کد مطلب: ۵۳۷۱۲۵

واکنش‌ها به مصوبه شورای نگهبان/ حذف برخی چهره‌های شاخص انتخابات؟

واکنش‌ها به مصوبه شورای نگهبان/ حذف برخی چهره‌های شاخص انتخابات؟

مصوبه شورای نگهبان در مورد شرایط نامزدها برای ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری، واکنش‌هایی را برانگیخته است و برخی گمانه‌زنی‌ها بر این مبنا قرار دارند که این مصوبه باعث حذف تعدادی از کاندیداهای شاخص انتخابات می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در همین زمینه آذر منصوری، سخنگوی جبهه اصلاحات ایران گفته است که شورای نگهبان نمی‌تواند طبق وظایف و اختیاراتی که قانون برای این شورا تعیین کرده، خود در مغایرت با قانون عملی را انجام دهد. به همین دلیل تصویب و ابلاغ شرایط کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری برای اجرا توسط این شورا به دولت، خلاف قانون است.

بر اساس گزارش ایلنا، سخنگوی جبهه اصلاحات ایران افزود: شورای نگهبان قانونگذار نیست. قانونگذاری و ابلاغ قوانین مصوب، وظیفه نهاد قانونگذاری کشور است.

وی تاکید کرد: دولت آقای روحانی و به طور مشخص وزارت کشور نباید زیر بار این مصوبه غیر قانونی برود.

کدام کاندیداها حذف می‌‌شوند؟

اصلاحات پرس نیز در این مورد نوشته است به نظر می‌رسد با تایید محدودیت‌های جدید شورای نگهبان برای داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری، چهره‌های شاخصی چون تاجزاده، غرضی، جهرمی و سعید محمد از انتخابات ۱۴۰۰ حذف می‌شوند.

داوطلبان شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری از این پس باید در بازه سنی ۴۰ تا ۷۵ سال قرار داشته باشند، محمد غرضی با ۷۹ سال، اسدالله بادامچیان با ۸۰ سال سن و محمدجواد آذری جهرمی (متولد شهریور ۱۳۶۰) به دلیل عدم احراز شرایط سنی مندرج در مصوبه شورای نگهبان امکان ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو را ندارند.

افراد دارای سابقه قطعی محکومیت قضایی نیز امکان ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری را ندارند، که به احتمال فراوان مصطفی تاجزاده به موجب محکومیت امنیتی مرتبط با اتفاقات ۸۸، مشمول این بند از مصوبه جدید شورای نگهبان می‌شود.

از سوی دیگر برخی چهره‌های سیاسی که تاکنون کاندیداتوری خود در انتخابات ریاست‌جمهوری را اعلام کرده‌اند، فاقد حداقل سابقه مدیریتی مورد نظر در مصوبه شورای نگهبان هستند و از این نظر حائز شرایط ثبت‌نام در انتخابات نخواهند بود که از جمله این چهره‌ها می‌توان به سعید محمد فرمانده سابق قرارگاه خاتم‌الانبیا اشاره کرد.

حتی گفته می‌شود با در نظر گرفتن این محدودیت‌های جدید اشخاصی چون محمد صدر، محسن هاشمی، محمود صادقی، صادق خرازی و مصطفی کواکبیان نیز قبل از شروع رقابت از انتخابات حذف می‌شوند.

آخرین اخبار انتخابات را در صفحه اختصاصی انتخابات پیگیری کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    مصوبه شورای نگهبان میگه، نیروهای نظامی با عنوان سرلشگری میتونن کاندید بشن، سعید محمد هم بیش از 8 سال سابقه سرلشگری داره، پس مشکلی برای تایید صلاحیت نداره