کد مطلب: ۶۹۲۵۰۷

جدیدترین خبر از برجام/ آمریکا تکرار کرد: همچنان در حال بررسی هستیم

جدیدترین خبر از برجام/ آمریکا تکرار کرد: همچنان در حال بررسی هستیم

شاید مهم‌ترین خبر از برجام انتشار متن پیش‌نویس توافق‌نامه بود که شب گذشته رسانه‌ای شد. حالا باید دید آیا روزهای آینده سرانجام برجام به توافق می‌رسد یا نه؟

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از المیادین، مقامات روسی عنوان کردند: توافق بر سر بازگرداندن برجام «به معنای واقعی کلمه در چند روز آینده» محقق خواهد شد.

فارس گزارش داد، یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا گفت گزارش‌های منتشر شده مبنی بر پذیرش یا تمایل ما به دادن امتیاز به ایران برای بازگشت به توافق هسته‌ای کاملا نادرست است.

این مقام آمریکایی که با اسکای‌نیوز صحبت می‌کرد، افزود: «ما در حال بررسی پاسخ ایران به پیشنهاد اروپا بوده و ارتباط منظم خود با اتحادیه اروپا را حفظ کرده‌ایم».

وبگاه آمریکایی «دیپلماتیک» نیز روز گذشته به نقل از مقامات اروپایی گزارش داد اتحادیه اروپا منتظر پاسخ ایالات متحده به نظرات ایران در مورد متن پیشنهادی اتحادیه اروپا در خصوص برجام است.

یک مقام اتحادیه اروپا عصر پنجشنبه به وقت واشنگتن در خصوص زمانی که انتظار می‌رود ایالات متحده پاسخ خود را ارائه دهد، گفت: «هر لحظه، اما البته ممکن است فردا باشد». یکی دیگر از مقامات اروپایی اوایل پنجشنبه گفت: «در انتظار واکنش آمریکا هستیم».

بر اساس این گزارش، وزارت امور خارجه آمریکا همانند تمام هفته گذشته گفت به بررسی پاسخ ایران که اواخر روز دوشنبه به اتحادیه اروپا ارسال شد، ادامه می‌دهد. طبق این گزارش، «ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا پنجشنبه در جلسه مطبوعاتی وزارت امور خارجه این کشور به خبرنگاران گفت: بررسی نظرات ایران درباره پیشنهاد اتحادیه اروپا ادامه دارد. طبق درخواست، ما همچنان بازخورد خود را به طور مستقیم و خصوصی به اتحادیه اروپا منتقل می‌کنیم.

طرح جدید آمریکا برای دائمی کردن تحریم‌های ایران

به نقل از فارس ، گروهی از نمایندگان کنگره آمریکا طرحی برای دائمی کردن یکی از قانون‌های تحریمی علیه ایران ارائه کرده‌اند.

«تیم اسکات»، «ماگی هاسان» و «بیل هاگرتی»، نمایندگان مجلس سنای آمریکا طرحی موسوم به «مستحکم کردن قانون تحریم‌های ایران» (آیسا) ارائه کرده‌اند.

هدف این طرح، دائمی کردن «قانون تحریم‌های ایران» که به «قانون داماتو» هم شهرت دارد و به رئیس‌جمهور ایالات متحده اجازه اعمال تحریم‌های ثانویه علیه بخش انرژی ایران را می‌دهد.

قانون داماتو در سال ۱۹۹۶ به تصویب کنگره رسید. از آن زمان به بعد، مفاد این قانون به نحوی توسعه یافته‌اند تا دیگر صنایع ایران را هم شامل شوند.

احتمال افزایش درآمد ایران پس از توافق

ایسنا گزارش داد، معاون رئیس یک نهاد آمریکایی در توئیتی از میزان درآمد ایران پس از حصول توافق احتمالی در وین انتقاد کرد.

آندریا استریکر، معاون رئیس بنیاد دفاع از دموکراسی در توئیتی با انتشار عکسی مدعی شد که در صورت توافق احتمالی در وین بر سر برجام، ایران در سال اول به درآمدی ۲۷۵میلیارد دلاری دست خواهد یافت و این مبلغ تا انتهای سال ۲۰۳۰ تا یک تریلیون دلار افزایش پیدا خواهد کرد.

62354288

کره جنوبی از توافق هسته‌ای با ایران حمایت کرد

ایرنا به نقل از خبرگزاری یونهاپ گزارش داد، دفتر «چو هیون دونگ» معاون وزیر خارجه کره جنوبی، آخرین پیشرفت‌ها در مذاکرات برای احیای برجام را موضوع گفتگوی این مقام کره‌ای با «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا و «انریکه مورا» نماینده اروپا در مذاکرات اعلام کرد.

براساس این بیانیه، «چو هیون دونگ» ابراز امیدواری کرد که احیای برجام به حل و فصل مسائل بین تهران و سئول بیانجامد.

یونهاپ نوشت: بعد از خروج آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸ و بازگشت تحریم‌های ایران، به خاطر بلوکه شدن هفت میلیارد دلار از دارایی‌های ایران در دو بانک کره‌ای، روابط تهران و سئول با چالش مواجه شده است.

آمریکا به متن پیش‌نویس توافق واکنش نشان داد

به نقل از خبرفوری ، شورای امنیت ملی آمریکا در تویئتی برخی ادعاهای مطرح شده توسط مقامات و منابع مختلف درخصوص مفاد پاسخ ایران به متن نهایی اتحادیه اروپا بر سر احیای برجام را تکذیب کرد.

جیم ریش، سناتور جمهوری‌خواه ارشد آمریکایی روز جمعه در رشته توئیتی با طرح ادعاهایی نوشت: ایران به دنبال دریافت تضمین‌های برجامی از دولت بایدن است تا نظارت‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تمام کرده، از فعالیت شرکت‌های غربی در ایران حفاظت کند و به ایران اجازه دهد تا در صورت خروج دولت بعدی از توافق، برنامه تسلیحات هسته‌ای خود را تسریع کند.

وی در توئیت بعدی مدعی شد: این درخواست‌ها از سوی ایران باج‌خواهی هستند. این در تاریخ به‌عنوان یکی از شکست‌های بزرگ سیاست خارجی بایدن ثبت خواهد شد و در کنار خروج فاجعه‌بار از افغانستان جای خواهد گرفت. حتی لازم نیست اشاره کنم که این توافق امنیت شرکا و آمریکایی‌ها را در منطقه به خطر خواهد انداخت.

جیم ریش در توئیت دیگری ادعا کرد: ایران به نقشه خود برای ترور مقامات پیشین آمریکایی ادامه می‌دهد، روسیه را با پهپاد برای حمله به اوکراین مجهز کرده، نظارت‌های آژانس اتمی را مختل می‌کند، به جهاد اسلامی فلسطین برای حمله به اسرائیل کمک ارائه می‌دهد و به نیروها و دیپلمات‌های‌مان حمله می‌کند. رفع تحریم‌های برجامی بایدن تنها تروریسم ایران را افزایش می‌دهد.

توئیتر رسمی شورای امنیت ملی آمریکا در واکنش به این ادعاها نوشت: هیچ چیزی در اینجا حقیقت ندارد. ما هرگز چنین شرایطی را نخواهیم پذیرفت. ما همچنین برای اینکه ایران برنامه هسته‌ای‌اش را شدیدا تسریع کند، از توافقی که کارایی داشت خارج نمی‌شدیم.

باقری کنی در نشست خصوصی با خبرنگاران چه گفت؟

خبرآنلاین گزارش داد،‌ علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد برجام در نشستی خصوصی با خبرنگاران درباره مفاد توافق جدید ایران با ۱+۵ نکاتی را مطرح کرد:

۴ زمان اصلی اجرایی توافق

روز جمع‌بندی: وزرای خارجه نهایی می‌کنند و امضا می‌شود. از همین روز ۳ فرمان اجرایی ترامپ ویو می‌شود و نه لغو. همان نهادهای اقتصادی و ۱۷بانک هم در این روز از تحریم خارج می‌شوند.

روز تایید: ۶۰ روز بعد از روز جمع‌بندی می‌رسیم به روز تایید. این ۶۰ روز برای آن است که مجلس در کشور ما و طرف‌های مقابل کارهای لازم را انجام دهد و هر آنچه لازم است تصویب کند. عملا به جهت تصویب مجلس این ۶۰ روز به درخواست ما گنجانده شد.

روز باز اجرا: ۶۰ روز بعد لحظه‌ای است که اجرای برجام به‌طور کامل آغاز می‌شود. ۷ روز قبل از روز باز اجرا، ما طی نامه‌ای اعلام می‌کنیم که ما موافق باز اجرا هستیم و آماده‌ایم که کار را شروع کنیم.

این روز از این جهت روز باز اجرا نامیده شد که بناست همان برجام دوباره شروع به کار کند. در این روز آن فرامین اجرایی که ویو شده بود به طور کامل لغو می‌شود. نکته دیگر اینکه مواد هسته‌ای ما قبل از روز باز اجرا در ایران است و خارج نمی‌شود.

روز تکمیل: ۴۵ روز بعد از روز باز اجرا همه طرفین باید اجرای تعهدات خود را تکمیل کرده باشند.

نحوه راستی‌آزمایی

زمان راستی‌آزمایی ابتدا ۲۴ساعت بود. بعد شد ۳۰ ساعت و وقتی ما تحویل گرفتیم شده بود ۴۸ ساعت. ما با وزارت نفت و بانک مرکزی صحبت کردیم و گفتند واقعا شدنی نیست. طبق تدبیری که شد از روز جمع‌بندی که تحریم برخی نهادهای اقتصادی و ۱۷ بانک برداشته می‌شود ما می‌توانیم راستی‌آزمایی را تا ۴ ماه بعد انجام دهیم. از طرفی از فردای روز تایید تا روز باز اجرا هم فرصت اصلی راستی‌آزمایی است.

اگر ما راضی نبودیم ۷ روز قبل از باز اجرا نامه می‌زنیم و مثلا می‌گوییم فلان موضوع حل نشده و توسط هماهنگ‌کننده می‌رود در جلسه کمیسیون مشترک (کمیسیونی که هنوز آمریکا عضو آن نیست) و تصمیم‌گیری می‌شود. نکته این است که کمیسیون همه چیز اجماعی است و اگر ما موافقت نکنیم عملا تصمیم اتخاذ نمی‌شود.

۱۶ محدودیت وجود دارد که همه اجماعی است به جز یک مورد آن هم موردی است که آژانس اعلام می‌کند دسترسی داشته باشد و ما نمی‌دهیم و اینجا اجماعی نخواهد بود. لذا برگشت‌پذیری از روز باز اجراست.

در مورد اسنپ بک هم چون در برجام آمده است و هم در قطعنامه ۲۲۳۱ نمی‌شود که کلا حذف کنیم. فقط بنا شد کمی این ابزار رو معقول‌تر کنیم. قید و شرط آوردیم که این اتفاق زمانی ممکن است که مبتنی به گزارش آژانس باشد. اگر کشوری هم به طور نامعقول اسنپ‌بک کرد بقیه کشورها باید اقدام او را جبران کنند.

مدت تعهد آمریکا به خارج نشدن از برجام

نکته مهم این است که طرف مقابل تا پایان دوره اول بایدن قطعا از برجام خارج نخواهد شد. از طرفی اگر فردای انتخابات آینده رئیس جمهور آینده بخواهد از برجام خارج بشود طبق توافق باید ۳ سال بگذرد و این با ۲ و نیم سال آینده دوره بایدن می شود ۵ و نیم سال.

تبادل زندانی‌ها

تبادل زندانی هم در زمان آقای عراقچی نهایی شده بود. یک سند هم در زمان ما نهایی شد و آماده ایم اجرا کنیم. خود آمریکایی تعلل کردند و موکول شد به آینده.

به بررسی پاسخ ایران ادامه‌ می‌دهیم

همچنین ایسنا به نقل از سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نوشت، آمریکا بازخورد واشنگتن در رابطه با پاسخ ایران به متن نهایی توافق وین را مستقیما با اتحادیه اروپا به اشتراک می‌گذارد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز جمعه در کنفرانسی خبری گفت: موضع دولت کنونی اسرائیل بر سر توافق با ایران آشکار است. همه ما به خوبی با این مواضع آشنایی داریم و آنها به‌طور مداوم به ما یادآور می‌شوند. شرکای اسرائیلی موضع رسمی خود در قبال توافق با ایران را تغییر نداده‌اند.

وی ادامه داد: جای شک نیست که ما اختلافات تاکتیکی با شرکای اسرائیلی بر سر برجام داریم اما ما متحد هستیم. ما در اینکه ایران نباید هرگز به سلاح هسته‌ای دست یابد هم‌نظر هستیم. ما باور داریم که دیپلماسی که متمرکز بر بازگشت متقابل به پایبندی‌های برجامی - که طی آن ایران تحت نظارت و راستی‌آزمایی قرار می‌گیرد - باشد، موثرترین روش برای رسیدن به این هدف است.

ند پرایس در رابطه با واکنش آمریکا به پاسخ ایران و به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا در مذاکرات وین گفت: بررسی اظهارات ایران درخصوص پیشنهاد اتحادیه اروپا ادامه دارد. ما بازخوردمان را مستقیم و به طور خصوصی با اتحادیه اروپا درمیان گذاشته‌ایم.

پرایس در رابطه با زندانیان آمریکایی در ایران که به ادعای وی به طور ناحق و ناعادلانه توسط ایران زندانی شده‌اند تغییر نکرده است. اولویت و فوریتی که ما برای بازگرداندن آنها قائل هستیم تغییر نیافته است.

برجام تا ۱۰ شهریور احیا می‌شود؟

خبر فوری گزارش داد، نماینده دائم روسیه در سازمان‌‌های بین‌‌المللی مستقر در وین امروز اعلام کرد: امیدواریم تا اول سپتامبر (۱۰ شهریور) برجام را احیا کنیم.

میخائیل اولیانوف مستقر در وین امروز جمعه در سخنانی اعلام کرد: موارد زیادی برای احیای توافق هسته‌‌ای حاصل شده است.

اولیانوف اضافه کرد: ۳ متن برای احیای توافق هسته‌ای وجود دارد. اتحادیه اروپا در تلاش است بین دیدگاه‌ها پل ارتباطی ایجاد و آن را به هم نزدیک کند. ما این تصور را داریم که واشنگتن می‌خواهد سایر مسائل باقی‌مانده غیرمرتبط با توافق هسته‌ای را حل‌وفصل کند. دولت ایالات متحده در دنیایی کاملا متفاوت زندگی می‌کند.

وی افزود: احدی نتوانسته ثابت کند ایران موشک‌‌هایی با قابلیت حمل کلاهک هسته‌‌ای دارد. درباره اورانیوم و غنی‌سازی ایران از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی استعلام‌هایی وجود دارد، اما موضوع فوری به شمار نمی‌رود.

آخرین اخبار مذاکرات هسته‌ای را در صفحه برجام تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • رضا

    همسان‌سازی بازنشستگان تامین چی میشه

  • ناشناس

    کاش باکمی صبر شاهد سرمای غرب بودیم، آنوقت مذاکره می‌کردیم .

    • ناشناس

      ایران لوله کشی برای ارسال گاز به اروپا ندارد، در تهیه و ارسال گاز مایع LNG به خاطر سالها سرمایه گذاری نکردن در این زمینه، فوق العاده ضعیف است. در مورد استخراج و پالایش نفت هم به خاطر خیلی مشکل پیدا کرده ایم و غول های بزرگی همچون عربستان وجود دارند.

    • ناشناس

      قراردادها را با قطر و عربستان و بقیه کشورها بستند و تمام شد!
      همان زمان که مشغول طولانی کردن مذاکرات بودیم!
      برای کشوری که حتی زیرساختهای چند سال قبلش را ندارد و غرب هم اطمینانی به ایران ندارد فرصتی در سرمای اروپا نیست.

  • ناشناس

    آمریکا دیگه داره خیلی زور میگه ایران از چندتا خواسته هاش کوتاه اومد چقدر دیگه باید عقب بریم که این ها راضی بشن

  • ناشناس

    اون جدول رو به فارسی هم ترجمه می کردید

  • ناشناس

    آمریکا و غرب در پی بحران سوخت در غرب بیشتر از ما به توافق هسته ای نیازمند است.

  • ناشناس

    به امید خدا هم چی درست میشه

  • ناشناس

    واردات خودرو چی شد؟

  • ناشناس

    کاش هر چه زود تر توافق بشه

  • ناشناس

    من میگویم بهترین جواب به امریکا و اروپا اینکه خودشان باهم مزاکره کنن تاخسته ما خودمان به لطف خدا میتوانیم به مشکلات فایق ائیم

  • محمدرضا کیانفر

    .
    علی باقری‌کنی معاون وزیر خارجه گفت: آمریکا در مورد احیای برجام پیشنهاد جدیدی ارائه نکرده است.آقای باقری،
    آمریکا عضو برجام نیست مذاکره با آمریکا را به احیای برجام گره نزنید چون قوز بالای قوز می‌شود منطقی‌ترین راه حل امضای توافقنامه‌ی وین قبل از تجاوز روسیه به اوکراین و ادامه‌ی مذاکرات دوحه با آمریکا بدون واسطه می‌باشد.
    دوستان از راستی کم فکر تل و ول کنید، می‌توانید آنچه آخر می‌کنید اول کنید.
    صلح را محکم میان بندید با سلم و صلاح، رسم درویشی بیاموزید و کم کل کل کنید.سرور گرامی،
    تنها راه نجات میهن اتحاد ماست که هم‌صدا جمهوری اسلامی را تشویق به انجام دو فوریت نماییم:
    1- قطع دشمنی با آمریکا برای دفع تهدیدات خارجی.
    2- به رسمیت شناختن حق آزادی بیان مصوب قانون اساسی جهت حل مشکلات داخلی.
    با تشکر از توجه شما.