کد مطلب: ۳۵۰۳۷۲

حمایت‌های دولت آمریکا چقدر به جنرال‌موتورز کمک کرد؟

حمایت‌های دولت آمریکا چقدر به جنرال‌موتورز کمک کرد؟

در بازه زمانی 1950 تا 1980، 9 خودرو از هر 20 خودرویی که در آمریکا خریداری می‌شد، ساخت کمپانی جنرال‌موتورز بود. این غول خودروساز اما در نظر دارد، بیش از 15 درصد از نیروی کار خود را به دلیل کاهش فروش تعدیل کند. آیا علی‌رغم حمایت‌های مالی دولت آمریکا به بزرگ‌ترین خودروساز این کشور، جنرال‌موتورز در حال از دست دادن نفوذ خود در بازار است؟

علی‌رغم آنکه درآمد و سود جنرال‌موتورز در سه‌ماهه سوم سال 2018 در مقایسه با سال قبل از آن رشد داشته، اما این خودروساز آمریکایی اعلام کرده که قصد دارد کارکنان خود را با بیش از 12 سال سابقه کار بازخرید کند.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از دیترویت‌نیوز، جنرال‌موتورز طرح تعدیل چهار هزار و 200 نیروی حقوق‌بگیر خود را از روز دوشنبه شروع کرد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که تعدیل نیرو در جنرال‌موتورز بخشی از برنامه کاهش هزینه‌های آن است که در ماه نوامبر اعلام شد. بر اساس این طرح قرار است بیش از 14 هزار نفر از نیروی کار این شرکت خودروسازی (حدود 15 درصد) تعدیل شده و همچنین پنج کارخانه آن در آمریکای شمالی تعطیل شوند. جنرال‌موتورز هم در بیانیه‌ای اعلام کرده که این تصمیم را به دنبال کاهش فروش خودرو گرفته است.

انتظار می‌رود با اجرای این طرح، تا پایان سال 2020 بیش از 6 میلیارد دلار به جریان نقدینگی این شرکت اضافه شود.

جنرال‌موتورز همچنین اعلام کرده، به دلیل کاهش فروش خودروهای سنتی بنزینی در بازار جهانی، در نظر دارد تولید این خودروها را کاهش دهد و بیشتر بر تولید خودروهای الکتریکی تمرکز کند.

این تغییرات اما مورد انتقادات شدید مقامات آمریکا و کانادا قرار گرفته؛ تا جایی که دونالد ترامپ تهدید کرده که در صورت اخراج کارکنان جنرال‌موتورز، حمایت‌های دولتی از این خودروساز را قطع می‌کند و حتی با تغییر تعرفه‌های مالیاتی، شرایط را برای ادامه فعالیت‌ این کمپانی دشوار خواهد ساخت.

به گزارش فوربس، کارشناسان بر این باورند که یکی از دلایل این تصمیم جنرال‌موتورز شاید شرایط بازار باشد. بازار خودرو در یک دهه گذشته با تغییرات بی‌سابقه‌ای مواجه بوده است.

تغییر ذائقه مشتریان و بیشتر شدن تمایل آنها برای استفاده از خودروهای الکتریکی، یکی از این دلایل است. تسلا یکی از کمپانی‌هایی است که موفق شده چالش‌های تولید خودروهای برقی را حل کند و به این ترتیب به یکی از رقبای خودروسازان سنتی تبدیل شده است.

بر اساس یک پیش‌بینی، فروش خودروهای الکتریکی در جهان، از 1.1 میلیون دستگاه در سال 2017 به 11 میلیون دستگاه در سال 2025 خواهد رسید و احتمالا به دنبال ارزان‌تر شدن آنها به 30 میلیون دستگاه تا سال 2030 هم برسد.

خودروهای بدون راننده هم اگرچه هنوز در مسیر تکامل قرار دارند، اما تهدید دیگری بر سر راه خودروسازان سنتی هستند.

به این ترتیب به نظر می‌رسد خودروسازانی چون جنرال‌موتورز برای باقی ماندن در بازی رقابت، چاره‌ای جز تغییر سیاست‌های خود ندارند. تعدیل نیرو در برخی مواقع به مثابه یک فرصت برای سرمایه‌گذاری است که از طریق آن تولید‌کنندگان می‌توانند بر روی محصولات سودآور سرمایه‌گذاری کنند.

در ایالات متحده، دولت همواره به صورت ادواری با وضع تعرفه بر خودروهای وارداتی و حمایت‌های مالی از این صنعت، از تعطیلی کارخانه‌ها جلوگیری کرده است.

به عنوان مثال، در دوران ریاست‌جمهوری کارتر، دولت برای حمایت از خودروسازانی چون فورد، جنرال‌موتورز و کرایسلر در برابر خودروسازان ژاپنی، بر واردات بیش از یک میلیون خودروی وارداتی از ژاپن محدودیت ایجاد کرد.

بر اساس گزارش‌های بلومبرگ، جنرال‌موتورز هم همچون دیگر خودروسازان ایالات متحده سال‎هاست که از حمایت‌های مالی دولت فدرال برخوردار است. این غول خودروساز در سال 2009 و پس از بحران مالی که صنعت خودروی ایالات متحده به شدت مورد آسیب قرار گرفته بود، خواستار دریافت کمک 50 میلیارد دلاری از دولت شد.

این کمک 50 میلیارد دلاری از راه‌های مختلف از جمله وام‌های کوتاه‌مدت به این کمپانی واگذار شد. در دوران ریاست‌جمهوری بوش نیز خودروسازان از حمایت‌های دولتی برخوردار بودند.

به عقیده کارشناسان، اگر در زمان ریاست‌جمهوری بوش و اوباما، دولت با هدف حفظ این صنعت در آمریکا مداخله نمی‌کرد، چند صد هزار شغل در این کشور در معرض خطر قرار می‌گرفت؛ چرا که حضور خودروهایی چون تویوتا، عرصه برای هر دو خودروساز بزرگ یعنی جنرال‌موتورز و کرایسلر تنگ شده بود.

به این ترتیب، حمایت‌های دولتی برای این غول خودروساز کارساز نبوده و به همین دلیل جنرال‌موتورز با تغییر سیاست و برای ادامه حیات ناچار به تعدیل نیرو شده است.

در حالی که در بازه زمانی 1950 تا 1980، 9 خودرو از هر 20 خودرویی که در آمریکا خریداری می‌شد، ساخت کمپانی جنرال‌موتورز بود، اما به نظر می‌رسد نفوذ این خودروساز بزرگ در بازار آمریکا کاهش یافته و حتی ممکن است به طور کامل از میان برود.

هر سه خودروساز بزرگ آمریکایی -جنرال‌موتورز، فورد و کرایسر- در چند دهه اخیر ناچار شده‌اند سیاست‌های خود را تغییر دهند که از جمله آنها می‌توان به تعدیل نیرو و تعطیل کردن کارخانه‌ها اشاره کرد.

از این رو می‌توان گفت، شکست جنرال‌موتورز در برابر خودورهای خارجی در بازار رقابت، علی‌رغم حمایت‌های مالی دولت گریزناپذیر است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.