کد مطلب: ۴۸۶۹۳۱

رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد:

تکذیب افزایش نرخ سود/به دنبال افزایش نرخ سود نیستیم

تکذیب افزایش نرخ سود/به دنبال افزایش نرخ سود نیستیم

همتی اعلام کرد:‌ بانک مرکزى به خوبى واقف است که، با توجه به وجود شوک منفى عرضه،ناترازى بانکها و نیاز مالى دولت؛امروزافزایش نرخ سود بانکی سیاستى نیست که توفیق قطعى داشته باشدو برهمین اساس بدنبال روش های دیگرى براى کاهش فشار تورمى در بازارها است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، عبدالناصر همتی در یادداشتی با عنوان "اهداف و ابزار بانک مرکزى" نوشت: در طول حدود دو سال گذشته ، بانک مرکزى تحت فشار فزاینده اى بوده است که دلیل اصلى آن، شدت گرفتن تحریم ها و شوک منفى عرضه،آنهم درشرایطی که نیروى انباشته شده نقدینگى هم در حال تخلیه شدن روى قیمتها بود.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

مشکلات دیگر ،از جمله کرونا و کسرى بودجه نیز به تشدید اجتناب ناپذیر رشد نقدینگى منجر شده است. سیاستگذارى پولى براى مقابله با شوک منفى عرضه حتى در شرایط معمول هم دشوار است تا چه برسد به اقتصاد ایران که با انبوهى از مشکلات ساختارى نیز مواجه است.

وظیفه اساسى بانک مرکزى ثبات قیمت‌ها و پس از آن جلوگیرى از رکود وکاهش تولیداست.واضح است، مطابق نظریه اقتصادى ،امکان دستیابى به هدف های زیاد با تعداد محدودى ابزار وجودندارد.

نظربه خطرى که تشدیدنگران کننده تورم به صورت آسیبهای جدی به دهکهاى متوسط و پایین جامعه و ایجاد عدم اطمینان و نیزممانعت از تداوم فعالیتهاى تولیدى دارد، منطقی است که توقع جامعه برتمرکز بانک مرکزی بر کنترل تورم باشد.

با وجود درد و رنجى که ملت مااز تحریمها دیده است،اقتصاد ایران، آنطور که آمریکا تصور می‌کرد دچار فروپاشى نشده و نشانه هاى فاصله گرفتن از عمق رکود را نمایان ساخته است و تمام تلاش بانک مرکزى بایستی معطوف به کنترل تورم به هر طریق ممکن و تداوم وضعیت روبه بهبود بخش حقیقى باشد.

بانک مرکزى به خوبى واقف است که، با توجه به وجود شوک منفى عرضه،ناترازى بانکها و نیاز مالى دولت؛امروزافزایش نرخ سود بانکی سیاستى نیست که توفیق قطعى داشته باشدو برهمین اساس بدنبال روش های دیگرى براى کاهش فشار تورمى در بازارها است. البته با ابزار های در اختیار، روند نرخ سود بین بانکی نیز تعدیل خواهد شد.

منبع: تسنیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    الان برعکس درمیاد

  • ناشناس

    اگر هم سود بانکی رو 30 درصد بکنن اونم در سال بازم هم کی پیدا میشه که پولشو تو بانک بگذاره الان شما دلار بخری یا طلا یا بیایی تو همین بورسی که 70 درصد اصلاح داشته سرمایه گذاری کنی بیشتر از 30 درصد در طول سال بهت سود میده…. بابا سود بانک به هیچ عنوان نمیتونه رقیب بورس باشه چرا تا میکن بانکها میخوان سود بانکی افزایش بدن کل ملت میرن تو صف فروش من نمیدونم….

  • محسن

    سیگنال فوق مثبت برای بورس

  • مهندس

    دیگه برای جذب نقدینگی نیاز به بالا بردن نرخ سود بانکی ندارید با ابزاری به اسم بورس نه تنها این نقدینگی جمع شد سود کلان هم ازش بردید جالبه تو بانکداری بی ربا کشورهای کافر رتبه نخست رو دارن کشورهای اسلامی بهترینشون از این نظر یکی دو سال پیش مالزی رتبه ۳۸ رو داشت.

  • ناشناس

    بله به دنبال افزایش نرخ دلار هستید سود باید با تورم مساوی باشه تا نزاره باز افزایش قیمت داشته باشیم

  • ناشناس

    سود بانکی روزانه ١۵٠٠ میلیارد تومن نقدینگی تولید میکنه در ازای این پول، تولیدی هم انجام نمیشه
    بانک برای جبران این سود سپرده به گیرندگان وام مخصوصا تولیدکنندگان فشار میاره
    در کل سود بانکی باعث تورم وحشتناک و رکود اقتصادی میشه