کد مطلب: ۴۶۹۸۳۷

تحلیلی از سیامک قاسمی، کارشناس اقتصادی:

حمایت دولت از بورس تا کی ادامه دارد؟

حمایت دولت از بورس تا کی ادامه دارد؟

یک کارشناس اقتصادی می‌گوید: نقش دولت در بالا و پایین رفتن قیمت سهام در بورس غیر قابل انکار است به واسطه اینکه سهم دولت و شرکت‌های دولتی در بورس ایران بسیار بالا است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سیامک قاسمی، کارشناس اقتصادی در رابطه با نقش دولت در التهاب بازار سهام گفت: نقش دولت در بالا و پایین رفتن قیمت سهام در بورس غیر قابل انکار است به واسطه اینکه سهم دولت و شرکت‌های دولتی در بورس ایران بسیار بالا است، سطح شناوری سهام‌ در بازار ایران پایین است، یعنی در بهترین حالت بیشتر از 20 درصد کل سهام موجود در بازار سهام شناور نیست.

وی افزود: مثلا موضوع عرضه اوراق سلف نفتی یا دارا دوم خودش بهانه‌ای بود برای کشیدن ترمز بازار و کنترل آن، دولت هم به نظر می‌رسد که نیازش به بازار سهام حداقل برای کوتاه‌مدت رفع شده و به نوعی در حال کند کردن حمایت‌هایش از بازار سهام است.

سیامک قاسمی گفت: متاسفانه شرکت‌های دولتی و حقوقی‌ها حمایت‌های خیلی زیاد ایجاد کردند، با خریدهایی که انجام می‌دادند در رشد بازار نقش داشتند و جریان نقدینگی کاملا هدفمند به سمت بازار سهام هدایت شد و اتفاق خطرناکی که به نظر من در حوزه جامعه افتاد این است که در چند ماه اخیر تعداد زیادی از مردم وارد بورس شدند ( اعداد ثبت شده در حد چند میلیون کد معاملاتی جدید است ) که با سودای سود 30 تا 50 درصد سود ماهانه دست به این اقدام زدند و وقتی نتوانند این پول را دریافت کنند که احتمالا هم نمی‌توانند ما شاهد واخوردگی اجتماعی خواهیم بود.

وی گفت: اگر هم بتوانند سرمایه خود را از بورس خارج کنند ما شاهد یک‌سری موج در بازارهای ارز و طلا خواهیم بود.

همچنین او در رابطه با نقش دولت در سامان دادن بورس افزود: دولت هنوز هم می‌تواند با ابزارهایی که دارد به نوعی به جمع‌آوری بازار بپردازد، به نوعی با فشاری که می‌تواند به حقوقی‌ها بیاورد و حقوقی‌ها شروع به خرید سهام کنند و صف‌های فروش جمع شوند و به نحوی از ترمز شدید بازار جلوگیری کند همچنین دولت می‌خواهد توجه نقدینگی و به ویژه نقدینگی‌های بزرگ را به سمت اوراق جلب ‌کرده تا بتواند بخشی از کسری بودجه را تامین کند.

این کارشناس سرمایه در پایان گفت: فکر می‌کنم حقوقی‌ها در هفته جاری شروع به جمع کردن سهام‌ مهم می‌کنند تا بتوانند بازار را نگه دارند، چون اگر نتوانند بازار را نگه دارند، به نظرم شاهد یک‌سری گلایه‌های جدی‌تر از چند کامنت و غر زدن مردم خواهیم بود، زیرا دولت چند میلیون از مردم را با همین وعده‌ها به بورس کشانده است.

آخرین اخبار بورس را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    ناموسأ الان دارن حمایت میکنن ؟

  • ناشناس

    به جای این همه نظرات بدرد نخور ، یه پیگیری کن ببین که چرا دارا یکم با وجود ناو 30000 تومانی ، داره 18000 خرید وفروش میشه و ناظر بی وجدان معاملات دارا یکم را باطل نمیکنه؟

  • صبحان

    برای جلوگیری از ضرر سهامداران باید قانونی وضع شود مبنی براینکه هر نماد در هر بازه سه ماهه نمی‌تواند بیش از ۲۰ درصد منفی شود بدین گونه که مثلآ اگر نمادی رسید تا منفی ۲۰ درصدش قفل بشه و کمتر نشود و مثل عرضه اولیه اش بشود اما میتواند مثبت و مثبت تر شود با اینکار هم اعتماد افراد بیشتری به بازار بورس جذب میشود هم اینکه سهامداران بدبخت نمی شوند.لطفآ انتشار دهید.

  • ناشناس

    کمی صبر داشته باشید دولت سبز سبز میشه

  • ناشناس

    صبر داشته باشید ، بورس از افراد عجول ثروت را میدین دست افراد صبور چیزی در منفی نفروشین مثبت میخوره فقط صبر .

    • ناشناس

      بازار بورس حباب داشت الان هم حبابش ترکید دیگه سقوطش شروع شده احتمال زیاد شاخص بورس به زیر یک میلیون هم برسه. حتی اگه دولت باز هم بخواد حمایت کنه موفق نمیشه چون خودش افراد غیر متخصص را وارد این بازار کرد همین افراد هم باعث شدن این اتفاق بیفته و هیجانی فقط خرید و فروش کنند. اینجاست که باید ایمان بیارید این آدم ها از نسل صفویان هستند. در ضمن یادتون نره فاتحه بورس رو هم بخونید.
      البته بدبختی هنوز ادامه داره باز همین آدما میرن دلار میخرن قیمت دلار میره بالا تاثیر رو بازار میزاره و دوباره موجی از گرونی میاد سراغمون.
      یعنی بدبختی گیر کردیم که تو ایران به دنیا اومدیم.

  • ناشناس

    درک که ضرر کردی بیخود کردی نسنجیده اومدی باعث ضرر ما هم شدی.امیدوارم کلا افت کنه

    • ناشناس

      ببین برادر من اونی که نسنجیده اومده درست ولی تا حالا شده کل شرکت‌ها و سهام ها همه با هم با شاخص بالا و پایین برن اونی هم که میخواد بره کسی نمیخره خود دولت داره از مرگ نوسان میگره اونم پنجاه درصدی که زمان بالا رفتن 100 درصدی دادا

  • ناشناس

    سرمایه بورس باید یک سرمایه اضافی باشه .احم.ق.ی که اومدی بورس والان لنگ اجاره خونه ای

  • ناشناس

    برعکس تصوراقتصاددانان محترم؛ دولت نه تنهاازبازارسرمایه به قول اقتصاددان (بورس) حمایت نکرده بلکه کاملاباحرکتهای نسنجیده بعضاعامدانه به بازارسرمایه آسیب واردکردخداوکیلی توکاراین اقتصاددانها موندم چه اقتصادی خوندن

  • poya

    بچه ها واقعا باید یکی با مشت بکوبه سرتون- بازار بورس ایران بازی دولت هست بمحض اینکه خرش از پل گذشت شما می مونید و آه ون اله هاتون -چرا نیمایین فارکس- برین ارز دیجیتال بخرین تضمینیه سودش – منفی نمیشه چون دنیا به سمت دیجیتال داره میره

  • عدی

    باسلام دوستان خوب بورسی تا میتونید سهام داری کنید همه چی درست میشه