کد مطلب: ۱۲۱۲۹۲

امضای دیجیتال روابط بانک ها و مشتریان را متحول می کند

امضای دیجیتال روابط بانک ها و مشتریان را متحول می کند

رئیس پژوهشکده پولی و مالی بانک مرکزیاعلام کرد: بانکداری الکترونیک زمینه ساز تجارت الکترونیک است و یکی از عمده ترین دلایل رشد کشورها وجود سیستم های پرداخت و نظام های پرداخت الکترونیکی است که به نوعی به صورت مجازی و بر روی شبکه قابل انجام است. علی دیواندری، با بیان اینکه کشور ما در زمینه بانکداری

رئیس پژوهشکده پولی و مالی بانک مرکزیاعلام کرد: بانکداری الکترونیک زمینه ساز تجارت الکترونیک است و یکی از عمده ترین دلایل رشد کشورها وجود سیستم های پرداخت و نظام های پرداخت الکترونیکی است که به نوعی به صورت مجازی و بر روی شبکه قابل انجام است.

علی دیواندری، با بیان اینکه کشور ما در زمینه بانکداری الکترونیکی پیشگام بوده است، افزود: بانکداری الکترونیکی در کشور در دو بخش تقسیم شده، بخش اول سامانه های ملی همچون پایا و چکاوک است که با حمایت و سرمایه گذاری بانک مرکزی ایجاد شده، به نحویکه امکان مبادلات بین بانکی مانند مبادلات کارت به کارت یا شعبه به شعبه را فراهم کرده است.

وی افزود: در بسیاری از کشورها هنوز از چک و لاشه چک استفاده می شود که این روند امری زمانبر است. به گفته و در این شیوه جابجایی پول 10 تا 15طول می کشد. اما در کشور ما جابه جایی با استفاده از سامانه های ملی به سرعت انجام می گیرد.

وی، بیان کرد: بخش دوم بانکداری الکترونیکی در کشور مختص به داخل بانکها است. به نحویکه سرویس ها و خدمات بانکی به بانکداری الکترونیکی، اینترنتی و موبایل بانکینگ گرایش پیدا کرده است. لذا هم اکنون انجام خدمات بانکی به لحاظ سرعت و کیفیت همچنین امنیت در جایگاه بسیار خوبی قرار دارد. اما این انتهای کار نیست.

رئیس پژوهشکده پولی و مالی بانک مرکزی اظهارداشت: در حال حاضر فرآیندی که در بانکداری الکترونیک، پول مجازی و دیجیتالی ایجاد شده در ابعاد مختلف کسب و کار و زندگی آحاد مردم تاثیرگذار بوده است. لذا با توجه به اجتماعی که وارد نظام بانکی می شود باید ساختار و نظام بانکی نیز متحول شود و همسو با تحولات حرکت کند. از سویی در زمینه تسهیل در فرآیندهای بانکی بدون مراجعه و حضور در شعب بانکی با موضوع امضای دیجیتال از چالش های کنونی نظام بانکی است.

وی با اعلام اینکه امضای دیجیتال هنوز نهایی نشده است، افزود: این امر تحول جدیدی در روابط بانکها با مشتریان است. به گونه ایی که مشتری برای امضای اسناد یا تشخیص هویت دیگر نیاز به حضور فیزیکی در شعبه نخواهد داشت و این کار فراتر از تراکنش های متداول است.

دیواندری در پاسخ به اینکه مشتریان تا چه اندازه با امضای دیجیتال آشنایی دارند، گفت: در حال حاضر حدود 95 درصد از افرادی که دارای کارت بانکی هستند به شعب به صورت فیزیکی مراجعه نمی کنند و حدود 85 درصد قبوض نیز از طریق سامانه های الکترونیکی پرداخت می شود و تنها 15 درصد قبوض هنوز به صورت تلفن بانک یا حضوری پرداخت می شود.

وی اظهارداشت: با توجه به جمعیت جوان و استفاده بالا از اینترنت و وب سایت ها در کشور، برای پیشرفت در زمینه بانکداری الکترونیکی و اینترنتی مشکل خاصی وجود ندارد.

وی در خصوص زیرساختهای مخابراتی برای انجام بانکداری الکترونیکی نیز تصریح کرد: در گذشته خدمات مخابراتی جوابگوی نیازهای بانکی نبود. اما امروز شعب بانکها به اینترنت پرسرعت مجهز شده اند و کلیه شعب استانها دارای فیبرنوری هستند. به گفته وی در حال حاضر یکی از مشتریان بزرگ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، بانکها هستند.

رئیس پژوهشکده پولی و مالی بانک مرکزی، اظهارداشت: با توجه به حجم بالای تراکنش های روزانه در بستر پرقدرت مخابراتی باید بهبود و اصلاح در این زمینه نیز انجام شود.

وی در پایان در گفت و گو با رادیو ایران، رتبه ایران در زمینه بانکداری الکترونیکی در مقایسه با کشورهای همسایه را مطلوب ارزیابی کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.