کد مطلب: ۶۵۹۱۶۰

جزئیات جدید درباره یارانه ۴۰۰ هزار تومانی/ بودجه یارانه چطور تامین شد؟

جزئیات جدید درباره یارانه ۴۰۰ هزار تومانی/ بودجه یارانه چطور تامین شد؟

بر اساس ادعای برخی بانک‌ها دولت منابع پرداختی یارانه نقدی اخیر (۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی) را از محل منابع این بانک‌ها تامین کرده است و بابت این موضوع به بانک‌ها بدهی دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بنظر می‌رسد دولت منابع پرداختی یارانه نقدی اخیر را از محل منابع این بانک‌ها تامین کرده است. اما بانک مرکزی هنوز توضیحی در این خصوص ارائه نداده است.

به نقل از دنیای اقتصاد ، با افزایش رقم یارانه نقدی طی روزهای گذشته گفته می‌شود دولت حدود ۴۶ هزار میلیارد تومان برای پرداخت این دور از یارانه‌ها به ۹ دهک درآمدی تخصیص داده است.

در این میان برخی از بانک‌ها مدعی هستند که دولت منابع پرداختی یارانه نقدی اخیر (۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی) را از محل منابع این بانک‌ها تامین کرده است و بابت این موضوع به بانک‌ها بدهی دارد اما هنوز دولت یا بانک مرکزی در این خصوص توضیحی ارائه نداده‌اند.

این در حالی است که در دوره‌های گذشته در مورد تخصیص منابع توضیح آن بود که بانک مرکزی مسئول تامین این منابع است و بانک مرکزی نیز چون دارای ارز مورد نیاز نبود، برای تامین منابع مورد نیاز اقدام به خرید ارز نیمایی از بازار می‌کرد.

اما در حال حاضر هیچ توضیحی برای نحوه تامین منابع تامین یارانه حمایتی ارایه نشده است.

وحید شقاقی شهری، اقتصاددان و رییس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی در این خصوص گفت: سالیان درازی است که دست دولت در جیب بانک‌ها رفته است چه در زمانی که ویروس کرونا در ایران شیوع پیدا کرد مساله پرداخت تسهیلات ارزان به کسب و کارها را به بانک‌ها تحمیل کردند.

او ادامه داد: در رخدادهای مختلف دیگر دولت از منابع بانک‌ها استفاده کرده است.

او در مورد پرداخت‌های اخیر یارانه‌ای افزود: البته وزیر اقتصاد هم اعلام کرده تا زمانی که زیرساخت‌ها برای کوپن‌های الکترونیک و بانک اطلاعاتی دقیق فراهم نشود پرداخت‌ها به صورت یارانه نقدی ادامه خواهد داشت.

البته برای این پرداخت‌ها تنها به استقراض از بانک‌ها اکتفا نمی‌شود و از محل مابه‌التفاوت نرخ ارز ۲۱ هزار تومانی (نرخ نیما و ارز ترجیحی دلار) هم این منابع تامین خواهد شد.

هر چند ممکن است مسئولان در آینده به این نتیجه برسند که ممکن است یارانه نقدی بیش از کالابرگ‌های الکترونیکی رفاه خانواده‌ها را افزایش بدهد و این رویه را به جای کالابرگ‌های الکترونیکی ادامه بدهند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اینکه دوستان میگن پول نقد بهتره من نظرم مخالف هست و میگم فقط کالابرگ … میریم پول رو جای دیگ خرج میکنیم و دیگ ن میتونید روغن بخرید و ن مرغ و … آخرشم نق نق که چرا همه چیز گرون شده

  • محسن

    رایانه از مالیات ها ک مردم میدن ب حساب مردم واریز می کنن خیال نکنید پول نفت ملی هست

  • رضا

    واسه خودت مخالف باش،والا پول نقد بهتره ما اجاره وقسط وبدبختی داریم،کمتر میخوریم تا اجارمون عقب نیافته،ترو خدا همون نقدی بدین

  • لیلا

    لطفا در تعیین دهک بندی خانوار گردش مالی و دارایی مرد در نظر گرفته بشه فقط نه زن و بچه های مجرد، انصاف داشته باشین

  • زهرا

    تورو خدا یارانه نقدی بدید مامستاجریم بایارانه اجاره خونه میدیدیم برای بچها مون لباس دکتر اخه درامدهم نداریم شوهرم کارگر ساده اس نه ماشینی نه زمینی هیچی بخدا

  • ناشناس

    آقای ریسی یارانه نقدی نه کالا برگ می خواهیم

  • ناشناس

    آقای ریسی یارانه نقدی می خواهیم کالا برگ نم خواهیم

  • ناشناس

    یارانه نقدی بهتر از کالا برگه من یه مادر سرپرستم و بچه مریض دارم مرغ وتخم مرغ نمیخوریم بجاش پول داروی بچمومیدم.ب فکر بدبختی مردم باشید

  • ناشناس

    آقای رئیسی فقط کالا کالا نقدنده به این مردم یه سری ها پول موادشونه

  • ناشناس

    خواهشا فقط کالانقدندیدمخالفم اساسی