کد مطلب: ۶۵۴۹۸۵

توضیح وزیر کار درباره دهک‌بندی/ درآمد فرزندان هم تاثیر دارد؟

توضیح وزیر کار درباره دهک‌بندی/ درآمد فرزندان هم تاثیر دارد؟

وزیر کار، رفاه و تعاون اجتماعی گفت: برای دهک‌بندی کل گردش مالی خانواده را در نظر می‌گیریم. درآمد فرزندان خانواده که شاغل هستند و درآمد دارند نیز ملاک است.

به گزارش تجارت‌نیوز ،‌ وزیر کار رفاه و تعاون اجتماعی شب پیش در برنامه جهان آرا معیار دهک‌بندی خانوار را توضیح داد.

حجت اله عبدالملکی خبر داد: معیار دهک‌بندی خانواده‌ها برای یارانه کمک‌معیشتی مجموعه‌ای از متغیرهای اقتصادی و مالی همچون خودرو، گردش مالی و سودهای بانکی است. ملک و خانه افراد جزو ملاک‌های دهک‌بندی به حساب نمی‌آید.

براساس گزارش خبرآنلاین ،‌ وزیر کار گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی، سالیانه ۴۰۰ هزار میلیارد تومان از سرمایه کشور را مصرف می‌کند. این میزان به پنج بخش تقسیم می‌شود.

بخشی از این ۴۰۰ هزار میلیارد تومان به جیب دلالان، بخشی به جیب قاچاقچیان، بخشی به سفره خارجیان، بخشی از آن به جیب تولیدکنندگان خارجی و بخش پنجم به جیب مصرف‌کنندگان می‌رسد.

بخش پنجم به صورت کاملاً نامتوازن به جیب مردم می‌رفت و کسی که بیشتر مصرف می‌کند بهره بیشتری می‌برد.

در این طرح ما ارز را به نرخ آزاد حساب می‌کنیم و صد در صد این ۴۰۰ هزار میلیارد تومان را به مردم می‌دهیم.

با این طرح اولا قاچاق کاهش می‌یابد. دوما انگیزه تولیدکنندگان برای تولید بیشتر می‌شود. این می‌تواند خود به خود کنترل‌کننده قیمت باشد تا جایی که حتی به قیمت‌های اولیه برمی‌گردد، و ضریب جینی یا همان اختلاف طبقاتی به شدت کاهش می‌یابد.

برنامه دولت برای آثار روانی گران شدن کالا

حجت اله عبدالملکی افزود: افزایش قیمتی که در کالاهای زنجیره‌ای رخ می‌دهد بسیار محدود است. بحث دیگر اثر روانی گران شدن کالاها است که دولت برای آن هم برنامه دارد.

وزیر کار گفت: از این طرح حتی یک ریال سهم دولت نمی‌شود و تمام ارز تخصیصی به خود مردم می‌رسد.

عبدالملکی افزود: در این دولت از همان اول این بحث بود که تعیین تکلیف شود. هرچند ممکن است در ابتدا مورد اعتراض برخی قرار گیرد.

هر یک ماهی که اجرای این طرح به تاخیر بیفتد ۳۸ هزار میلیارد تومان از سرمایه که می‌توانست به مردم برسد از بین می‌رفت.

تکلیف معترضان به یارانه جدید چیست؟

عبدالملکی گفت: دو گروه داریم که می‌توانند اعتراض کنند. اول گروه‌هایی که یارانه ۴۵ هزار تومانی دریافت نمی‌کردند و به طور کلی در داده‌های رفاهی نبودند. همانطور که می‌دانید این داده‌ها از سال ۹۳ ثبت‌نام جدید انجام نشده است.

وی با تاکید بر اینکه نیاز به هیچ‌گونه مراجعه حضوری نیست گفت: در روزهای آینده این سامانه با همکاری سازمان هدفمندی و وزارت ارتباطات کارش را شروع می‌کند و جزئیات آن اعلام می‌شود.

عبدالملکی گفت: گروه دوم کسانی هستند که یارانه ۴۵ هزار تومانی را دریافت می‌کردند ولی یارانه جدید را دریافت نکردند که آنها هم از چند طریق می‌توانند اعتراض خود را ثبت کنند.

وزیر کار رفته و تعاون اجتماعی گفت: راه اول مراجعه به سایت حمایت وزارت رفاه است و در آنجا اعتراض خود را ثبت کنند.

راه دوم که ساده‌تر است تماس با شماره تماس گویای ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ وزارت رفاه است که دهک‌بندی راه اعلام می‌کند و از همان جا می‌تواند اعتراض خود را ثبت کند.

نیروهای مسلح نیز به دلایل امنیتی توسط خود مراکز پرداخت می‌شود.

عبدالمالکی گفت: حتی اگر چند ماه آینده هم اعتراض صورت بگیرد و جزء ۹ دهک اول شناسایی شوند پرداخت صورت خواهد گرفت.

معیار دهک‌بندی خانوار چیست؟

وزیر کار افزود: معیار دهک‌بندی خانواده‌ها برای یارانه کمک‌معیشتی مجموعه‌ای از متغیرهای اقتصادی و مالی همچون خودرو، گردش مالی و سودهای بانکی است و ملک و خانه افراد جزو ملاک‌های دهک‌بندی نیست.

وی گفت: برای دهک‌بندی کل گردش مالی خانواده را در نظر می‌گیریم و درآمد فرزندان خانواده که شاغل هستند و درآمد دارند، ملاک است.

این مقام مسئول در رابطه با دلایل دهک‌بندی‌ها گفت: در این دهک‌بندی‌ها اولاً ملک به ارزش آن در نظر گرفته نشده است ثانیاً تراکنش‌های مالی طی چند سال در نظر گرفته می‌شود.

ولی افزود: با در نظر گرفتن این شاخص‌ها سامانه یک شاخص ترکیبی ارائه می‌دهد که حاوی تمام اطلاعات مالی خانوار است و طبق آن اولویت‌بندی صورت می‌گیرد.

عبدالملکی تصریح کرد: بسیاری از اعتراضاتی که می‌شود به دلیل ناآگاهی از ملاحظات اقتصادی سامانه است. مثلاً از یک خانواده دو نفر جدا شدند و درآمد و خودروی جداگانه دارند که سامانه این را متوجه نشده که آن هم با اعتراض قابل رفع است. یا مثلاً گردش حسابی وجود دارد که متعلق به خود فرد نیست.

از این جهت خواستار این هستیم که این افراد حساب‌های خود را شفاف کنند.

وزیر رفاه در رابطه با طرح کالابرگ گفت: بناست مقادیری مشخص شود و مردم با کارت خود به فروشگاه مراجعه کنند و با قیمتی قبل از افزایش قیمت پرداخت می‌کنند.

وی افزود: بنابراین با این اقدام با افزایش قیمتی نخواهیم داشت و قیمت‌ها برمی‌گردد به همان قیمت‌های قبلی و این سیستم اثرش برای اقتصاد کشور بهتر است مردم مطمئن باشند تا هنگامی که این کالا برگ فراهم شود یارانه نقدی پرداخت خواهد شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • Nima

    واقعا این ندادن یارانه به مردم به بهانه داشتن درآمد بالا، دزدی آشکاره. نمونه اش بنده که خاله و داییم پول می ریزن تو حسلب بانک ملی م که براشون قسط ها رو بدم و این مبالغ رو بعنوان گردش حساب و درآمد برای من حساب کردن….

  • ناشناس

    مگرهرایرانی ازاین فروش نفت سهم ندارد پس این چه مسخره بازی است که به یکی تعلق می گیردبه یکی نه اگرکسی وصعش خوب باشداصلادنبال این چیزانماد اخرکارمندبازنشته وصع خوب اقای وزیرمی کویدانهای قطع شده که هرروزیک کیلو گوشت به حیوان خانگی شانه نه اقایان شما یارانه گسانی قطع کرید که جانبازند وایابازنشته ای که با۳۲/جانبازی باحدود۶۰سال کشاوزی بکندان هم سنتی وطعش عالیه حال نمی گویم اگراین شندرقازنباشدازکرسنگی می میردشایدباهزارزمت چهارریال هم توبانکی برای ازدواج فرندش گداشته ایاخداوکیل بدکاری کرده که شمااقان حقش ببرید خداوند درقیامت حق مارا ازعتان می گیرد انشا الله

  • ناشناس

    ایا فردی که باهزاربدبختی اگراندک پسندازی برای ازدواج فرزندش داشته جرم است ایابازنشته ای که کشاوزی کند با۶۰سال سن و۳۲/جانبازی اگرصعش خوب باشد موقع استراحت وتفریخ است پس اگریارانه حق هرایرانیه به همه پرداخت کنید وگرنه خداازاین دولت نگدرد

  • ناشناس

    مسئول عرضه نداره جلوی قاچاق رو بگیره ما باید تاوان بدیم؟ پولی که اینهمه تو بوق و کرنا کردین فقط برای چند کالای محدود .برفرض اینکه مردم طبق جیره بندی شما مصرف کنند و مهمان داری نکنند و از هفته سه روز روزه بگیرند. برای افزایش قیمتهای مابقی اجناس چی کنند؟ ارد و شکرکه گران شد بیسکوییت شیرینی و کیک گرانتر شد میشه بگین شما خودتون هم مث مردم سختی میکشید؟ یا طبق گفته فلان مسئول خیر ندیده معتقدید که شان شما بالاتر از مردم عادی هست ؟
    چطور تو شبکه خبر یه جوان بیست و چندساله با چند عکس و حساب کتاب بچگانه تو لنز دوربین نگاه میکنه و میگه توان خرید مردم بالا رفته؟ ما اقتصاد دان نداریم؟ اساتید اقتصادی دانشگاه نمیتونن این وضعیت رو توضیح بدهند؟ تازه صحبتهای همین جوانک هم وقتی که گفت. همین یارانه تا پایان سال ارزشش چهل درصد کمتر میشه بلافاصله قطع شد.
    به خودمون سخت بگیریم اما برای بچه هامون که توقع دارند براشون تولدی کوچیک بگیریم چکار کنیم یه تولد خانوادگی با 8نفر مهمان و بدون میوه حداقل یک تا یک ونیم هزینه داره .منی که سه تا بچه دارم این هزینه ها رو با جیره بندی شما و قیمتهای وحشتناک چطور تامین کنم؟ وام میگیرم و قسط و سود بانکهاتون رو پرداخت کنم میگین گردش حسابم بالاست .چرا فکر میکنید اداره کردن اقتصاد چندین میلیون نفر روی کاغذ و دستوری امکان پذیره؟

  • ناشناس

    یارو خودش و خانواده ش بالای 30 میلیون درآمد داره ولی یارانه بهش دادن

  • مهدی

    مگه فرزندان گوشت‌و مرغ میخرن که اونارو حساب میکنن…

  • ناشناس

    آقای عبدلملکی شما که دم از عدالت میزنی من الان در دهک ۱۰ قرار دادی نه حقوق بگیرم نه مستمری نه مغازه دار تورا قران قسم میدهم بده بررسی کنند

  • ناشناس

    بخدا در این دهک بندیها آقای عبدلملکی بده تجدید ودهکها ی ۱۰ را دوباره اصلاح کنید بخدا آدم می شناسم دهک ۱۰ دزدید مستاجر نمیتونه اجارش بده تجدید نظر کنید خواهش میکنم پخش کنید