کد مطلب: ۵۷۲۴۶۵

آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی:

ایران، ۲۰۰ گرم فلز اورانیوم با غنای ۲۰ درصد تولید کرده است

ایران، ۲۰۰ گرم فلز اورانیوم با غنای ۲۰ درصد تولید کرده است

یک رسانه غربی به نقل از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داد که تاکنون ۲۰۰ گرم فلز اورانیوم با غنای ۲۰ درصد در ایران تولید شده است. آمریکا در واکنش به این گزارش اعلام کرد که ایران باید از تشدید فعالیت‌های هسته‌ای دست بردارد و به مذاکرات هسته‌ای بازگردد.

به گزارش تجارت‌نیوز ،‌ خبرگزاری رویترز دوشنبه شب به نقل از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داد که ایران تاکنون ۲۰۰ گرم فلز اورانیوم با غنای ۲۰ درصد تولید کرده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی که به رؤیت خبرنگار رویترز رسیده، اعلام کرده است: «در روز ۱۴ اوت [۲۳ مرداد] آژانس تأیید کرد که ایران از ۲۵۷ گرم اورانیوم غنی‌شده تا سطح ۲۰ درصد به شکل UF4 (تترا فلوراید اورانیوم) برای تولید ۲۰۰ گرم فلز اورانیوم با غنای ۲۰ درصد استفاده کرده است.»

آژانس در بخش دیگری از گزارش خود یادآور شده است که این گام [تولید فلز اورانیوم ۲۰ درصدی] سومین گام از برنامه چهارمرحله‌ای ایران است و مرحله چهارم شامل تولید یک صفحه سوخت رآکتور خواهد بود ( تسنیم ).

رویترز در گزارش خود همچنین افزوده است که اقدامات ایران باعث خشم بیشتر سه کشور اروپایی و آمریکا خواهد شد.

ایران تا کنون بارها بر صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود تاکید داشته است. این در حالی است که در مقابل کشورهای غربی و آمریکا همواره با طرح ادعاهایی تلاش دارند تا برنامه هسته‌ای ایران را نگران کننده نشان دهند ( مهر ).

آمریکا: تهران به مذاکرات وین بازگردد

پس از انتشار این خبر، وزارت خارجه آمریکا نیز به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران واکنش نشان داد.

اسپوتنیک در این مورد نوشت: وزارت خارجه آمریکا در واکنش به گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران اعلام کرده است که ایران باید از تشدید فعالیت‌های هسته‌ای دست بردارد و به مذاکرات هسته‌ای بازگردد ( تسنیم ).

چندی پیش نیز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی از تصمیم ایران برای غنی‌سازی اورانیوم با غنای ۲۰ درصد، خبر داده بود. پس از آن، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، این تصمیم را «تاسف‌آور» خواند و گفت: استفاده ایران از اورانیوم ۲۰ درصد، تاثیری در مذاکرات وین برای ایران نخواهد داشت.

در آن زمان میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین، گفته بود: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داده که ایران به تولید اورانیوم فلزی تا سقف غنای ۲۰ درصد رو آورده است. آمریکا نیز در ازایش سیاست فشار حداکثری دونالد ترامپ را حفظ کرده است. تنها راه خروج از این چرخه ازسرگیری بدون تاخیر گفت‌وگوهای وین و احیای کامل برجام است ( ایسنا ).

مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی و سیاسی را در صفحه جامعه تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.