کد مطلب: ۳۳۱۲۹۰

خودروسازان ۳۰ هزار میلیارد تومان پول خواستند

خودروسازان ۳۰ هزار میلیارد تومان پول خواستند

یک نماینده خودروسازان گفت: خوروسازان ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان زیان دیده‌اند بنابراین با این زیان میزان تولید خودرو کاهش می‌یابد.

حسن قره‌ئی نماینده خودروسازان در برنامه تیتر امشب گفت: ظرفیت تولید در ایران دو میلیون دستگاه است. ایران جز کشورهایی است که خودرو نسبت به کشورهایی مثل هند، برزیل، مالزی، اندونزی و ترکیه تعرفه بالایی ندارد.

به گزارش تجارت‌نیوز، او افزود: هیچ جای دنیا شورای رقابت قیمت گذاری نمی‌کند و در همه جای دنیا قیمت گذاری چندجانبه است واینکه بگوییم خودرو در دیگر کشورها ارزان است اشتباه است. خودروسازی به دلیل اشتغال زایی زیاد و رونق بخشیدن به صنعت‌های دیگر کشورها سعی می‌کنند از صنعت خودروی داخلی خود حمایت کنند.

او گفت: بازار ژاپن از نظر شاخص‌های رقابتی با ایران اختلاف جدی ندارد و بازار رقابتی است و بازار ایران نیز در مقایسه با بازار ژاپن رقابتی محسوب می‌شود.

قره ئی افزود: افزایش قیمت خودرو به دلیل افزایش قیمت ارز بوده است. ممنوعیت واردات برای ثبت سفارش‌های جدید است. تولید خودرو در کشور بر اساس ارز 8 هزار و هشتصد تومان انجام می‌شود و خودروساز به فکر بازیابی قیمت است نه افزایش قیمت.

نماینده خودروسازان افزود: خودروهای خارجی نسبت به خودروهای داخلی از نظر کیفیت از کیفیت بالاتری برخوردار است اما خودروهای داخلی نیز متناسب قیمت کیفیت خود را دارد.

او درباره فرمول قیمت گذری خودرو افزود: محاسبه‌ها برای قیمت‌ها انجام شده است و اگر قرار باشد بر اساس قیمت تمام شده باشد حتما محاسبات انجام خواهد شد. فرایند محاسبه قیمت انجام می‌شود و به اطلاع مردم خواهد رسید.

قره ئی گفت: خوروسازان 5 هزار و 500 میلیارد تومان زیان دیده‌اند بنابراین با این زیان میزان تولید خودرو کاهش می‌یابد. سازمان حمایت در تعیین قیمت تلاش کرده جاهایی که قیمت بیشتر از حد مورد نظر باشد را قبول نکند.

او افزود: صنایع زیادی وابسته به صنعت خودرو هستند و نزدیک 60 درصد قیمت تمام شده خودرو قطعات است که شامل مواد پلیمری، فولاد، فوم، پارچه و غیره است که با توجه به افزایش 80 تا 200 درصدی بخشی قیمت‌ها باید بر اساس قیمت تمام شده باشد.

او افزود: سال گذشته که خودروی پراید 20 میلیون تومان بود ده میلیون وام بدون بهره می‌داد بنابراین اینکه خودروساز قطعه بدهد ولی تولید نداشته باشد اشتباه است.

نماینده خودروسازان گفت: سازمان حمایت تمام اطلاعات را از خودروسازان گرفته است و اطلاعات موجود است.

رضا رضایی نماینده قطعه‌سازان نیز درباره سازکار تنظیم قیمت‌ها گفت: در شرایط فعلی که بیش از صد کارخانه قطعه سازی تعطیل شده و تعداد 200 هزار نفر از قطعه سازان بیکار شده‌اند ما در شرایط ایده آل نیستیم و عرضه و تقاضا شرایط عادی ندارد.

او افزود: مسئله اصلی ما افزایش قیمت نیست بلکه موضوع به روز رسانی قیمت خودرو مطرح است. قطعه سازان کشور از تحریم گذشته آسیب پذیرتر شدند و بخشی از تأمین نقدینگی خودروسازان به گردن قطعه سازان افتاد، شرایط تحریم جدید نیز به مشکلات ما اضافه کرد که 70 درصد مواد اولیه را 4800 درصد افزایش داد.

او افزود: پیشنهاد ما این است که هرچه سریعتر عواملی که باعث گرانی قطعه سازی کشور شده را پیدا کنیم. در شرایطی که ارز سه برابر شد مواد اولیه پلیمر بیش از اندازه افزایش قیمت داشته است و این موجب شده که قطعه ساز حتی یک سوم قیمت را نتواند از خودروسازان دریافت کند.

رضایی با بیان اینکه قطعه سازی سرمایه ملی کشور است، گفت: جامعه قطعه‌سازی بیمار است. بدهی خودروسازان به قطعه سازان افزایش یافته و قیمت تمام شده قطعه بیش از 80 درصد افزایش یافته است.

او افزود: با توجه به کاهش ارزش پول کشور، اگر سی هزار میلیارد تومان به بدنه صنعت خودرو سازی تزریق نشود این صنعت به واقع درحال از بین رفتن است.

منبع: تسنیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.