خبر مهم:

کد مطلب: ۳۵۸۰۰۸

نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار در گفتگو با تجارت‌نیوز:

دستمزد کارگران ۱۵ تا ۲۰ درصد می‌تواند بیشتر شود

دستمزد کارگران 15 تا 20 درصد می‌تواند بیشتر شود

محمد عطاردیان گفت: به نظرم حداقل دستمزد 98 می‌تواند 15 الی 20 درصد افزایش داشته باشد. ضمن آنکه قبول داریم که این مقدار افزایش، هزینه زندگی کارگران را جبران نمی‌کند. اما از بیکار شدن آنها بهتر است.

دستمزد 98 این روزها به چالش مهم سیاست‌گذاران کشور تبدیل شده است. کارمندان و کارگران دو قشر اصلی حقوق‌بگیر کشور هستند که گروه اول از دولت و گروه دوم از کارفرمایان دستمزد خود را دریافت می‌کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز، کارگران که معمولا وضعیت معیشتی پایین‌تری نسبت به کارمندان دارند، انتظار دارند تا حداقل دستمزد 98 به میزان قابل‌توجهی افزایش پیدا کند. اما از طرف دیگر، کارفرمایان نیز این ادعا را دارند که افزایش بیش از اندازه دستمزدها ممکن است به تعطیلی بنگاه‌ها و بیکاری خود کارگران بیانجامد. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان مساله رکود بیش از هر مساله دیگری بنگاه‌ها را در سال 98 با خطر روبرو می‌کند.

در همین راستا محمد عطاردیان، نایب رییس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارفرمایی و نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار در گفتگو با تجارت‌نیوز، در پاسخ به این سوال که سال آینده بنگاه‌ها تا چه اندازه ممکن است با رکود مواجه شوند؟ می‌گوید: بله این وضعیت پیش‌بینی می‌شود. چرا که اوضاع اقتصادی تغییر خاصی نکرده است. به نظرم باید یک استراتژی اشتغال با اجماع ملی در ایران پیاده شود. فعالیت‌های زیربنایی و عمرانی کشور مانند راه‌سازی، سدسازی و ساختمان‌سازی‌ بهترین محل برای ایجاد اشتغال است که از طریق شهرداری‌ها و خود دولت می‌تواند پیگیری شود.

وی ادامه می‌دهد: فعالیت‌های عمرانی به گونه‌ای است که صنایع مختلفی مانند سیمان، فولاد، آجر، آلومینیوم و سایر صنایع را به حرکت درمی‌آورد. بنابراین به نظرم بهترین راهکار برای ایجاد اشتغال در سال آینده راه‌اندازی دوباره پروژه‌های عمرانی دولت است. اکنون این پروژه‌ها دچار رکود شده و همگی خوابیده‌اند. خود دولت اعلام کرده که 75 هزار پروژه نیمه‌تمام دارد که حدود 2 یا 3 هزار از آنها پروژه‌های بزرگ و مابقی پروژه‌های کوچک یا متوسط هستند.

وی در پاسخ به این سوال که کدام دسته از بنگاه‌ها سال آینده با مشکلات کمتری مواجه خواهند شد، می‌گوید: اکثرا بنگاه‌ها در خطر رکود هستند. اما معمولا بنگاه‌هایی که مایحتاج روزمره مردم و مواد غذایی را تامین می‌کنند، کمتر در معرض خطر هستند. چرا که به هر حال مردم مجبور هستند که مواد غذایی و مایحتاج روزمره خود را از جایی بخرند. هر چند که این بنگاه‌ها نیز مشکلات خاص خودشان را دارند. اما به هر حال فروش هم خواهند داشت. صنایع مربوط به پوشاک، کفش و بنگاه‌های وابسته به آنها نیز اگرچه مشکلات خاص خودشان را دارند، اما به هر حال بخش قابل‌توجهی فروش خواهند داشت.

عطاردیان ادامه می‌دهد: متاسفانه اکنون دولت همت خاصی برای راه‌ انداختن پروژه‌ها ندارد. دولت به جای آنکه با اعطای یارانه در کشور فقیرپروری کند، باید پروژه‌ها را پیگیری کند تا کارگران نیز بتوانند به فعالیت خود در بازار کار ادامه دهند. در این صورت نیاز به یارانه نیز ندارند.

نایب رییس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارفرمایی در پاسخ به این سوال که حداقل دستمزد سال 98 چه سمت‌و‌سویی باید داشته باشد، می‌گوید: به نظرم افزایش حداق دستمزد سال آینده باید به گونه‌ای باشد که بنگاه‌های کشور ضرر نکنند و رقم متناسب و معقولی باشد. اگر دستمزد بالا برود، قطعا قیمت محصولات نیز بالاتر خواهد رفت. بنابراین افزایش دستمزد یک حدی دارد و نباید از یک حدی بالاتر برود.

وی در پایان در پاسخ به اینکه حد منقطی برای افزایش دستمزد 98 چه حدی است؟ می‌گوید: اکنون نمایندگان کارفرمایی و کارگری مشغول مذاکرات هستند. اما به نظرم حداقل دستمزد 98 می‌تواند 15 الی 20 درصد افزایش داشته باشد. ضمن آنکه قبول داریم که این مقدار افزایش، هزینه زندگی کارگران را جبران نمی‌کند. اما به نظرم این کار از اینکه با افزایش بیش از اندازه دستمزدها بنگاه‌ها دچار تعدیل نیرو شوند و کارگران بیکار شوند، بهتر است. هنگامی که فعالیت بنگاه‌ها استمرار داشته باشد و اقتصاد جان تازه بگیرد، آن زمان می‌توان حقوق بهتر به کارگران داد و شرایط بهتری را برای آنها ایجاد کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    چرا دست مزد کار گر را ان انقدر در سطح پایین نگاه دارید که حالا بگویید باعث رکود مشود ای کاش از اول دولت را فربه نمیکردید که حالا باعث تورم بیش از حد شود وکارگر ضررش را بکشدئ

  • ناشناس

    واگذار میکنیم به خدا …مطمعن باشین ضربه میخورین ..

  • ناشناس

    بهانه و تهديد بيكاري براي عدم افزايش واقعي حقوق كارگران درست نيست هزينه دستمزد كارگران درصد ناچيزي از بهاي تمام شده است و هيچ موقع باعث تعطيلي توليد كننده ها نيست چيزي كه باعث تعطيلي است دلار 13000 توماني دولت است حقوق كارگر بايد بيش از كارمندان افزايش يابد

  • ناشناس

    اگر قرار باشه حقوق كارگر را درصد ناچيزي اضافه كنيد و زندگي كارگر تامين نشود بهتره توليد كننده ها هم تعطيل شوند …….

  • ناشناس

    تمام توليد كننده ها قيمت كالاهاشون و 4 برابر كردند حالا به بهانه واهي تعطيلي ميخوان جلوي افزايش حقوق واقعي كارگر را بگيرند در اين صورت كارگران نبايد سركار بروند و بهتره توليد كننده ها هم تعطيل شوند

  • ناشناس

    با این گونه پیشنهاد ها ارزش کارگران عزیز را زیر سوال نبرید، شاکله نظام اجرایی و عملیاتی اقتصاد کشور همین کارگران زحمت کش هستند،پس باید دولت و متولیان محترم نسبت به این قشر با دید بلند اتخاذ تصمیم کنند.

  • ناشناس

    کارگران عزیزبیکاربشین والاغیرتا بهتره که با این حقوق خفت بارسرکاربرین،لااقل بهتون نمیگن گدای جامعه سرتون هم بلنده پیش همه، بزا همه گدابشن کارگروکارفرما،ده روزسرکارنرین جامعه فلج میشه اونوقته که میفهمن حق شما چهاربرابره الانه والتماستون میکنن بیاین سرکارتاکی میخواین استثماربشین امسال سال اتحادباشه،انشالله

  • کاظم

    حقوق کار گران باید بیشتر از۵میلیون بشه حالا هر چه می خواهد بشه بزارید بشود شما نگران بیکاری کارگر نیستید شما نگران کم شدن سود میلیاردی کار فرمایان طی یک سال کاری هستید.

  • ناشناس

    کاملا معلوم نگران سودمیلیاردی کارفرمایان هستید اگه حقوق کارگر کمتر از ۶میلیون در ماه باشه دیگرتوان کارکردن نداره بس همان بهتر که بیکار باشه شما نگرانید فکر بکری کنید.

  • کوثر

    واقعا که کارگران پیش ما با ارزش تر از شمان لطفا ارزش آنها را زیر سوال نبرین