ شده . کمر درد داره امونم رو میبره . فکر کنم عوارض واکسن باشه خدا کنه چند روزه خوب بشیم . وقتی کرونا گرفتیم شانزده میلیون کل پس انذاز و سرمایه زندگیمون بود که چند سال بود طول کشید تا جمع کردیم ، تو یکماه مریضی از بین رفت . این چه دردی بود افتاد به جونمون ، شانس نداریم که این چه زمانی واسه متولد شدن و زندگی کردن بود ؟

  • نوید

    سلام سوالی داشتم من دز اول سینوفارم رو زدم ولی برای دز دوم منصرف شدم به دلیل شایعات خبری الان سی روز از موعد ،دز دوم واکسن گذشته ایا میتونم بزنم و اینکه اثر بخشی داره و یا اینگه مشکلی ایجاد نمیکنه تو رو خدا جواب سوالمو بدین نمیدونم چیکار کنم؟؟؟؟؟؟

  • نوید

    سلام‌من دز اول واکسن سینوفارم زدم ب خاطر اخبار و شایعات در مورد واکسن منصرف شدم الان سی روزه از دز دوم گذشته و میخام بزنم ایا بعد از سی روز تاخیر مشکلی نداره یا اثر بخشی واکسن از بین نمیره ، کمکم کنید بزنم یا خیر؟؟؟

    • ناشناس

      سلام میتونی بزنی