کد مطلب: ۸۰۹۵۶۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

جزئیات فروش متری مسکن در بورس / با خرید اوراق سهام صاحبخانه می‌شویم؟

جزئیات فروش متری مسکن در بورس / با خرید اوراق سهام صاحبخانه می‌شویم؟

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران گفته است که به زودی فروش متری مسکن روی پلتفرم بورس انجام خواهد شد، اما جزئیات این طرح چیست و آیا می‌توان از این طریق خانه خرید؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، همراه با کاهش ارزش پول ملی، سرازیر شدن سرمایه مردم به سمت بازارهای مالی و سرمایه‌ای شدت گرفته است. در این بین دولت به دلیل قیمت بالای مسکن و با هدف حضور مردم در این بازار برنامه خرید متری مسکن در بورس را مطرح کرده است.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران نیز به‌تازگی اعلام کرده که فروش متری مسکن روی پلتفرم بورس انجام خواهد شد و سال گذشته، زیرساخت‌های آن انجام شده است. به گفته او پروژ‌ه‌هایی که در بورس عرضه می‌شوند، پروژه‌هایی هستند که همه آنها پروانه و سند دارند و فونداسیون آن هم ریخته شده است.

همچنین او در این مورد توضیح داده است که وقتی پروژه تمام شد و فرد مقداری از خانه را خریداری کرد خود را به مرحله‌ای می رساند که بتواند یک واحد بخرد؛ در غیر این صورت یک بازارگردان وجود دارد که درصد خانه خریداری شده در بورس را به قیمت روز از مالک خریداری می‌کند و فرد می تواند پول را در پروژه‌های جدید سرمایه‌گذاری کند که با انجام این کار در نهایت می‌تواند در یک پروژه خانه‌دار شود.

چگونگی خرید مسکن متری در بورس

بازار املاک بازاری نیست که بتوان برای آن قیمتی کلی در نظر گرفت، بنابراین قیمت مسکن به مکان، کیفیت و نوع ساخت بستگی دارد. برای حل این موضوع، اوراق سهام روی یک پروژه مشخص منتشر می‌شود و اوراق هر پروژه از پروژه دیگر متفاوت خواهد بود.

در یک ساختمان نیز قیمت واحدها با هم متفاوت است. برای حل این موضوع در هر پروژه یک واحد به‌عنوان مبنا در نظر گرفته شده و قیمت‌گذاری سایر واحدها بر آن مبناست. اگرچه زمان انتشار اوراق ویژگی‌های پروژه برای خریدار مشخص است، ولی معلوم نیست در زمان سررسید کدام واحد را تحویل می‌گیرد.

در خصوص زمان سررسید اوراق نیز اگر فردی تعداد اوراق لازم برای تحویل گرفتن یک واحد را دارد واحد درخواستی به او تحویل داده می شود، ولی اگر آن واحد چند متقاضی داشته باشد، بین دو نفر از آنها قرعه‌کشی و واحد به شخص برنده تحویل داده می‌‌شود!

چگونگی فروش مسکن متری در بورس

در خرید و فروش متری مسکن در بورس طبق شرایط خرید سهام زمین متری سه حالت وجود دارد؛ ممکن است برخی بتوانند واحدی انتخابی خود را دریافت کنند، برخی دیگر نتوانند و واحد دیگری را نیز نمی خواهند. تعدادی دیگر از متقاضیان نیز از ابتدا قصد تحویل گرفتن واحدی نداشتند و هدفشان سرمایه‌گذاری بوده است.

فروشنده در یک حالت می‌تواند به خریدار اختیار فروش دهد. برای مثال خریدار، اوراق مسکن را متری پنج میلیون تومان خریده و فروشنده اعلام کرده است که اگر در سررسید پنج ساله، نتواند ملک را تحویل دهد، خریدار پنج سال دیگر با قیمت 10 میلیون تومان اختیار فروش دارد. حال اگر خریدار در زمان سررسید، واحد مورد نظر را تحویل نگرفت، می‌تواند بابت پنج میلیون تومان سرمایه‌گذاری در پنج سال قبل، 10 میلیون تومان دریافت کند.

در صورتی‌که فروشنده اوراق، نه به خریدار اجازه فروش دهد و نه امکان تسویه نقدی ایجاد کند، در این حالت به سرمایه‌گذار اجازه داده شده اوراق خود را به افرادی که می خواهند واحدهای باقیمانده را تحویل بگیرند بفروشد.

در این شرایط واحدها در بورس کالا به مزایده گذاشته می‌شوند؛ بر این اساس که واحدها متری چند به فروش رسیده باشند قیمت آن به افراد صاحب اوراق مسکن پرداخت می‌شود.

با خرید متری مسکن می‌توان صاحبخانه شد؟

شعارها و ادعای دولت در این طرح بر صاحبخانه شدن مردم از طریق خرید تدریجی و متری مسکن بنا شده است. اما کارشناسان معتقدند بیشتر می‌توان به این طرح از دیدگاه سرمایه‌گذاری نگاه کرد؛ سرمایه‌گذاری برای کسانی که پرداخت هزینه خرید یک واحد مسکونی به‌طور مستقل را ندارند.

همچنین با توجه به تورم صعودی در بازار مسکن تهیه اوراق کامل برای یک آپارتمان هم به نظر می‌آید از عهده قشر بزرگی از جامعه خارج باشد و در آینده نیز خرید ملک در وضعیت بحرانی‌تری قرار بگیرد.

آخرین اخبار حوزه مسکن را در صفحه اخبار مسکن تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.