کد مطلب: ۴۰۸۵۰۳

جزئیاتی از خودروهای خارجی تازه وارد به بازار / چه خودروهایی از گمرک ترخیص شدند؟

جزئیاتی از خودروهای خارجی تازه وارد به بازار / چه خودروهایی از گمرک ترخیص شدند؟

دیروز دستور ترخیص ۱۰۴۸ دستگاه خودروی وارداتی دپوشده در گمرک را صادر شد که ۱۰۰۱ دستگاه خودرو از خودروهایی که دستور ترخیص آن‌ها صادر شده، تنها متعلق به یک شرکت است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وزیر صنعت، روز گذشته دستور ترخیص ۱۰۴۸ دستگاه خودروی وارداتی دپوشده در گمرک را صادر کرد. مورد عجیب در ترخیص این خودروها این است که در حالی که واردکنندگان خودرو، مشکلات بسیاری در سالیان اخیر داشته‌اند، ۱۰۰۱ دستگاه خودرو از خودروهایی که دستور ترخیص آن‌ها صادر شده، تنها متعلق به یک شرکت است!

این شرکت کرمان موتور است و مابقی واردکنندگان خودرو تنها شانس ترخیص ۴۷ دستگاه خودروی وارداتی را داشته‌اند! شرکت کرمان موتور اخیراً تهدید کرده بود که اگر دولت تا آبان ماه به این شرکت نقدینگی تزریق نکند، کارخانه خود را تعطیل و هزاران نیروی کارِ مستقیم را تعدیل می‌کند. چرا بیش از ۹۵ درصد خودروهایی که دستور ترخیص آن‌ها صادر شده، متعلق به کرمان موتور است و آیا این یک تبعیض آشکار نیست؟

یکی از رویدادهای عجیب در واردات خودرو روز گذشته روی داد. پس از ماه‌ها تعلل و بلاتکلیفی در مورد خودروهایی که در گمرک دپو شده‌اند، وزیر صنعت دستور ترخیص ۱۰۴۸ دستگاه خودرو را صادر کرد. اما پیگیری خبرنگار مردم سالاری آنلاین، به سرعت نشان داد که از این ۱۰۴۸ دستگاه خودرو، ۱۰۰۱ دستگاه متعلق به شرکت کرمان موتور است و ۴۷ دستگاه دیگر نیز خودروهایی هستند که با چند کارت بازرگانی دیگر وارد شده‌اند.

در حالی که واردکنندگان خودرو در دو سال اخیر مشکلات بسیاری داشته‌اند و ابتدا به علت ممنوعیت ثبت سفارش و سپس به علت باقی ماندن خودروهایشان در گمرک، نتوانسته‌اند تعهدات خود در قبال مشتریانشان را عملی کنند، به طرز عجیبی مشکلات این طیف عظیم واردکنندگان خودرو نادیده گرفته شده و این تنها کرمان موتور بوده است که به خواسته‌های خود در زمینه ترخیص خودروهای دپوشده در گمرک رسیده است.

کرمان موتور اخیراً در حالی که دولت به دلیل تحریم‌های خصمانه آمریکا، با کسری بودجه مواجه است، تهدید کرده بود که اگر دولت تا آبان آماه به این شرکت نقدینگی تزریق نکند، تولید خود را متوقف و بیش از ۱۰ هزار کارگر را بیکار می‌کند! این تهدید و به گروگان گرفتن اشتغال کارگران، در حالی صورت گرفته بود که همین حالا در موردی عجیب، قیمت کارخانه خودروهای مونتاژی کرمان موتور، بیش از قیمت بازار آن‌ها است. در واقع، کرمان موتور بدون این که محدودیتی در قیمت‌گذاری خودروهای خود داشته باشد، به دنبال این بود که از دولت امتیاز بگیرد.

با دستور جدید وزارت صنعت مبنی بر ترخیص ۱۰۴۸ دستگاه خودروی دپو شده در گمرک، به‌نظر می‌رسد قبل از پایان آبان، یعنی قبل از به سر رسیدن موعدِ اولتیماتومِ کرمان موتور، این شرکت اولین امتیاز را گرفته است. بیش از ۹۵ درصد خودروهایی که دستور ترخیص‌شان صادر شده، متعلق به کرمان موتور هستند و انبوه واردکنندگان خودرو، تنها سهمِ حدوداً ۵ درصدی دارند.

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، دستور صادر شده توسط وزارت صنعت را «مصداق تبعیض» خواند و گفت: «منافع شرکت کرمان موتور، صراحتاً بر منافع دیگر واردکنندگان خودرو، ترجیح داده شده است و ما به این رویه اعتراض داریم».

یکی دیگر از واردکنندگان خودرو که نمی‌خواست نامش فاش شود، در گفت‌وگو با خبرنگار مردم سالاری آنلاین، گفت که «خودروهای کرمان موتور که دستور ترخیص آن‌ها صادر شده عمدتاً در پاییز سال ۹۷ وارد شده‌اند؛ این در حالی است که خودروهای ما که پیش از آن و در سال ۹۶ وارد شده، همچنان بلاتکلیف در گمرک دپو شده است».

ابهامات فراوان در مورد واردات خودرو توسط کرمان موتور

گفته می‌شود که خودروهای متعلق به کرمان‌ موتور که دستور ترخیص آن‌ها صادر شده، از برند هیوندای هستند. هنوز مشخص نیست که شرکت کرمان موتور در چه بازه‌ای برای واردات این خودروها ثبت سفارش کرده است و ارز لازم برای واردات این خودروها، با چه قیمتی خریداری شده است. پاسخ به این دو سوال، می‌تواند روشن‌کننده بسیاری از ابهامات باشد. قابل ذکر است که ثبت سفارش واردات خودرو از تیرماه سال ۹۷ به بعد ممنوع شده بود.

با تبعیض قائل شده برای شرکت کرمان موتور، این شائبه به وجود آمده است که ممکن است نزدیکی شرکت کرمان موتور به یک گروه سیاسی خاص، باعث شده باشد تا این شرکت بر دیگر واردکنندگان خودرو، ترجیح داده شود. دلیل دستور وزارت صنعت، چه نزدیکی کرمان موتور به یک گروه سیاسیِ خاص باشد و چه تهدید این شرکت مبنی بر تعطیلی تولید و اخراج هزاران کارگر، هیچ توجیهی وجود ندارد که یک شرکت، تافته جدابافته باشد و منافع آن بر سایرین، ترجیح داده شود.

شرکت کرمان موتور در ماه‌های گذشته، کلکسیونی از اقدامات عجیب و غریب بوده است. این شرکت در تحویل خودروهای مونتاژی به مشتریان‌اش تأخیر زیادی داشته و قیمت کارخانه خودروهایش نیز از قیمت همین خودروها در بازار پیشی گرفته است. علاوه بر این، این شرکت، در خردادماه و تیرماه سال جاری، آگهی پیش‌فروش هیوندای آزرا ۲۰۱۹ را منتشر کرد.

در آگهی نخست که در خردادماه منتشر شد، قیمت فروش نقدی خودروی هیوندای آزرا مدل ۲۰۱۹، ۹۱۵ میلیون تومان اعلام شده بود که با هزینه شماره‌گذاری آن در مجموع قیمت فروش این خودرو به ۹۵۰ میلیون تومان می‌رسید! در حالی کرمان موتور در بهار و تابستان امسال، اقدام به پیش‌فروش خودروی هیوندای صفر آن هم مدل سال ۲۰۱۹ کرد که ثبت سفارش خودرو بیش از یکسال بود که ممنوع بود!

بعد هم کرمان موتور، تهدیدِ عجیب و معروفِ خود مبنی بر تعطیلی کارخانه و اخراج هزاران کارگر تا آبان ماه را مطرح کرد و حالا هم این خبر عجیب منتشرشده که ۹۵ درصد خودروهایی که دستور ترخیص‌شان صادر شده، متعلق به همین شرکت کرمان موتور است.

منبع: مردم‌سالاری آنلاین

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اینطور که مشخصه کرمان موتور تمام هزینه ها رو داده بود خودرو ها آماده ترخیص بوده اند