کد مطلب: ۵۱۳۷۱۲

بر اساس تازه‌ترین گزارش اوپک

تولید روزانه نفت ایران در ژانویه ۶۲ هزار بشکه افزایش یافت

تولید روزانه نفت ایران در ژانویه ۶۲ هزار بشکه افزایش یافت

تولید نفت خام ایران بر اساس تازه‌ترین گزارش اوپک در ماه ژانویه (دی‌ماه – بهمن‌ماه) نسبت به ماه دسامبر (۲۰۲۰) ۶۲ هزار بشکه افزایش یافت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به نقل از دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، گزارش ماه فوریه اوپک که امروز (پنجشنبه، ۲۳ بهمن‌ماه) منتشر شد، نشان می‌دهد تولید نفت ایران بر اساس گزارش منابع ثانویه در ماه ژانویه نسبت به ماه دسامبر (آذرماه - دی‌ماه) با افزایش ۶۲ هزار بشکه‌ای به دو میلیون و ۸۴ هزار بشکه در روز رسیده است.

میانگین تولید نفت ایران در سال گذشته میلادی (۲۰۲۰) یک میلیون و ۹۸۵ هزار بشکه و در سال ۲۰۱۹ نیز ۲ میلیون و ۳۵۶ هزار بشکه عنوان شده است.

تازه‌ترین گزارش اوپک همچنین نشان می‌دهد ۱۳ عضو اوپک براساس گزارش منابع ثانویه در ماه ژانویه ۲۵ میلیون و ۴۹۶ هزار بشکه نفت تولید کردند که ۱۸۱ هزار بشکه بیشتر از ۲۵ میلیون و ۳۱۵ هزار بشکه ماه دسامبر ۲۰۲۰ است.

عربستان با افزایش ۸۹ هزار بشکه‌ای بیشترین افزایش تولید نفت خام اوپک در ماه ژانویه را به خود اختصاص داد. تولید نفت خام این کشور در ماه ژانویه نه میلیون و ۵۴ هزار بشکه عنوان شده است.

ونزوئلا پس از عربستان با افزایش ۷۲ هزار بشکه‌ای تولید نفت خام در جایگاه دومین کشور اوپک قرار گرفت که بیشترین میزان افزایش تولید را ماه ژانویه داشته است. میزان تولید نفت خام ونزوئلا در ماه ژانویه ۴۸۷ هزار بشکه ثبت شده است.

تولید نفت خام لیبی و عراق نیز در ماه ژانویه به ترتیب ۳۱ و ۱۳ هزار بشکه در روز کاهش یافته است که بیشترین میزان کاهش در میان اعضای اوپک بوده است.

افزایش تقاضای جهانی نفت

قیمت نفت خام سنگین ایران بر اساس تازه‌ترین گزارش اوپک در ماه ژانویه نسبت به ماه دسامبر پنج دلار و ۱۸ سنت افزایش یافت. قیمت نفت خام سنگین ایران در ماه ژانویه ۵۴ دلار و ۳۸ سنت ثبت شد در حالی‌که در ماه دسامبر سال ۲۰۲۰ هر بشکه ۴۹ دلار و ۲۰ سنت بود.

قیمت سبد نفتی اوپک هم در ماه ژانویه با افزایش بیش از ۱۰ درصدی به ۵۴ دلار و ۳۸ سنت برای هر بشکه رسید که پنج دلار و ۲۱ سنت بیشتر از ماه دسامبر ۲۰۲۰ است.

اوپک در تازه‌ترین گزارش خود میانگین تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۱ را ۹۶ میلیون و پنج هزار بشکه در روز اعلام کرده که پنج میلیون و ۷۹۰ هزار بشکه بیشتر از سال ۲۰۲۰ است.

منبع: شانا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    خدایش از شنیدن این خبر خیلی ناراحت شدم.کاشکی نفتی وجود نداشت.