کد مطلب: ۵۳۳۹۶۰

۱۰ سوال مهمی که پیش از خرید میلگرد باید پرسید!

۱۰ سوال مهمی که پیش از خرید میلگرد باید پرسید!

در خرید میلگرد نیز مانند سایر مقاطع فولادی باید نکاتی را مورد توجه قرار داد تا محصولی متناسب با نیاز و همچنین مقرون به صرفه خریداری گردد.

میلگرد ازجمله مقاطع پر مصرف در بازار آهن و فولاد محسوب می‌شود که کاربرد گسترده‌ای در صنایع مختلف، به خصوص صنعت ساخت و ساز دارد. در خرید میلگرد نیز مانند سایر مقاطع فولادی باید نکاتی را مورد توجه قرار داد تا محصولی متناسب با نیاز و همچنین مقرون به صرفه خریداری گردد.

برای کسب رضایت در خرید لازم است تا در وهله اول شناخت کافی از کالای مورد نیاز خود داشته باشید. علاوه بر آن، یک فروشنده حرفه‌ای می‌تواند نقش یک راهنمای خرید مطمئن را در این راه ایفا کرده و با اشراف کامل بر موارد فنی و شناخت کامل جزئیات بازار، خریدار را در انجام یک خرید موفق راهنمایی کند. آیرومارت ، با در اختیار داشتن تیمی بسیار مجرب و حرفه‌لی در زمینه ارائه مشاوره و خدمات فروش میلگرد و سایر مقاطع فولادی، همراه مطمئنی برای ارائه قیمت استعلام قیمت روز و مشاوره خرید شما است.

چطور از قیمت روز میلگرد مطلع شویم؟

برای خرید هر کالایی، قیمت آن، جزو اولین مواردی است که مورد بررسی قرار می‌گیرد. این موضوع در مورد میلگرد نیز صدق می‌کند. از آنجا که قیمت میلگرد نیز مانند سایر مقاطع فولادی تحت تاثیر عوامل بسیاری است و نوسانات زیادی را نیز در بازار تجربه می‍کند، بنابراین باید به طور روزانه قیمت آن را پیگیری کرد. شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت امروز میلگرد ، به وبسایت آیرومارت به نشانی اینترنتی www.iromart.com مراجعه نمایید و در صورتی که به راهنمایی بیشتر در زمینه خرید میلگرد نیاز داشتید، با کارشناسان و متخصصان آیرومارت تماس حاصل کنید.

وزن هر شاخه میلگرد چگونه محاسبه می‌شود؟

در به‌کارگیری میلگرد به خصوص در بخش‌های حساس سازه چون سقف با محدودیت وزن مواجه هستیم. بنابراین یکی از موارد مهم در حین خرید انواع میلگرد، که در محاسبه قیمت میلگرد نیز موثر است، وزن آن می‌باشد. برای محاسبه وزن هر شاخه میلگرد، روش‌های مختلفی وجود دارد. یکی از ساده‌ترین روش‌های آن، استفاده از جدول وزنی میلگرد یا جدول اشتال است. در این جدول، اطلاعاتی مانند سایز میلگرد، وزن هر متر از آن و نیز وزن هر متر از شاخه، قرار داده شده است. با اختیار داشتن اطلاعات اولیه چون سایز و طول شاخه به کمک این جدول به راحتی می‌توانید به وزن میلگرد دست پیدا کنید.

منظور از سایز میلگرد چیست؟

در حین خرید میلگرد باید توجه داشت عددی که پس از کلمه میلگرد قرار می‌گیرد، درواقع بیانگر سایز و قطر آن است. به عنوان مثال وقتی گفته می‍شود میلگرد ۱۶، منظور میلگرد با قطر ۱۶ میلیمتر می‌باشد. اینکه کدام سایز میلگرد آیرومارت برای شما مناسب است به نوع کاربرد و محل مصرف آن وابسته است.

در کشورهای مختلف، انواع میلگرد معمولا در سایزهای بین ۶ تا ۶۰ میلیمتر تولید می‌شوند. میلگردهای پرمصرف عمدتا در محدوده سایزی ۶ تا ۴۰ میلیمتر قرار دارند، که این سایزها در کارخانه‌های تولید میلگرد در ایران، تولید شده و به بازار عرضه می‌گردد. کالای میلگرد با توجه به سایزی که دارد، می‌تواند به صورت کلاف یا به صورت شاخه‌ای بسته‎‌بندی شود.

میلگردهای با سایز کمتر از ۱۰ میلیمتر معمولا به صورت کلاف در بازار موجود است. اما میلگردهای با سایز بالاتر به صورت شاخه‌ای، معمولا با طول ۱۲ متر بندیل‌بندی شده و به بازار عرضه می‌گردند. وزن هر کلاف و بندیل با توجه به کارخانه تولیدکننده آن متفاوت بوده و از ۲ تا ۵ تن متغیر است.

10 سوال مهمی که پیش از خرید میلگرد باید پرسید!

استانداردهای مختلف میلگرد چه کاربردی دارند؟

استاندارد میلگرد از اصیل‌ترین مواردی است که باید حین خرید آن، مورد توجه قرار گیرد. استاندارد میلگردهای تولید شده در ایران، اغلب استاندارد ملی ایران و استاندارد روسی می‌باشد. بر اساس استاندارد روسی، انواع میلگرد رایج در بازار آهن که از آیرومارت قابل تامین است، در ۴ دسته A1، A2، A3 و A4 قرار می‌گیرد. این دسته‌بندی، نوع آج، استحکام و سختی میلگرد را مشخص می‌کند.

میلگرد نوع A1، میلگرد ساده نیز نامیده می‌شود. به این خاطر که هیچ‌گونه ناهمواری و به اصطلاح آجی روی سطح آن وجود ندارد. این دسته، در قطرهای مختلفی در بازار موجود است و معمولا به عنوان شفت در سازه‌های مختلف کاربرد دارد. استانداردهای A2، A3 و A4 در دسته میلگردهای آجدار قرار دارند.

میلگرد A2 دارای آج مارپیچی است. این میلگرد سختی کمتر، انعطاف‌پذیری و قابلیت خم شدن بیشتری نسبت به میلگرد A3 دارد. که معمولا برای تولید خاموت و قسمت‌های شکل‌پذیر سازه مورد استفاده قرار می‌گیرد. در استاندارد ملی ایران میلگرد A2 ، با نماد آج ۳۴۰ شناخته می‌شود.

آج میلگرد A3 از نظر ظاهری، به شکل جناغی است و به دلیل سختی بیشتر و انعطاف و خمش کمتر به نسبت میلگرد A2، عمدتا در ستون‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در استاندارد ملی ایران این نوع میلگرد، آج ۴۰۰ نام دارد.

میلگرد A4 آجی به شکل هفت و هشت دارد که به این نوع آج، اصطلاحا آج مرکب هم گفته می‌شود. میلگردهای A4 انعطاف‌پذیری و قابلیت خم شدن بسیار پایینی دارند. به این نوع میلگرد در استاندارد ملی ایران، میلگرد آج ۵۰۰ گفته می‌شود.

از کدام برند خریداری کنید؟

کارخانه‌های بسیاری در نقاط مختلف کشور هستند که به تولید میلگرد می‌پردازند. بنابراین در انتخاب برند میلگرد، انتخاب‌های زیادی دارید. اما در انتخاب برند، باید توجه کنید که کدام یک از آن‍ها:

  • کیفیت بهتر را ارائه می‌دهد
  • تنوع محصولات آن بیشتر است
  • از لحاظ وزنی به جدول اشتال نزدیک‍تر است
  • زمان بارگیری آن کوتاه‌تر می‌باشد

با توجه به موارد بالا می‌توانید بهترین برند مورد نظرتان را انتخاب کنید.

چطور تشخیص دهیم میلگردی که خریده‌ایم اصل هست یا نه؟

غالبا از دو راه می‌توان به اصل بودن میلگرد خریداری شده پی برد. راه اول این است که شناسنامه میلگرد که به صورت پلاکی فلزی به بندیل آن متصل شده را با فاکتور خرید تطبیق دهید. این در صورتی است که میلگرد را به صورت بندیل خریداری کنید.

اما گاهی اوقات ممکن است که به صورت شاخه‌ای خرید کرده باشید. در این صورت باید به حروف و علائم اختصاری که توسط کارخانه تولیدکننده میلگرد بر روی هر شاخه از آن حک می‌شود، توجه کنید. این علائم اختصاری معمولا نشان‍ دهنده نام کارخانه تولیدکننده و مشخصات مهم محصول مانند استاندارد تولید (نوع آج)، سایز و روش تولید میلگرد می‌باشد.

میلگرد را از کارخانه خریداری کنیم یا از بنگاه؟

معمولا میلگرد را می‌توان به دو صورت خریداری کرد. یا از درب کارخانه و یا از بنگاه‌های فروش مقاطع فولادی. خرید از بنگاه و کارخانه تفاوت‌هایی دارند. در خرید از بنگاه، شما در انتخاب برند و سایز مورد نظرتان محدودیتی ندارید. اما در خرید از کارخانه باید فقط از یک برند خریداری کنید که ممکن است همه سایزهای مورد نیاز شما را نیز نداشته باشد.

خرید از بنگاه به شما امکان این را می‌دهد که میلگرد را به صورت شاخه‌ای نیز بخرید اما درب کارخانه باید میلگرد به صورت بندیلی خریداری شود. همچنین گاهی ممکن است کارخانه مورد نظرتان از محل پروژه شما فاصله زیادی داشته باشد، بنابراین هزینه حمل و نقل برای شما مقرون بصرفه نخواهد بود. بنابراین در این شرایط بهتر است از بنگاه‌های معتبر فروش مقاطع فولادی، خریدتان را انجام دهید. آیرومارت تامین‌کننده انواع میلگرد ساده و آجدار در سایزهای مختلف و از کارخانه‌های معتبر سراسر کشور می‌باشد که خدمات پشتیبانی بار را تا لحظه تحویل سفارش، برای مشتریان خود فراهم نموده است.

کیفیت میلگرد را چطور تشخیص دهیم؟

میلگردهای تولید شده در ایران، اغلب مطابق با استاندارد ملی ایران تولید می‌شوند. اما ممکن است با توجه به ماده اولیه مصرفی (شمش) و همچنین تفاوت در فرایند تولید، کیفیتی که هر کارخانه ارائه می‌دهد، متفاوت باشد. بنابراین باید تا حد امکان از برندهایی خرید شود که کیفیت اثبات شده‌ای در بازار آهن آلات دارند.

از سوی دیگر، وزن میلگرد نیز می‌تواند تا حدی از کیفیت آن خبر دهد. همانطور که پیش از این نیز گفته شد، وزن میلگرد نباید از مقدار استاندارد آن فاصله زیادی داشته باشد و خیلی کمتر باشد. در این صورت باید گفت که از کیفیت پایینی برخوردار است.

مدت زمان ارسال بار میلگرد چقدر است؟

این سوال بستگی دارد به این که شما از چه کارخانه‌ای میلگرد خود را تهیه می‌کنید و یا اینکه از کارخانه خرید می‌کنید یا از بنگاه. بنگاه‌ها، اغلب بار را زودتر به خریدار تحویل می‌دهند. با این حال بهتر است که پیش از خرید، زمان بارگیری را بپرسید تا با مشکل مواجه نشوید.

چگونه میلگرد را در انبار نگهداری کنیم که زنگ نزند؟

میلگردهای فولادی ممکن است در اثر قرارگیری در محیط مرطوب دچار زنگ زدگی شود. این زنگ‌زدگی گاهی اوقات موجب می‌شود که میلگرد دیگر قابل استفاده نباشد و در نتیجه ایجاد خسارت کند. بنابراین بهتر است که در نگهداری آن مواردی را رعایت کنید و همچنین مدت خیلی طولانی میلگرد فولادی را خصوصا در جای مرطوب قرار ندهید.

محل قرارگیری میلگردها باید خشک باشد و بهتر است که ۱۰ تا ۱۵ سانتی‍متر از کف زمین فاصله داشته باشد. ترجیحا از قرار گرفتن خاک و گچ بر روی آن جلوگیری شود تا کمک به جذب رطوبت نکند. اگر امکان این را ندارید که شرایط مناسب را برای نگهداری میلگرد فراهم کنید، یا از مراکزی که خدمات انبارداری ارائه می‌دهند کمک بگیرید و یا اینکه با فاصله زمانی مناسبی از اجرای پروژه خود، خریداری را انجام دهید. آیرومارت ارائه دهنده خدمات انبارداری با بهترین شرایط، به مشتریان خود می‌باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص می‌توانید از طریق شماره تلفن ۴۵۳۰۶-۰۲۱ با کارشناسان آیرومارت در تماس باشید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • احمد

    قیمت میلگرد چقدر تغییر میکنه کی به ثبات میرسه بالاخره

  • آهن رسان

    سلام ادمین محترم لطفا درمورد قیمت تیرآهن هم صحبت کنید و این از چه تیرآهنی در ساختمان سازی استفاده کنیم بهتر است؟ با تشکر

  • غلام علی

    سودمیلگردفروشی چگونه است دربازارخرده فروشی ممنو میشم جواب بدهید