خبر مهم:

کد مطلب: ۶۹۹۹۱۵

جدیدترین خبر از احیای برجام/ دلایل آشفتگی آمریکا چیست؟

جدیدترین خبر از احیای برجام/ دلایل آشفتگی آمریکا چیست؟

زمان احیای برجام برخلاف پیش‌بینی‌ها طولانی‌تر شده و مشخص نیست طرف‌های مذاکره به نتیجه می‌رسند یا خیر؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، آخرین اخبار از مذاکرات احیای برجام را بخوانید.

به نقل از ایرنا، بر اساس اقدامات آمریکا و اروپا پس از خارج شدن از برجام ایران نیز گام‌های در جهت کاهش اقدامات برجامی از اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸ تا روی‌کارآمدن بایدن در دی‌ماه ۱۳۹۸ انجام داد.

گام ها تاریخ مواد قانونی برجام توضیحات
اول ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸/(۸ می ۲۰۱۹) بند «۷» متن اصلی و بند «۵۶» و بندهای «۵۷ -۶۰» ضمیمه اول برجام رفع محدودیت‌های مربوط به نگهداری ذخایر اورانیم غنی‌شده و آب سنگین
دوم ۱۴ تیر ۱۳۹۸

۵( جولای ۲۰۱۹)

بند «۵» متن اصلی و بند «۲۸» ضمیمه اول برجام رفع محدودیت‌های مربوط به سطح غنی‌سازی اورانیم و اقدامات مربوط به نوین‌سازی راکتور آب سنگین اراک
سوم ۱۵ شهریورماه ۱۳۹۸

(۶ سپتامبر ۲۰۱۹)

بند «۳» متن اصلی برجام گسترش و شتاب‌بخشی به فعالیت‌های تحقیق و توسعه هسته‌ای براساس نیازهای فنی بدون رعایت اقدامات برجامی در بند «۳»
چهارم ۱۵ آبان ۱۳۹۸

(۶ نوامبر ۲۰۱۹)

بند «۶» متن اصلی برجام و بندهای«۴۴» تا «۴۹» ضمیمه اول برجام در برجام مقرر بود که به ۱۰۴۴ سانتریفیوژ در فردو گاز تزریق نشود، اما در این گام فردو مجدداً به یک مرکز غنی‌سازی مبدل شد
پنجم ۱۵ دی ۱۳۹۸

(۵ ژانویه ۲۰۲۰)

مواد مربوط به ظرفیت و درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی شده و تحقیق و توسعه و … مقرر شد برنامه هسته‌ای ایران از این پس صرفاً براساس نیازهای فنی خود پیش برود نه براساس مفاد برجام

169901679

169901682

پس از گذشت حدوداً یک ماه پاسخ‌های رد و بدل شده میان تهران و واشنگتن بی‌نتیجه مانده است که بیانگر فقدان ابتکار عمل لازم از طرف آمریکا در پاسخ به نقطه نظرات ایران است.

بن‌بست آمریکا در مذاکرات اخیر: علل و عوامل

جوزپ بورل یکم شهریورماه در جریان یک کنفرانس دانشگاهی در اسپانیا مجدداً تکرار کرد که پاسخ‌های ایران به پیش‌نویس اروپا منطقی بوده است و قرار بوده که پس از یک هفته نشست اعضای ۱+۴ در وین برگزار شود، اما به‌دلیل تأخیر آمریکا در پاسخگویی این نشست به تعویق افتاده است. سخنان آقای بورل بدان جهت حائز اهمیت است که این اظهارات دقیقاً یک روز پس از گفتگوی تلفنی سران فرانسه، انگلیس و آلمان با آمریکا مطرح شد.

این مسئله نشان ‌می‌دهد که حتی اروپایی‌ها نیز متوجه تعلل و سردرگمی واشنگتن در دور اخیر مذاکرات شده‌ بودند و به شکلی غیرمستقیم تصمیم به علنی کردن آن گرفته‌اند. آمریکا پاسخ خود را به پیش‌نویس کشورهای اروپایی نهایتاً با تأخیر ارائه کرد، اما به‌نظر می‌رسد مجموعه‌ای از عوامل موجبات قرارگیری آمریکا در یک بن‌بست دیپلماتیک را فراهم کرده است. این عوامل را می‌توان به‌شرح ذیل مورد اشاره قرار داد:

۱- توان فنی و دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در عرصه هسته‌ای

۲- تأثیر افکار عمومی آمریکا

۳ـ انتخابات کنگره

۴ـ فشارهای رژیم صهیونیستی

۵ـ بحران اوکراین

نتیجه گیری

اتحادیه اروپا براساس جمع‌بندی که از ۸ دور مذاکرات قبلی و همچنین گفتگوی غیرمستقیم ایران و آمریکا در دوحه داشت پیش‌نویس پیشنهادی خود را در قالب گفتگوهای مردادماه (دور نهم مذاکرات) تدوین و آن را برای بررسی توسط پایتخت‌ها به طرفین مذاکرات تحویل داد. جمهوری اسلامی در موعد مقرر اصلاحات خود را بر این پیش‌نویس اعمال و آن را به طرف غربی بازگرداند، اما ایالات متحده در بررسی نکات مد نظر ایران تعلل بیش از اندازه‌ای از خود نشان داد. تا حدی که این تأخیر اعتراض غیرمستقیم اروپایی‌ها را نیز برانگیخت.

نهایتاً با گذشت حدود ۱۰ روز واشنگتن در دوم شهریورماه نظرات خود را در مورد پاسخ‌ ایران به طرف اروپایی اعلام کرد. فرایند مذاکرات مؤید تزلزل و سردرگمی آمریکایی‌هاست و این واقعیت نه‌تنها در تعلل برای بررسی پاسخ‌های ایران بلکه در موضع‌گیری‌های متناقض آنان به‌وضوح قابل مشاهده است.

به همین جهت به‌نظر می‌رسد که آمریکا در مذاکرات هسته‌ای به‌نوعی دچار ضعف اراده برای تصمیم‌گیری است. ترجمان وضعیت مذکور به بیان غیررسمی این است که آمریکایی‌ها در مقابل نظرات ایران دچار سردرگمی بودند که ابتکار عمل را از آنان سلب می‌کرد.

همچنان‌که در گزارش مورد اشاره قرار گرفت مذاکره جمهوری اسلامی ایران از موضع قدرت در ابعاد فنی و دیپلماتیک مهم‌ترین علت قرارگیری ایالات متحده در این موقعیت بوده است.

اروپایی‌ها برای امضای برجام التماس می‌کنند

به نقل از فارس، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست شورای اسلامی با طرح این سوال که چرا امروز اروپایی‌ها این همه برای امضای مجدد برجام التماس می‌کنند، تصریح کرد: جمهوری اسلامی نمی‌خواهد از چاله خود را در چاه بیندازد و اعلام می‌کند اگر راست می‌گویید و به دنبال توافق هستید نمی‌خواهد به‌ بهانه توافق توان هسته‌ای، اورانیوم غنی شده، سانتریفیوژهای پیشرفته ما را بگیرید و ما را به نقطه‌ای برسانید که بازگشت‌پذیری آن سخت باشد. پس پرونده اتهامات که رژیم صهیونیستی برای ما ایجاد کرده و مبنی بر ادعاهای جعلی هست را ببندید.

مجتبی ذوالنوری ادامه داد: امروز اگر با شما قراردادی توافق شود فردا از کجا معلوم که به بهانه یک برگ سند جعلی که رژیم صهیونیستی ارائه می‌دهد پرونده ما را به شورای امنیت سازمان ملل نبرید و قطعنامه‌های هفت‌گانه را برگردانید و تحریم‌ها قوی‌تر از گذشته برنگردد و چه تضمینی وجود دارد؟!

مردم هزینه برجام را داده‌اند

ذوالنوری اظهار کرد: امروز نه می‌خواهند امتیاز بدهند و نه جرات فشار آوردن بر جمهوری اسلامی ایران را دارند و زبان تهدیدشان کمرنگ شده و باید گفت دلیلش این است از اقتدار جمهوری اسلامی ایران می‌ترسند.

وی با اعلام اینکه امروز اگر تهدید نظامی برای دشمن ممکن بود و احتمال می‌داد امکان نداشت از در مذاکره با ما حرف بزند و دنبال امضای قرارداد وین باشد، افزود: امروز دشمن قدرت ما را فهمیده و دید هر جا پای خود را از گلیمش درازتر کردند فرزندان این ملت چنان ضربه شصتی به آنان نشان دادند که یادش نرود.

این نماینده مجلس بیان کرد: مردم ما هزینه برجام را دادند و حق مردم ما باید برگردد و اگر طرف مقابل صادقانه ورود پیدا کنند نماینده جمهوری اسلامی ابایی ندارد.

ذوالنوری با اشاره به اینکه امروز دنیا از پیشرفت جوانان ما متحیر است، افزود: علت این است برخی فکر می‌کنند تحریم‌ها، مشکلات و گرانی دستاورد انقلاب است و تمام رسانه‌های دنیا در این زمینه متمرکز شدند تا امید را از بین ببرند و مردم را نسبت به راهی که رفتند پشیمان کنند و علت مشکلات را انتخاب مردم در مسیر انقلاب القا کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.