کد مطلب: ۷۸۸۹۰۲

جزئیات جدید از توافق ایران و عربستان

جزئیات جدید از توافق ایران و عربستان

 توافق ایران و عربستان یک «رویداد شرقی» است و رایزنی های شمخانی در مورد پیشنهاد چین در کشور روسیه نشان دهند ابعاد شرقی توافق ایران و عربستان است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، منابع مطلع در گفت وگو با العربی الجدید اعلام کردند که علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در سفرش به مسکو در اوایل ماه گذشته میلادی با سران روسیه درخصوص پیشنهاد چین برای وساطت میان تهران و ریاض رایزنی کرده بود.

این منابع که خواستار عدم فاش شدن نامشان شده اند، اعلام کردند که روس ها از این مساله استقبال و در عادی سازی روابط ایران و عربستان نقش ایفا کردند.

این منابع می گویند که توافق ایران و عربستان یک «رویداد شرقی» است و رایزنی های شمخانی در مورد پیشنهاد چین در کشور روسیه نشان دهند ابعاد شرقی توافق ایران و عربستان است.

بر اساس این گزارش، پیش از این نیز میخائیل بوگدانوف، معاون وزیر خارجه روسیه با استقبال از توافق تهران و ریاض تاکید کرد که کشورش در نزدیک کردن رویکردهای دو کشور نقش داشته است.

توافق ایران و عربستان بازتاب مثبتی بر تمام منطقه خواهد داشت

رئیس جمهور سوریه ضمن استقبال از توافق تهران و ریاض گفت که این توافق بازتاب مثبتی بر تمام کشورهای منطقه خواهد داشت.

بشار اسد، رئیس جمهور سوریه که به مسکو سفر کرده است امروز (پنجشنبه) در اظهاراتی گفت که از توافق ایران و عربستان که در چین انجام شد استقبال می‌کنیم.

وی گفت که این توافق بازتاب مثبتی بر تمام کشورهای منطقه از جمله سوریه خواهد داشت.

رئیس جمهور سوریه تاکید کرد که تهران و دمشق به مدت چهار دهه به هم وفادار هستند و این موضوع هیچ مشکلی در سطح جهان عرب ایجاد نکرده است.

بشار اسد همچنین تاکید کرد که سیاست عربستان نسبت به سوریه از چند سال پیش رویکرد متفاوت تری را در پیش گرفته است و ریاض اکنون به دنبال دخالت در امور داخلی ما و یا حمایت از گروه خاصی در سوریه نیست.

با ایران بر سر احترام به حاکمیت کشورها توافق کردیم

فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان در چهل و نهمین نشست شورای وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی در موریتانی گفت که با ایران بر سر احترام به حاکمیت کشورها، حسن همجواری و حل اختلافات توافق کردیم.
وزیر خارجه عربستان مسائل مربوط به حاکمیت کشورها، حسن همجواری و حل اختلافات را محور توافق تهران و ریاض عنوان کرد.

به گزارش الجزیره، وی گفت که امید داریم در توافق با ایران، امنیت و ثبات منطقه را تقویت کند.

جزئیاتی از توافق ایران و عربستان و نقش بن سلمان در آن

یک منبع سعودی به جزئیات جدیدی از توافق ایران و عربستان و گفت‌وگوهای رئیس جمهور چین و ولیعهد سعودی در این راستا پرداخت.

یک مسئول سعودی اعلام کرد که شی جین پینگ، رئیس جمهور چین اواخر سال گذشته پیشنهاد میانجیگری میان تهران و ریاض را به محمد بن سلمان ، ولیعهد سعودی داد و همین امر منجر به توافق شد.

این مسئول که خواستار عدم فاش شدن نامش شده است، تاکید کرد: مذاکرات اولیه میان شی جین پینگ و محمد بن سلمان طی دیدارهایی دوجانبه در نشست ریاض در دسامبر ۲۰۲۲ انجام شد.

وی گفت رئیس جمهور چین پیشنهاد داد که پکن تمایل دارد پلی میان تهران و ریاض باشد و ولیعهد عربستان از این امر استقبال کرد.

این مسئول سعودی خاطرنشان کرد: ریاض معتقد است که پکن در حال حاضر برای گسترش نفوذ خود در خلیج(فارس) وضعیت منحصر به فردی دارد.

وی در ادامه گفت که چین اکنون برای ایران شریک اول و یا دوم بین المللی است به همین دلیل نفوذ پکن برای این کشور بسیار مهم است و جایگزینی برای آن با چنین اهمیت بالایی ندارد.

این مسئول سعودی همچنین به رایزنی های حسین امیر عبداللهیان و فیصل بن فرحان، وزرای خارجه ایران و عربستان در نشست «بغداد۲» در اردن در اواخر ماه دسامبر و مذاکرات بن فرحان و معاون رئیس جمهور ایران در برزیل و همچنین سفر ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران به پکن در ماه فوریه در راستای این توافق اشاره کرد.

وی تاکید کرد که چین می تواند به اجرای بندهای توافق کمک کند و این کشور عاملی اساسی در تحقق امنیت و ثبات در خلیج(فارس) است.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    دستور ارباب چیندبوده رفتن از اربابشون پوتین هم اجازه بگیرن!! بیچاره ایران!