خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۸۸۶۵۰۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

اولین جشنواره ملی سواد مالی و اقتصادی آغاز به‌کار کرد/ ابرچالش‌ اقتصاد ایران چیست؟

اولین جشنواره ملی سواد مالی و اقتصادی آغاز به‌کار کرد/ ابرچالش‌ اقتصاد ایران چیست؟

مراسم رونمایی از نخستین دوره جشنواره ملی سواد مالی و اقتصادی با هدف توانمندسازی خانوارهای ایرانی برای مدیریت مالی و اقتصادی خانوار در شرایط سخت اقتصادی کنونی برگزار شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، روز گذشته، هشتم آبان‌ماه، مراسم رونمایی از پوستر جشنواره ملی سواد مالی و اقتصادی در محل اتاق تهران برگزار شد. هدف این جشنواره که با شعار «سواد مالی برای همه» آغاز به کار کرد، توانمندسازی خانوارهای ایرانی و به‌ویژه دانش‌آموزان برای مدیریت مالی و اقتصادی خانوار در شرایط سخت اقتصادی کنونی است.

در جشنواره سواد مالی و اقتصادی که با عنوان «اکوراویژ» کار خود را آغاز کرد، علی مروی، مدیر اندیشکده کسب‌وکار دانشگاه صنعتی شریف، علی باقرزاده، رئیس پلتفرم شبکه آموزشی دانش‌آموز (شاد) و مشاور وزیر آموزش و پرورش و همچنین محمود نجفی‌عرب، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن حضور پیدا کرده و سخنرانی کردند.

آغاز به‌کار جشنواره با انعقاد تفاهم‌نامه

در این مراسم، ابتدا علی مروی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت اقتصاد و دارایی و وزارت آموزش و پرورش، از ضرورت برگزاری جشنواره گفته و تاکید کرد: «این جشنواره در راستای ترویج و توسعه مفاهیم و کاربردهای سواد مالی و اقتصادی در زندگی آحاد مردم طراحی شده است.»

وی با بیان اینکه دیگر حق خطا کردن نداریم، گفت: «اقتصاد ایران یک اقتصاد رانتی بوده که درآمدهای نفتی توسط دولت‌ها خرج می‌شده اما اکنون دیگر به انتهای خط رسیده‌ایم و باید به سرعت این معضلات را با ارتقای سرمایه‌گذاری و ثروت‌آفرینی حل کنیم.»

ضرورت آموزش مهارت ثروت‌آفرینی به خانواده‌ها

مروی همچنین تاکید کرد: «تلاش داریم با استفاده از تحقیقات و پژوهش‌هایی که در سال‌های اخیر انجام شده در جهت بالا بردن سواد اقتصادی جامعه حرکت کنیم. بنابراین امروز آموزش و پرورش وظیفه مهمی دارد؛ چراکه مدیران و تصمیم‌گیران 20 سال آینده کشور همین دانش‌آموزان فعلی هستند.»

مدیر اندیشکده کسب‌وکار دانشگاه صنعتی شریف در ادامه مراسم خاطرنشان کرد: «هدف اصلی این جشنواره توانمندسازی دانش آموزان و خانوارهای ایرانی برای مدیریت مالی و اقتصادی خانوار در شرایط سخت اقتصادی فعلی است. این هدف نیز از مسیر ارتقای مهارت سواد مالی و اقتصادی در دانش آموزان و والدین محقق می‌شود.»

وی همچنین تصریح کرد: «باید به جای کمک‌های یارانه‌ای و حمایتی که ویرانگر عزت نفس و کرامت خانوارهاست، به آنها مهارت ثروت‌آفرینی افزود.»

حمایت وزارت اقتصاد از جشنواره ملی سواد مالی و اقتصادی

در ادامه علی باقرزاده، رئیس پلتفرم شبکه آموزشی دانش آموز (شاد) و مشاور وزیر آموزش و پرورش نیز به سخنرانی در این مراسم پرداخت.

باقرزاده در این مراسم با اعلام اینکه وزارتخانه از برگزاری جشنواره و اهداف آن حمایت می‌کند، اظهار کرد: «متاسفانه بسیاری از افراد توانمند به‌دلیل خطای اقتصادی و نداشتن بینش، امروز گرفتار زندان شده‌ و از جامعه دور شده‌اند. بنابراین بالا رفتن سواد مالی افراد از بروز هزینه برای کشور جلوگیری می‌کند.»

حل مشکلات از مسیر رفع موانع اقتصادی

در بخش دیگری از این جشنواره، محمود نجفی‌عرب با تاکید بر ضرورت ارتقای سواد مالی آحاد مختلف جامعه، بیان کرد: «بسیاری از مشکلاتی که اقتصاد ایران با آن روبه‌رو شده به دلیل نداشتن سواد اقتصادی مدیران است. بنده در تمام دوره‌ها به مسئولان ارشد کشور پیشنهاد کرده‌ام که حتی وزیر بهداشت هم باید از میان اقتصاددانان انتخاب شود. البته همین حالا هم بر روی اعتقاد خود هستم و معتقدم حل مشکلات بخش بهداشت و درمان از مسیر می‌گذرد.»

وی افزود: «متاسفانه بسیاری از مسئولان و کسانی که تحصیلات عالیه دارند، فاقد سواد اقتصادی و مدیریت دخل و خرج خود هستند و برای نمونه مشاهده می‌کنیم که دچار مشکلات فراوانی می‌شوند.»

ابرچالش‌های اقتصاد ایران

رئیس اتاق بازرگانی تهران همچنین اضافه کرد: «اقتصاد ایران با ابرچالش‌های فراوانی مواجه است، در یک دهه گذشته نرخ استهلاک سرمایه از سرمایه‌گذاری پیشی گرفته و حل این معضلات به جز توجه کردن به آموزه‌های علم اقتصاد ناممکن است. معضلات اقتصاد ایران نظیر پرداخت سالانه 100 میلیارد دلار یارانه انرژی تبدیل به ابرچالش شده و باید حل شود.»

وی در ادامه تصریح کرد: «اتاق بازرگانی تهران با همه توان از این حرکت ارزشمند استقبال می‌کند و معتقدیم که ارتقای سواد اقتصادی جامعه در نهایت به حل مشکلات می رسد.»

برگزاری مسابقات سواد مالی در 4 محور

فریبا موسوی‌زاده، دبیر جشنواره «اکوراویژ» در ادامه این مراسم، اهداف و برنامه‌های این رویداد را تبیین کرده و بخش‌های مختلف سایت و چهار محور مسابقات را معرفی کرد. در این مسابقات که با محورهای هنری، طراح آموزشی، تحقیق و پژوهش و برنامه‌نویسی و بازی‌سازی برگزار می‌شوند، کلیه مخاطبان اعم از دانش‌آموزان، دانشجویان، اساتید و معلمان می‌توانند شرکت کنند.

همچنین موسوی‌زاده در پایان از کلیه فعالان و دست اندرکاران این حوزه برای تشکیل شبکه همکاری در جهت هر چه بهتر برگزار شدن این رویداد دعوت کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.