کد مطلب: ۵۲۳۱۹۷

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی مطرح کرد:

تولید کود پنج برابر شد

تولید کود پنج برابر شد

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با بیان اینکه ۶۴ شرکت تولیدکننده کود در کشور فعال است، گفت: در ۱۰ ماهه سال ۹۹ بیش از ۲۳ هزار تن کود تولید و تامین شد که نسبت به سال ۹۸ از لحاظ حجمی، بیش از ۵.۵ برابر افزایش داشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، حمید رسولی افزود: اکنون سه هزارو ۵۰۰ فروشگاه مجاز در شبکه رسمی کارگزاران شرکت خدمات حمایتی کشاورزی فعال هستند.

وی اضافه کرد: با توجه به نیازسنجی استان ها در چارچوب یک دستورالعمل، فواصل مراکز کارگزاری از یکدیگر متناسب با نیاز کودی منطقه و ظرفیت مصرف مشخص شده است که برخی مراکز تعدیل خواهند شد.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی تصریح کرد: اما در پنج منطقه نو آباد کشور همچون سیستان و بلوچستان، کرمانشاه، اردبیل، خوزستان و ایلام که که به سطح زیرکشت اضافه شده اند ۱۲۰ کارگزاری جدید افزایش یافته است.

رسولی به کشاورزان توصیه کرد کودهای مورد نیاز را از شبکه های رسمی کارگزارن شرکت خدمات حمایتی تحت نظارت دولت تامین کنند زیرا با گران شدن کودهای فسفاته و پتاسه در سال ۹۹ برخی افراد سودجو اقدام به عرضه کودهای بی کیفیت و تقلبی با قیمت های بالا کردند که مصرف آنها آسیبی جدی به اراضی و محصولات کشاورزی است.

به گفته وی، بنابراین امسال نسبت به سال گذشته به دلیل گرانی نرخ کود شاهد کاهش تخلفات نبودیم بلکه کشفیات و موارد برخورد و پرونده های تشکیل شده به دلیل سو استفاده ها افزایش یافته است.

ایجاد واحدهای نظارتی استان‌ها

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گفت: اکنون مدیریت پایش و نظارت توزیع نهاده های کشاورزی را در ستاد داریم که امسال به دلیل ضرورت موضوع با مجوزی که از نوسازی و تحول اداری دریافت کردیم بنابراین در تمام استان ها واحدهای همنام و ادارات پایش و نظارت بر توزیع نهاده های کشاورزی ایجاد شده است.

وی افزود: این واحدهای نظارتی به شکل سیستمی و حضوری شبکه کارگزاری ها را در سطح استان‌ها نظارت و کنترل می کنند و ماهانه به ستاد مرکزی گزارش ارایه می دهند.

توزیع کود استاندارد در شبکه توزیع بدون هیچ هزینه‌ای برای تولیدکنندگان

رسولی ادامه داد: در سال ۹۹ طی توافقی که با موسسه خاک و آب داشتیم مقرر شد تولیدکنندگانی که کودهای با کیفیت و استاندارد تولید می‌کنند بدون هیچ هزینه‌ای بتوانند محصولاتشان را در شبکه کارگزاری های این شرکت به کشاورزان معرفی و بفروش برسانند.

وی اظهارداشت: براساس این توافق تولیدکنندگان باید کودهای با کیفیت را با قیمت‌های مناسب و تحت نظارت شرکت خدمات حمایتی کشاورزی عرضه کنند.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خاطرنشان کرد: این شرکت در سال ۹۹ با برگزاری بیش از ۵۰ همایش استانی و کارگاه‌های آموزشی توانست پکیج‌های فنی را با همکاری تولیدکنندگان کود معرفی کنند تا کشاورزان بدانند چه نوع محصولی را در چه مناطقی استفاده کنند که این اقدام برای تولیدکنندگان کود داخلی و کشاورزان یک فرایند برد - برد است.

وی با بیان اینکه اکنون ۶۴ شرکت تولید کود در کشور فعال است، گفت: این شرکت‌ها شش نوع کود پایه و ۷۰ نوع کود آلی، ترکیبی و ترکیب کودهای آلی و گوگردی را تولید می کنند که در شبکه توزیع شرکت خدمات حمایتی در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

رسولی افزود: در ۱۰ ماهه سال ۹۹ بیش از ۲۳ هزار تن کود تولید و تامین شد که نسبت به سال ۹۸ از لحاظ حجمی بیش از ۵.۵ برابر افزایش داشته است.

به گفته وی، در سال ۹۸ نزدیک ۵۵ رقم کود شیمیایی با تناژ چهار هزارو ۱۰۰ تن بوده است.

چقدر کود توزیع شد؟

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی از کشاورزان و مصرف‌کنندگان کودهای شیمیایی خواست در صورت مشاهده هرگونه تخلف در کیفیت و قیمت توسط کارگزاری‌ها و فروشندگان مراتب را با شماره تلفن ۱۵۵۹ باشگاه کشاورزان خدمات حمایتی در نرم افزار تاک و همچنین ۸۴۸۳۱۰۲۰ اطلاع دهند.

طبق آمارها در ۱۰ ماهه سال ۹۹ یک میلیون و ۹۰۰ هزار تن کود اوره توسط وزارت جهاد کشاورزی توزیع شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۰۰ هزار تن افزایش داشته است.

همچنین سالانه ۶۰۰ هزار تن انواع کودهای فسفاته و پتاسه نیز تامین و توزیع می شود.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.