کد مطلب: ۲۹۸۰۳۴

جهش شاخص سهام در آغاز هفته

جهش شاخص سهام در آغاز هفته

بورس اوراق بهادار تهران معاملات نخستین روز کاری هفته را با رشد قابل ملاحظه ۴/ ۱ درصدی شاخص کل آغاز کرد.

در بازار روز شنبه معامله‌گران با تداوم رشد قیمت نمادها و در مقابل رسیدن نمادهای فولادی و پتروشیمی به سطوح جذاب، روبه‌رو‌ ‌شدند. امری که سبب رشد قیمت‌ها و در نهایت افزایش شاخص کل بورس شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، در بازار روز گذشته معامله‌گران در ابتدای ساعات معاملات با تشکیل صف‌های خرید در اکثر نمادهای مورد اقبال بازار مواجه شدند. در این شرایط معامله‌گران در انتهای بازار با رشد هزار و ۹۱۴واحدی شاخص کل مواجه شدند. این رشد ۴/ ۱ درصدی شاخص کل را در پایان معاملات به رقم ۱۳۹هزار و ۶۲۹واحد رساند تا این نماگر باردیگر در آستانه عبور از مرز ۱۴۰هزار واحد قرار گیرد.

دیروز همچنین شاخص کل هم‌‌وزن نیز با افزایش ۶۰۹ واحدی عدد ۲۲ هزار و ۷۹۸ واحد را به نمایش گذاشت. با این رشد بازار توانست علاوه بر رشد شرکت‌های کوچک که در هفته گذشته وجه غالب بازار سرمایه بود، شاهد پیوستن شرکت‌های بزرگ نیز به روند صعودی باشد. در این راستا روز گذشته نمادهای پالایشگاه نفت‌ اصفهان، خدمات انفورماتیک، مپنا، پالایشگاه نفت تهران و فولاد مبارکه بیشترین سهم را در رشد بازار داشتند.

نگاهی به تغییر و تحولات در صنایع
در گروه غذایی مجری طرح چغندر قند کشور با بیان اینکه انتظار می‌رود در سال زراعی جاری نیز میزان تولید چغندر قند ۸ میلیون تن باشد، گفت: برای سال ۹۸ نیازی به واردات شکر نداریم.

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا یزدانی در مراسم ششمین گردهمایی سراسری کشت محصولات زراعی و آغاز سال زراعی ۹۸-۹۷ گفت: در این راستا امسال سطح زیر کشت چغندر پاییزه از ۱۷ هزار هکتار به ۲۳ هزار هکتار می‌رسد. سطح زیر کشت چغندر بهاره ثابت می‌ماند، اما با توجه به افزایش عملکردی که اتفاق می‌ افتد انتظار می‌رود تولید به همان میزان ۸ میلیون تن سال گذشته برسد.

وی خاطرنشان کرد: در سال زراعی ۹۷-۹۶ با میزان تولید ۸‌میلیون تن چغندر قند در کشور رکورد تولید در کشور شکسته شد.یزدانی درباره نرخ خرید تضمینی چغندر قند در سال جاری نیز با اشاره به اینکه در سال گذشته نرخ چغندر بهاره ۳۰۹ تومان و چغندر پاییزه ۳۰۳ تومان تعیین شد، گفت: برای امسال پیشنهاد افزایش ۷ تا ۸ درصدی این محصول ارائه شده که امیدواریم تحقق پیدا کند. در سال ۹۸ اتکای ما فقط به تولید داخل است و نیازی به واردات نداریم.

در گروه لاستیک‌سازان دیروز اعلام شد صادرات تایرهای ایرانی در آستانه توقف قرار دارد. براساس خبرهای منتشره احتمال پایان صادرات تایرهای ایرانی به بازارهای جهانی قوت گرفت. خبری بد برای صنعت تایر ایران که این روزها چه در بازارهای داخلی و چه در بازارهای خارجی آینده روشنی را پیش روی خود نمی‌بیند.

براساس دستورالعمل جدید گمرک که چهاردهم شهریورماه ابلاغ‌شده است صادرکنندگان ایرانی متعهد می‌شوند ارز حاصل از صادرات کالاهای غیرنفتی را حداکثر در مدت دوماه به ایران انتقال دهند.

رئیس انجمن صنفی صنعت تایر با تاکید بر اینکه این تصمیم مشکلات بسیاری برای تایرسازان ایجاد خواهد کرد، گفت: خریداران خارجی تایر ایرانی، ‌غالبا خریدهای خود را به‌صورت اعتباری انجام می‌دهند و ارزش کالای خریداری‌شده را در قالب قراردادهای ۴ تا ۵ ماهه پرداخت می‌کنند. با این رویه صادرات تایر به دیگر کشورها مختل خواهد شد و احتمال از دست رفتن بازارهای صادراتی موجود که سال‌ها برای ایجاد آنها تلاش شده است نیز وجود دارد.

در گروه تصفیه نفت دیروز معامله‌گران شاهد برداشته شدن سقف رقابت در بورس انرژی بودند. دیروز همچنین پالایش نفت بندرعباس ۱۵هزار تن وکیوم باتوم با قیمت پایه ۱۳,۳۵۰ ریال (۸/ ۱۷۸ درصد کمتر از پایه قبلی) به ازای هر کیلو در بورس کالا عرضه کرد، که در نهایت تمامی آن از این محصول با میانگین قیمت ۴۰,۱۹۷ ریال (۱/ ۲۰۱ درصد بالاتر از پایه) معامله شد.

در گروه تجیهزات دیروز حفاری شمال با تصویب افزایش سرمایه به میزان ۱۰۰درصد از محل مطالبات و آورده نقدی مواجه شد.

در گروه ارتباطات روز گذشته پروژه رادیو ترانک عمومی در منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر «های‌وب» افتتاح شد. انوشیروان محسنی بندپی در سفر خود به منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر، شبکه رادیو ترانک عمومی را در مجموعه بزرگ پتروشیمی غدیر و با همکاری اپراتور رادیو ترانک عمومی کشور (های‌وب) افتتاح کرد.

در گروه فلزی میدکو در حالی انتهای هفته گذشته عرضه دو بلوک یک میلیون سهمی از شرکت‌های فولاد زرند ایرانیان و سیرجان ایرانیان را در فرابورس آگهی کرده است. دیروز همچنین اعلام شد شرکت فولاد سیرجان ایرانیان با نماد «سیسکو» در فرابورس ایران درج شد.

در گروه شیمیایی نیروکلر اعلام کرد طرح افزایش ظرفیت ۵۵‌تن کلر با سرمایه‌گذاری ۷۵ میلیارد تومانی در دست اقدام دارد که با انجام آن افزایش ظرفیت ۱۰۰درصدی در شرکت محقق خواهد شد.

در گروه کانی غیر‌فلزی دیروز تامین ماسه از یک قرارداد جدید رونمایی کرد؛ براساس اعلام «کماسه» در قراردادی با شرکت ذوب آهن اصفهان به میزان ۴۸۰۰ تن ماسه‌های سیلیسی به مبلغ ۶۹۶‌میلیون تومان فروخته خواهد شد.

در گروه انفورماتیک نیز «ایران ارقام» برنده شدن در خرید، نصب و پشتیبانی ۲۵۰ خودپرداز برای پست بانک را اعلام کرد.

در گروه سیمانی ایتالران اعلام کرد که پیرو مصوبه مجمع عادی سالانه شرکت، هیات‌مدیره درتاریخ ۱۰شهریور ماه سال جاری مزایده فروش زمین‌های کارخانه را آگهی کرده که با توجه به عدم دریافت پیشنهاد قیمت، مزایده برگزار نشده است.

در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۶۶۴میلیارد تومان و در فرابورس به ۶۷۷میلیارد تومان بالغ شد.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.