کد مطلب: ۳۹۴۳۱۲

توقف روند نزولی دلار / پناه‌جویی سرمایه‌ها پشت سد طلا

توقف روند نزولی دلار / پناه‌جویی سرمایه‌ها پشت سد طلا

یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

رکوردشکنی بورس در نیمه دوم

معاملات دیروز بورس تهران با صعود شاخص کل به قله ۲۵۷ هزار واحدی به پایان رسید. اگرچه الگوی اخیر حاکم بر بازار در قالب افزایش تندتر قیمت در سهم‌های کوچک‌تر و در نتیجه، تداوم شکاف فزاینده بازدهی در شاخص کل و شاخص هم‌وزن ادامه یافت اما در برخی گروه‌ها نظیر فلزات و بانکی‌ها چرخش‌های معناداری رقم خورد.

در واقع، توقف روند نزولی قیمت جهانی مواد خام به بورس تهران هم سرایت کرد و در کنار نشانه‌های مثبت از بورس کالا جو عمومی معاملات سهام کالایی را بهبود بخشید. در گروه بانکی نیز، «وتجارت» پس از دو هفته افت فرسایشی، با رشد غافلگیرکننده تقاضا، با صف خرید به کار خود پایان داد. به نظر می‌رسد تداوم رشد تقاضای موثری که از نیمه دوم معاملات دیروز خودنمایی کرد، در گرو دریافت سیگنال‌های موافق از بازار جهانی است.

توقف روند نزولی دلار

بازار ارز برخلاف سایر بازارها نوسان چندانی را طی روز گذشته تجربه نکرد. نرخ هر دلار آمریکا که تا روز یکشنبه به کمترین مقدار طی بیش از 6 ماه اخیر تنزل کرده بود، ساعت 16 دیروز تنها 10تومان افزایش را ثبت کرد و به ارتفاع 11 هزار و 710 تومان دست یافت. از نکات مهم معاملات دیروز توقف روند نزولی دلار بود.

دلار حدود یک ماه قبل، یعنی بیست‌ و ششم تیر هم به سطح ۱۱ هزار و ۷۰۰تومانی واکنش نشان داده بود و از این سطح دوباره به سمت بالا برگشته بود. به نظر می‌رسد برخورد دوباره قیمت‌های ارز در بازار آزاد به سطوح سخت حمایتی در سامانه نیما-یعنی نرخ‌ ۱۱ هزار و ۵۰۰تومانی برای دلار- در تغییر مسیر دلار نقش موثری ایفا کرده است؛ نقطه عطفی که طی روز گذشته با ورود نامحسوس تقاضا و رشد اندک دلار ثبت شد.

سکه در حمایت اونس

سکه‌بازان دیروز به روند قیمت طلا در بازار جهانی بیش از رشد کم‌رمق دلار واکنش نشان دادند. طی سومین روز کاری هفته در حالی که دلار امکان رشد چندانی نیافت، هر سکه طرح جدید با جهش 60 هزار تومانی مواجه شد و ساعت 16 به ارتفاع 4 میلیون و 220 هزار تومانی رسید. بخش عمده رشد 4/ 1 درصدی سکه طی روز گذشته حاصل جهش‌ مجدد قیمت جهانی اونس بود.

دیروز بهای هر اونس در جهشی مجدد به بالاترین قیمت از آوریل سال 2013 رسید. ترس از رکود که در کاهش نرخ بهره بانک‌های مرکزی و سقوط ارزها تبلور یافته در رشد پیوسته فلز زرد هم خودنمایی می‌کند. سکه‌ از پنج‌شنبه هفته قبل همسو با روند نزولی دلار در بازار داخلی عقب نشسته بود، اما روز گذشته با وجود تعمیق حباب منفی، با اهرم اونس جهانی از کف هفتگی جدا شد.

صعود پیوسته طلا در فراسوی سقف 6 ساله

بهای هر اونس طلای جهانی روند صعودی خود را طی روز گذشته با رشد 3/ 1 درصدی ادامه داد و ساعت 16 به سطح 1527 دلار دست یافت. پس از ترس‌های ناشی از جنگ تجاری بین چین و آمریکا، از روز گذشته ناآرامی‌های سیاسی در هنگ‌کنگ و سقوط ارزش «پزو» در آرژانتین هم به ریسک‌های حاکم بر بازار جهانی افزوده شد و در جهش ۲۰ دلاری طلا نقش مثبتی ایفا کرد.

بانک مرکزی چین نیز روز سه‌َشنبه برای نهمین بار پی‌درپی یوآن را در برابر دلار تضعیف کرد تا جنگ تجاری در جبهه ارزی فعال بماند. این در حالی است که دو طرف در حال تلاش برای از سرگیری دور دیگری از مذاکرات تجاری هستند. از طرفی، نشست سالانه فدرال رزرو برای شفاف‌سازی در خصوص مسیر آتی نرخ بهره نیز مورد توجه معامله‌گران قرار گرفت.

چرخش‌های نابهنگام در «تسه»ها

بازار اوراق وام مسکن برخلاف سهام در معاملات دیروز با افت قیمت‌ در اغلب امتیازها به کار خود پایان داد. بهای امتیاز مسکن دی‌ماه ۹۶(تسه۹۶۱۰) دیروز ۱/ ۲ درصد کاهش یافت و به سطح ۴۳ هزار و ۳۰۰ تومان رسید. این چهارمین افت متوالی قیمت این اوراق بود. به نظر می‌رسد «تسه»ها در دام نوسان‌های هفتگی افتاده‌اند.

تا روزهای ابتدایی هفته گذشته قیمت «تسه»ها رو به افزایش گذاشت و در یک موج صعودی توانست حدود ۸ درصد ارتفاع بگیرد. اما از آنجا که محرک قوی برای رشد پایدار در این بازار وجود نداشت، بار دیگر فشار عرضه‌ها در جریانی جمعی قیمت‌ها را وادار به عقب‌نشینی کرد. چرخش نابهنگام و فشار فروش خصوصا در نیمه دوم معاملات دیروز سبب شد تا کف ۴۲ هزار تومانی هم در این بازار ثبت شود و فاصله سقف و کف به حدود ۷ درصد برسد.

واکنش مثبت نفت به سیگنال اوپک

بهای هر بشکه نفت خام آمریکا ساعت ۱۶ دیروز ۳/ ۱ درصد افزایش یافت و به سطح ۶/ ۵۴ دلار رسید. نفت هفته گذشته تحت فشار جنگ تجاری به کمترین مقدار از ابتدای سال ۲۰۱۹ سقوط کرده بود و همین امر واکنش بازیگران بزرگ را در پی داشت. هر چند دورنمای ضعیف تقاضا مانع اصلی رشد پایدار قیمت‌هاست اما واکنش عربستان به افت ۱۶ درصدی قیمت‌ها طی یک ماه اخیر از بازار حمایت کرد.

عربستان قبل و پس از تداوم روند نزولی قیمت‌ها گفته بود که برای حمایت از بازار، قصد کاهش صادرات خود به زیر سطح ۷ میلیون بشکه را دارد. با وجود این، تحلیلگران بر این باورند که تاثیر طرح انقباضی عربستان چندان پایدار نیست و نمی‌تواند قیمت‌ها را به سطوحی فراتر از ۶۰ دلار ببرد مگر اینکه پیشرفتی در مذاکرات تجاری چین و آمریکا حاصل شود.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.