کد مطلب: ۱۲۲۳۶۲

خانه مهارت آسانسور تنها مرکز موردتایید سازمان فنی وحرفه ای استان تهران

خانه مهارت آسانسور تنها مرکز موردتایید سازمان فنی وحرفه ای استان تهران

با بازگشایی خانه مهارت آسانسور از سوی اتحادیه آسانسور و وسایل الکترو مکانیکی و ارائه گواهی از سوی سازمان فنی و حرفه ای ،تحولی جدی در حوزه آموزش صنعت آسانسور بوقوع می پیوندد که باعث ورود نصابان و فعالان آموزش دیده به صنعت می شود این در حالیست که تاکنون اغلب آموزش ها در این

با بازگشایی خانه مهارت آسانسور از سوی اتحادیه آسانسور و وسایل الکترو مکانیکی و ارائه گواهی از سوی سازمان فنی و حرفه ای ،تحولی جدی در حوزه آموزش صنعت آسانسور بوقوع می پیوندد که باعث ورود نصابان و فعالان آموزش دیده به صنعت می شود این در حالیست که تاکنون اغلب آموزش ها در این رشته به صورت تجربی بوده و یا در آموزشگاه های مجهز صورت نگرفته است بنابراین بازگشایی خانه مهارت آسانسور که به گفته کارشناسان مجهزترین آموزشگاه خاورمیانه بشمار می رود موجب ارتقاء سطح دانش و آگهی فعالان این حوزه و ایمنی بیشتر شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر دراین خصوص با مجید طهرانیان مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان تهران به گفت و گو نشستیم مشروح آن در ادامه آمده است:

درابتدا بفرمایید سازمان فنی حرفه ای استان تهران اقدامی درراستای برگزاری کلاسهای آموزشی درحوزه آسانسورداشته است؟

در ابتدا عرض کنم که سازمان آموزش فنی حرفه‏ای مرجع ارائه مهارت‏های ضمن و حین کار و قبل از کار برای افراد است و به صورت غیررسمی آموزش‏هایی را ارائه می‏دهد،همچنینپ تنها مرجعی است که می‏تواند در کشور آموزش‏های مهارتی غیررسمی را ارائه کرده و در حوزه فعالیت‏های کاری مجوز صادر کند، ما در گذشته استانداردهایی در حوزه آموزش داشتیم و یک سری استانداردها در بعضی از مراکز ما در رابطه با آسانسور اعمال می‏شد، اما با پیشرفت تکنولوژی آسانسور احساس ‏شد که این رویه در مراکز و سازمان به‏روزرسانی نشده است و خوشحال هستیم که با همکاری اتحادیه آسانسور توانستیم یک آموزشگاه آسانسور را ایجاد کرده و به‏عبارتی در این زمینه مجوز ارائه کنیم و اشخاصی را در این مرکز صاحب ‏صلاحیت کرده مفتخرم اعلام کنم که این آموزشگاه میتواند استانداردهای جدیدی را برای تعمیرکاران رشته آسانسور ارائه کند .

خانه مهارت چه تفاوت هایی با آموزشگاه هایی که تاکنون دراین حوزه فعالیت می کردند،دارد؟

استاندارد های آموزشی در خانه مهارت به روزتر شده و تجهیزاتی را که خانه مهارت آسانسور به کار گرفته برای آموزش افراد خیلی کامل‏تر است.

گواهی هایی که به افراد درخانه مهارت آسانسورارائه می شوندزیرنظرسازمان فنی حرفه ای است وچه مزیت هایی دارد؟

شاید مراکز زیادی در حوزه آسانسور در حال آموزش افراد هستند اما ذکر این نکته ضروری است که برای آموزش افراد مراکز اندکی هستند اما اینکه بتوانند مدرک رسمی و بین المللی ارائه کنند ، مهم است. ما در حال حاضر ما یک سری مراجع رسمی داریم و یک سری غیررسمی ، مراجع رسمی ما در آموزش، سازمان‏هایی هستند که آموزش‏هایشان منجر به مدارک تحصیلی رسمی مثل دیپلم، فوق‏دیپلم یا مثل لیسانس و فوق‏لیسانی می‏شود که عمدتا این مراجع در کشور ما آموزش و پرورش و وزارت علوم هستند که در این مسیر آموزش‏هایی را می‏دهند و مدرک تحصیلی صادر می‏کنند.

مراجع دیگری داریم که آموزش‏های غیررسمی می‏دهند و اینها منجر به مدرک تحصیل رسمی نمی‏شود، گواهی‏های مهارتی در آن دریافت می شود که این گواهی‏ها برای اصناف، صنعت و غیره معتبر است و مورد استفاده قرار می‏گیرد که سازمان فنی و حرفه‏ای بزرگ‏ترین و مهم‏ترین این مراجع آموزش‏های غیررسمی است. هر شخصی و هر نهادی اگر بخواهد در حوزه آسانسور و متعلقات مربوطه‏اش آموزش‏های غیررسمی بدهد ،تاکید می‏کنم؛ آموزش‏های کوتاه‏مدت غیررسمی که می‏خواهد منجر به دریافت مدرک مهارت صلاحیتی در این حوزه بشود، باید حتما از سازمان آموزش فنی و حرفه‏ای کشور مجوز داشته باشد. لذا اگر به عنوان مثال یک مرکز دانشگاهی علمی-کاربردی در حوزه آسانسور دارد فعالیت می‏کند، آن مرکز صلاحیت‏اش استانداردهای دوره‏های کارشناسی و کاردانی و کارشناسی ارشد است و نمی‏تواند دوره‏های کوتاه‏مدت را بدون استفاده از مجوز سازمان فنی و حرفه‏ای داشته باشد. بنابراین اگر باشد که در مراکز آموزش علمی - کابردی باشد و آموزش های کوتاه‏مدت بدهد و این آموزش‏های کوتاه‏مدت اگر با مجوز سازمان فنی و حرفه ای نباشد، قطعا قابل‏پیگیری است و می‏شود از آن ممانعت بعمل آورد.

درخصوص آموزش های خانه مهارت واینکه درچندرشته آموزش وجودداردتوضیحاتی بفرمایید.

در حال حاضر با همکاری اتحادیه آسانسور،18 استاندارد آموزشی در حوزه آسانسور در حال آماده شدن است که تاکنون 5 رشته آن تدوین و به رسمیت شناخته و تایید شده و با کد سازمان آموزش فنی حرفه‏ای ارزش بین‏المللی دارد. در خصوص ارزش بین‏المللی بدین معنی است که کاملا مورد تایید کشورهای مختلف دنیا هست. در مورد سیزده رشته دیگر نیز بزودی مصوب شده و برای عرضه و ارائه آماده می‏شود که افراد می‏توانند مراجعه کرده و دوره های پودمانی را بگذرانند که هر کدام از آنها نیز گواهی خاص خودش را دارد.

افرادمتقاضی باید هر 18 رشته آموزشی راطی کنندیا نیازی نیست؟

در حال حاضر 18 استاندارد آموزشی تعیین شده که در حوره های سازه آسانسور و هیدرولیک و نصب و نگهداری و الکترونیک آسنسور و غیره است و متقاضیان بر اساس علاقه و شغل خود اقدام به ثبت نام کرده و دوره مورد نظر را طی می کنند و در صورت قبولی در آزمون می توانند گواهی مربوطه را کسب کنند.

گواهی ارائه شده درخانه مهارت آسانسوربین المللی است؟

بله تمامی این 18 مدرک و گواهی وجه بین المللی دارد با توجه به استانداردهای آموزشی ما در حوزه آسانسور تمامی این گواهی ها اعتبار بین المللی دارد. کلیه گواهینامه‏هایی که در سازمان آموزش فنی و حرفه‏ای از سوی این سازمان صادر می شود زیر نظر ILO است. ILO سازمان جهانی کار است و تمام استانداردهای آموزشی‏ای که در دستگاه‏های مربوط به زیرمجموعه ILO هست در همه کشورهای عضو این سازمان مورد پذیرش است.

درواقع درحال حاضرخانه مهارت آسانسور زیرمجموعه سازمان فنی حرفه است؟

ما در سازمان فنی و حرفه‏ای دو نوع آموزش داریم. یک سری آموزش‏ها از طریق مراکز دولتی که هزینه و اعتباراتش توسط دولت پرداخت می‏شود و یک نوع آموزش داریم که از طریق بخش خصوصی صورت می گیرد و هزینه آن را متقاضیان پرداخت می کنند. خانه مهارت آسانسور جزو آموزشگاه‏های دارای مجوز و صلاحیت بخش خصوصی ما است که از طریق بخش خصوصی دارد اداره می‏شود. لذا هزینه‏هایش را قاعدتا خود افراد می‏پردازند، ولی آزمون‏هایش توسط ما گرفته می‏شود، مدارکش نیز توسط این سازمان صادر می‏شود و نظارت بر فرآیند کارنیزتوسط سازمان آموزش فنی و حرفه‏ای انجام می‏شود.

بدین ترتیب آزمون هانیزتوسط سازمان فنی حرفه ای انجام می شود؟

بله.

زمان دوره ‏های آموزشی چقدراست؟

برای هر دوره متناسب با زمان مورد نیاز آن متفاوت است و آموزشی خاص خود را دارد .

درپایان اگرصحبتی داریدبفرمایید؟

باز هم تاکید می کنم تنها آموزشگاهی که در حال حاضر با سازمام فنی و حرفه ای قرارداد همکاری دارد خانه مهارت بوده و هیچ آموزشگاه دیگری توان صدور مجوز را ندارد و گر قصد فعالیت در این حوزه را دارد باید از این سازمان مجوز فعالیت دریافت کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.