کد مطلب: ۶۶۳۸۵۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کارخانجات فولاد ایران تعطیل می‌شوند؟/ زیان ۴ میلیارد دلاری در تولید فولاد

کارخانجات فولاد ایران تعطیل می‌شوند؟/ زیان ۴ میلیارد دلاری در تولید فولاد

سریال خاموشی صنایع در سال جاری پیش از شروع تابستان آغاز شد. اتفاقی که سال گذشته زیان چهار میلیارد دلاری را برای صنعت فولاد در پی داشت. در همین زمینه امروز انجمن فولاد نامه‌ای را منتشر و نسبت به تعطیلی تمام کارخانه‌ها و توقف تولید فولاد ایران ابراز نگرانی کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، گویا داستان خاموشی صنایع در روزهای گرم سال پایانی ندارد. حتی وعده‌های وزیر نیرو در این زمینه کارساز نشد و به‌رغم امیدبخشی‌های دولت سیزدهم، قطعی برق صنایع امسال زودتر از سال‌های گذشته کلید خورد. موضوعی که هر سال تأثیر مستقیم روی تولید فولاد ایران می‌گذارد.

در چنین شرایطی تولیدکنندگان فولاد به وزیر صمت متوسل شده‌اند تا شاید رضا فاطمی‌امین راهکاری پیش روی آن‌ها بگذارد. امروز انجمن فولاد در نامه‌ای خطاب به او خواستار اصلاح محدودیت‌های تامین برق کارخانجات فولادی شد.

در حالی این نامه به امضای دبیر انجمن رسید که عمده بار خاموشی‌های سال گذشته را صنایع فولاد به دوش کشیدند. همین امر باعث شد تا تولید فولاد ایران در سال ۱۴۰۰ به میزان شش میلیون تن از هدف‌گذاری انجام‌شده عقب بماند. این میزان عقب‌ماندگی از لحاظ ارزشی چهار میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

تولیدکنندگان فولاد در شرایطی از فاطمی‌امین انتظار دارند به‌عنوان آخرین منجی صنعت فولاد به ایفای نقش بپردازد که پیگیری‌ها نشان می‌دهد شرکت‌های برق منطقه‌ای با توافق وزارت صمت برنامه خاموشی صنایع را تدوین کرده‌اند. از سوی دیگر، پیشنهاد نهایی وزیر صمت به فعالان فولاد در سال گذشته این بود که فعالیت خود را در سوریه ادامه دهند.

انجمن تولیدکنندگان فولاد در نامه اخیر خود به وزیر صمت نسخه این صنعت را پیچید و اعلام کرد که این خاموشی‌ها بیانگر تعطیلی تمام کارخانجات فولاد، به‌ویژه در بخش خصوصی است. این نامه همچنین می‌افزاید که توقف تولید فولاد در نهایت به افزایش قیمت محصولات پایین‌دستی نظیر لوازم خانگی، لوله و پروفیل، ساختمان و حتی خودرو می‌انجامد.

گفتنی است که این خاموشی‌ها در سال گذشته تعطیلی ۱۱۰ کارخانه فولاد را به دنبال داشت. گرچه برخی از این تولیدکنندگان به چرخه تولید بازگشتند، اما باز هم باید خود را برای توقف تولید آماده کنند.

قطعی برق به معنای توقف تولید فولاد است

رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: شرکت‌های برق منطقه‌ای به صورت جداگانه به تولیدکنندگان فولاد مبنی بر آغاز خاموشی‌ها نامه زده‌اند. طبق این نامه‌ آن‌ها خواستار کاهش مصرف برق شده‌اند. بررسی کارشناسی نشان می‌دهد که به مدت سه ماه کارخانجات تعطیل و تولید فولاد ایران متوقف می‌شود.

بهرام سبحانی درباره اینکه نامه‌ها بیشتر روی صرفه‌جویی در مصرف برق تاکید دارد، توضیح داد: میزان درخواستی برای کاهش مصرف در واقع تفاوتی با خاموشی کامل ندارد. از این رو، آن را باید مصادف با تعطیلی کارخانجات و توقف تولید فولاد بدانیم.

او درباره نامه‌نگاری انجمن با وزیر صمت تشریح کرد: میزان محدودسازی برق کارخانجات با یکدیگر متفاوت است. به همین جهت نامه انجمن در این راستا بود که وزارت صمت تدبیری بیندیشد تا حداقل کارخانجات فولاد سه ماه تعطیل نشوند. زیرا این اتفاق خسارات جبران‌ناپذیری به دنبال دارد. البته در این زمینه لازم است وزارت نیرو هم به کمک وزارت صمت بیاید.

بر اساس این گزارش از پانزدهم خرداد فعالان صنایع مختلف از آغاز خاموشی‌ها خبر دادند. طبق نامه‌نگاری‌ها قرار است قطعی برق صنایع تا پانزدهم شهریور ادامه پیدا کند. البته فعالان صنایع مختلف معتقدند که معمولا مدت خاموشی تا مهر ماه به طول می‌انجامد.

آن‌طور که روز گذشته مدیرعامل سیمان آبیک به تجارت‌نیوز اعلام کرد، تأمین برق شرکت‌های سیمانی هم از نیمه خرداد به یک‌چهارم کاهش یافت. از این رو به نظر می‌رسد، علاوه بر تولید فولاد ، تولید سیمان هم تحت تأثیر خاموشی‌ها قرار بگیرد.

برای مطالعه بیشتر خبر برق‌رسانی به صنعت سیمان یک‌چهارم شد را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • پژمان

    این کارخانه ها سالهاست با مصرف یارانه ها به سود کلانی رسیده اند چرا پیگیر نبودند تا نیروگاه برق برای خود محیا کنند تا دیگر دست در جیب مردم نکند
    حالا باید برق را به نرخ معمول خود بپردازند دنبال جو سازی هستند

  • سعید

    بهتر است کمی عقلانی فکر نمود و بجای تعطیلی کامل حجم تولید را کاهش داد ، درست است که با ظرفیت کمتر نمیتوان امید به سود بیشتر داشت ولی از تعطیلی بهتر است تا بتوان از مشکلات فعلی عبور نمود .

  • محمد

    تاشما باشید با مافیا بازی وآوردن کارخانجات فولاد به جای مکران سواحل دریاهای جنوب ونابود محیط زیست کشاورزی،وخیلی چیزهای،دیگر به داخل کشور فکر نکرده عمل نکنید بهترین راه برای شما انتقال کارخانجات فولاد وفلزات سنگین دیگر به جاهی،سازگاربامحیط،زیست آن کاراست

  • Homed

    😐

  • امیر

    برق مردم قطع کنید بحث ملیه نباید برق کاخانجات قطع بشه بیکار میشیم

  • امید

    خدا را شکر
    قبلا که در عرض چند ماه قیمت اهن را چهار برابر گران ترش کردند چه خیری برای ما مردم داشت حالا چرا باید از رکود اهن ناراحت باشیم
    خرا را شاکریم و اگر ایران تولید نکند از خارج میخریم
    چه تولید بشه یا تولید نشه در هر صورت هیچ خیری برای عموم مردم ندارد و فقط برای سهامداران و ذینغعان نگران کننده است.

  • ناشناس

    با اومدن مالیات های جدید و حذف یارانه ها و وابستگی صد در صدتون به خارجیان از نظر قطعات کارخانه و قرار گرفتن کارخانه در جای اشتباه وضعتون از این بهتر نمیشه

  • نصیری

    وقتی دائم از افزایش جمعیت حرف میزنید دائم مصرف بالا میرود ، وقتی روی افزایش تولید برق کار نمیکنید ، میشه همین قطعی برق و ضرر به همه صنایع ، به همه

  • ناشناس

    از همه نظرات جالب‌تر این هست که برین در سوریه فولاد تولید کنید فکر کنید کشوری که سالها در گیر جنگ هست و تمام زیر ساخت‌هایش از بین رفته توان تولید برق اینقدر هست که وزیر میگه برین سوریه تولید کنید .

  • ناشناس

    از همه جالب‌تر پیشنهاد وزیر صمت هست که میگه برین سوریه تولید کنید به غیر از بیکاری کارگران ایرانی و سایر اثرات دیگر این کار نکته جال توجهی در این خبر هست . ببینید کشوری که سالها در حال جنگ هست و تمام زیر ساخت‌ها یش از بین رفته توان تولید برقش اینقدر هست که بتواند صنعت فولاد راه بیندازد آن وقت ما با این همه ادعا قدرت این کار را نداریم . واقعا به این گونه مدیریت باید نمره بیست داد .