کد مطلب: ۶۲۵۰۳۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

درج قیمت تولید روی کالا متوقف می‌شود؟

درج قیمت تولید روی کالا متوقف می‌شود؟

درج قیمت تولید روی کالا جدیدترین ابتکار دولت برای تنظیم بازارهای مختلف است. به‌رغم انتقادات مطرح‌شده نسبت به اجرای این طرح، امروز رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به قطعیت در اجرای آن تاکید کرد. این اتمام حجت ۱۲ تشکل صنعتی را بر آن داشت تا در نامه به رئیس جمهوری خواهان توقف این طرح شوند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، از ابتدای معرفی رضا فاطمی‌امین به‌عنوان وزیر صنعتِ دولت سیزدهم، نگرانی‌ها نسبت به حذف قیمت مصرف‌کننده قوت گرفت. زیرا او پیش از رسیدن به منصب وزارت به‌عنوان ایده‌پرداز درج قیمت تولید روی کالا شناخته می‌شد.

فاطمی‌امین برای اجرای ایده خود به زمان زیادی احتیاج نداشت و در ماه‌های ابتدایی وزارت خود دستور درج قیمت تولیدکننده روی کالا را صادر کرد. اقدامی که از همان ابتدا موافقان و مخالفان خاص خود را داشت. اما حالا با جدی‌ترشدن اختلافات فاز جدیدی از آن را مشاهده می‌کنیم.

چنانکه امروز رئیس سازمان حمایت مصرف‌کننده و تولیدکننده در جلسه تنظیم بازار استان البرز بر حدیت وزارت صنعت در اجرای این طرح دستوری تاکید کرد.

بنا به اعلام عباس تابش تاکنون ۳۳۰۰ قلم کالا در طرح درج قیمت تولیدکننده شناسایی شده‌اند و ۱۷۰۰ قلم کالا هم با قیمت‌های جدید به فروش می‌رسند. او همچنین اعتقاد دارد که این طرح به واقعی‌شدن قیمت کالاها کمک می‌کند.

تابش همچنین در رابطه با تاثیر این اقدام بر قیمت‌ها گفت: در بررسی اولیه قیمت ۱۸۰۰ قلم، شاهد کاهش سه تا ۶۵ درصدی قیمت کالا در سطح عرضه بوده‌ایم.

پیش از این نیز وزیر صمت مدعی شد با درج قیمت تولیدکننده، ارزانی ۱۵۰۰ کالا محقق شد. اما حالا معاون او ۳۰۰ کالای دیگر را هم مشمول ارزانی‌های مد نظر دولت می‌داند.

مکاتبه تشکل‌ها با رئیس جمهوری

پس از سماجت وزارت صنعت بر درج قیمت تولید روی کالا، اصناف موضوع را به نهادهای بالاتر کشاندند. چنان‌که ۱۲ تشکل صنعتی در نامه‌ای به رئیس جمهوری خواستار توقف موقت طرح شفاف‌سازی نظام توزیع از طریق درج قیمت تولیدکننده روی محصولات شدند.

البته امضاکنندگان این نامه نیز معتقدند که اگر این طرح اصولی، حساب‌شده و با ایجاد بسترهای لازم و در زمان مناسب اجرا شود، محاسن متعددی خواهد داشت. اما ۱۵ عیب هم برای آن برشمرده‌اند که ازجمله آن‌ها می‌توان به افزایش بیکاری، رشد قاچاق، کاهش تولید و درنهایت افزایش قیمت‌ها اشاره کرد.

پیشنهاد این ۱۲ تشکل حذف موقت طرح مذکور است. آن‌ها خواسته‌اند تا کارگروه تخصصی تشکیل شود و با تعیین ضریب افزایش قیمت در هر حلقه تولید کالا به دست مصرف‌کننده برسد.

طرحی به زیان مصرف‌کنندگان

اما انتقادات نسبت به اجرای این طرح مختص تشکل‌ها و تولیدکننده‌ها نیست. مصرف‌کنندگان نیز گلایه‌های مختلفی، به‌ویژه از افزایش قیمت‌ها مطرح می‌کنند.

گرچه شهروندان خواهان انتشار فهرستی از کالاهای مشمول ارزانی مورد ادعا شده‌اند، اما وزارت صمت اعتنایی به این موضوع ندارد. بررسی‌های صورت‌گرفته نیز از افزایش نرخ کالاهای مختلف طی مدت اخیر حکایت دارد. شاید انتشار آمار تورم بخش‌های مختلف اقتصاد ادعاهای مسئولان وزارت صنعت را قابل محاسبه کند. گویا آن‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که هرچه اعداد بزرگ‌تری مطرح کنند برای مردم و زنجیره تولید قابل باورتر می‌شود.

این در حالی است که با درج قیمت تولیدکننده، بسیاری از فروشندگان، با این توجیه که اعداد درج‌شده مربوط به خرید خودشان است، سود مدنظر خود را روی کالا می‌کشند. البه برخی فروشندگان در زمان درج قیمت مصرف‌کننده هم اعتنای چندانی به آن نداشتند.

این روند طی هفته‌های اخیر جدیدترین بهانه خریداران و فروشندگان برای افزایش تنش و اختلاف است.

برای مطالعه بیشتر خبر قیمت کالاهای خوراکی مدیریت شود را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    این هم شده یک معزل جدید فروشنده میگه ۲۰ درصد سود من ۱۰ درصد مالیات ارزش افزوده ، این تازه آدم منصفه که برات توضیح میده برای هر قلم کالا باید کلی محاسبه کنی ، آخه این چه طرح مزخرفیه آخه .

  • ناشناس

    طرح خوبی نیست

  • ناشناس

    بابا ما مغازه دارا انقدر با مردم بحث کردیم که دیگه خسته شدیم.قیمتی که زدن رو کالا مثلا ۱۰تومان به مغازه دار میدن ۱۲تومان مغازه دار هم با درصد سودش میده ۱۴توملن.ولی مشتری فقط ۱۰تومن که درج شده رو می فهمه نه چیز دیگه.اینجا ایرانه نه سوئیس.قیمت رو مشتری باید بدونه چند باید بخره و مغازه دار گرون نده.وگرنه مشتری به چه دردش میخوره که بدونه این جنس برا تولید کننده چقدر در اومده.مهمتر اینه که بدونه این چند باید بخره و تو فاکتور چی باید بخوره.والا کسی که اینو از خواب پاشده و تصویب کرده باید درمان بشه

  • حسین

    این چه تصمیمی بود گرفته شد
    هر روز با مشتری بحث و دعواس
    سر این موضوع کلی انرژیمون سر این بحث ها تلف میشه
    اون کسی که اینو تصویب کرده احتمالا چیزی مصرف کرده

  • موسوی

    سلام اینجوری که باید با یه ماشین حساب وارد فروشگاه بشم تا کلی حساب و کتاب کنم قیمتهایی که زده نسبت به قیمت واقعی بیشتره و یا چقدر کمتره و تخفیف خورده خب هم قیمت تولید درج بشه و هم قیمت مصرف یا اینکه قیمت مصرف درج و قیمت تولید 30درصد کمتر از مصرف در نظر گرفته شود و در صورتی که در فاکتور کارخانه قیمت تولید 40درصد کمتر از مصرف بود تخلف لحاظ و برخورد شود

  • ناشناس

    فقط ی حرف مفت زد مشتری روانداخته ب جون فروشنده هیچکسم جوابگونیست هرکی هرکی خاک توسرت بااین طرحت

  • ناشناس

    آخه این چه طرحی هست تولید کننده که مشخص هست چقدر براش تموم شده مصرف کننده باید بدونه چقدر جنس رو بخره که هرکی نیاد هرچقدر دلش خواست بده نمیشه که مدام ۲۰ درصد قیمت تولید کننده رو حساب کنیم

  • ناشناس

    این طرح فقط باعث هرج و مرج در قیمت ها و سرگردانی مصرف کننده شده. ای کاش در اجرای این چنین طرح‌هایی از افراد کارشناس مشاوره می‌گرفتند.

  • مشتری

    خدا عقل بده آخه این چه طرحیه؟ امروز کل خریدامو رفتم پس دادم و فروشنده ی بیچاره را متهم کردم به گرانفروشی… چرا با مردم مثل موش آزمایشگاهی رفتار میکنید و بجای اینکه روی موضوعات کمی فکر کارشناسی بکنید طرحهای مزخرفتون را فوری عملی میکنید. هر بیسوادی میدونه اینجوری هرج و مرج بیشتر میشه.

  • ناشناس

    من نمیدونم این فکر ابلهانه واحمقانه از کی بوده تو مملکتی که همه دزدن با این کار ره دزدی برای مغازه دارا باز شده که هر کدوم یه قیمتی بدن کالا را .واقعا کی ب این طرح ها را میده وکی اجراییش میکنه جای سوال داره