کد مطلب: ۷۵۱۵۰۱

ادعای جنجالی اولیانوف درباره سانتریفیوژهای ایران

ادعای جنجالی اولیانوف درباره سانتریفیوژهای ایران

اولیانوف مدعی شد: ایران به تعداد بیشتری سانتریفیوژهای نسل جدید و مواد غنی‌شده بیشتری با درصدهای مختلف پنج، ۲۰ و اورانیوم ۶۰ درصد دست پیدا کرده که به اورانیوم ۹۰ درصد مورد نیاز برای ساخت تسلیحات، بسیار نزدیک است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی به اظهارات مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ادعای وی مبنی بر کاهش دامنه دید و نظارت آژانس، واکنش قاطعی نشان داد.

میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی با اشاره به اظهارات رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره نگرانی آژانس از کاهش دامنه دید و نظارت این نهاد بر ایران، گفت که دلیل این امر، سیاست آمریکا است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان، بار دیگر با زیر سوال بردن برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، گفت: در حال حاضر باید متمرکز باشم و موضوعی که اینجا مطرح است، جلوگیری از گسترش سلاح هسته‌ای در ایران و حصول اطمینان از صلح‌آمیز ماندن برنامه هسته‌ای این کشور است.

وی بدون اشاره به اینکه کدامیک از طرفین با سنگ‌اندازی در مسیر مذاکرات، از سرعت آن کاستند، افزود: در این مدت طولانی مذاکرات، شرایط مشابهی داشتیم؛ شرایطی که گاه دشوارتر و گاه آسان‌تر بود. از مقامات ایران انتظار مشارکت بیشتر داریم. در چند ماه اخیر پاسخی که انتظار داشتیم را از ایران دریافت نکردیم بنابراین امیدوارم به تهران سفر کنم.

وی با ابراز نگرانی درباره روند کُند پیشرفت مذاکرات ، مدعی شد: از جمله نگرانی‌های موجود، زمان گریز هسته‌ای است زیرا مذاکرات مطابق انتظار پیش نرفت و ایران به تعداد بیشتری سانتریفیوژهای نسل جدید و مواد غنی‌شده بیشتری با درصدهای مختلف پنج، ۲۰ و اورانیوم ۶۰ درصد دست پیدا کرده که به اورانیوم ۹۰ درصد مورد نیاز برای ساخت تسلیحات، بسیار نزدیک است.

وی افزود: همانطور که به همتایانم در ایران گفته‌ام، اینها مولفه‌های پیش‌پا افتاده‌ای نبوده و شرایط را شکل می‌دهد؛ شرایطی که با گذشت زمان، پیچیده‌تر و پیچیده‌تر شده و نگرانی دیگر ما این است که به‌دلیل قطع شدن برخی از دوربین‌های آژانس، دامنه دید و نظارت ما کاهش پیدا کرده است.

میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در واکنش به اظهارات گروسی در توییتر نوشت: در حقیقت، دلیل کاهش دامنه دید و نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران، سیاست آمریکا است و این موضوع را می‌توان با حقایق غیرقابل کتمان ثابت کرد.

آمریکا که اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷ به طور یکطرفه از برجام خارج شده، همواره مدعی است که از ورود مجدد به توافق هسته‌ای با ایران حمایت می‌کند. از آوریل سال گذشته، آمریکا به همراه روسیه، انگلیس، چین، آلمان و فرانسه مذاکراتی را در وین با محوریت احیای برجام و رفع تحریم‌ها، با تهران آغاز کردند. با این حال، تروییکای اروپایی متشکل از انگلیس، فرانسه و آلمان آبان‌ماه سال جاری با صدور بیانیه‌ای مشترک بدون اشاره به انفعال در اجرای تعهداتشان در قبال توافق سال ۲۰۱۵ میلادی با تهران مدعی شده بودند که از همکاری ناکافی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نگران هستند!

منبع: مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    نویسنده خبر اصلا فهمیده چی نوشته؟ این نگرانی رو مدیر کل آژانس ابراز کرده نه اولیانوف.

  • ناشناس

    روسیه متوجه شده که چه بازی خورده حالادیگه وقتشه ایران روسیه رودوربزنه

  • پپ

    بله مقصر اصلی امریکا بوده وهر چه مذاکرات برجام طولانی تر بشه ایران پیشرفت غنی سازیش بیشتر میشه اگر زود تر برجام به سرانجام میرسید ایران زیر نظر آژانس ده سال دیگه به این درجه غنی سازی نمیرسیدالان برای امریکا واروپا هم یک روز هم باارزش هست که برجام به سرانجام برسه این کار مهم وخطر ناک باید جلوش سد بشه تا به جای باریکتر نرسه

  • مجتبی

    فعلا از همه رو دست خوردیم این از روابط بین‌الملل فقر وگرونی ازداخل مردم رو بدبخت کرده شکم گرسنه دین و ایمون نمی شناسه فقط بعضی‌ها ازتحریم سود می برند ودر اخر خدا بدادمردم برسه

  • مجتبی

    همه شدن کلاه گذار. نه اعتمادی مونده ونه اعتبار

  • احمدعلی امیری راد

    الیانوف عزیز ما که دیگر از برجام وصادرات آزادگازونفت وتجارت جهانی مان که محدودشده ایم دشمنی انگلیس وامریکا علنی است ولی شما زیر پوستی مانع پیشرفت روابط جهانی ایران میشوی چون رقیب صادرات گاز ونفت نمی خواهی.وبا هسته ایی شدن ایران هم موافق نیستی چون اگر بازدارندگی هسته ای مادرحدموشکی پیشرفت کند قدرت فرامنطفه ایی میشویم وشما دراین حدایران راقوی نمیخواهی که همسایه های قدرتمند درعین تعامل ،رقابت هم دارند.ایرانی را هیچ وقت اجنبی کمک کار نبوده.تاریخ گواه عملکرد انگلیس وروس با ایران هست.شما فقط هنگام ضرورت یار مایی .پس هسته ایی بازدارنده تهدیدهاست وقدرت چانه زنی ایران را دردنیا بالا میبردوکلا ابرقدرتها خواهان رقیب نیستند

  • احمدعلی امیری راد

    شما ایران خیلی قوی باقدرت هسته ایی بازدارنده نمی خواهیدمثل انگلیس وآمریکا .البته گاها که منافع مشترک داریم همراهید ولی رقیب نمی خواهید

  • احمدعلی امیری راد

    ای کاش بازدارندگی هسته ایی داشتیم که به جای ما حرف نزنند یکی به میخ یکی بهنعل

  • ناشناس

    احسنت برادر روس

  • ف سالار

    در متن خبر ننوشته که اولیانوف چنین ادعایی کرده . تیتر خبر کمی جنجالیست.