خبر مهم:

کد مطلب: ۳۱۳۹۲۱

«داووس در صحرا» به باد رفت/کدام غول‌های تجاری از رفتن به ریاض پشیمان شدند؟

«داووس در صحرا» به باد رفت/کدام غول‌های تجاری از رفتن به ریاض پشیمان شدند؟

کشته شدن جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی، طرح سرمایه‌گذاری عربستان موسوم به «داووس در صحرا» را تحت تاثیر قرار داده به‌گونه‌ای که بسیاری از کمپانی‌های بزرگ، غول‌های تجاری و سرمایه‌گذاران از شرکت در این کنفرانس انصراف داده‌اند.

طرح سرمایه‌گذاری عربستان (FII)، موسوم به داووس در صحرا ، هفته آینده در ریاض برگزار می‌شود. این کنفرانس بخشی از اقدامات اقتصادی حکومت سعودی تحت عنوان «چشم‌انداز 2030» است که هدف از آن تنوع‌بخشی به اقتصاد عربستان و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی است.

به گزارش‌ تجارت‌نیوز به نقل از تی‌آر‌تی ورلد، این کنفرانس سال گذشته هم تقریبا در همین زمان با حضور 150 نفر از مقامات سیاسی و اقتصادی جهان و دو هزار سرمایه‌گذار از 65 کشور مختلف برگزار شده بود. اگرچه موضوعات بسیار مهمی از جمله کلان‌داده‌ها، ارزهای رمزنگاری‌شده و تغییرات اقلیمی از جمله مباحث مهم سال گذشته بود، مرگ جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی اجلاس سال جاری را تحت تاثیر قرار داده و امسال در این نشست کرسی‌های خالی بسیاری وجود خواهد داشت.

خاشقجی، یکی از منتقدان سیاست‌های ریاض پس از ورود به کنسولگری سعودی در استانبول در دوم اکتبر ناپدید شد و رسانه‌های ترکیه گزارش دادند که او در داخل ساختمان کشته و بدنش قطعه‌قطعه شده است. مقامات سعودی اما بدون ارائه هیچ‌ سندی این روایت را انکار می‌کنند.

طی هفته گذشته بسیاری از کمپانی‌های بزرگ، غول‌های تجاری و سرمایه‌گذاران از شرکت در این کنفرانس انصراف داده‌اند و به نظر می‌رسد این فهرست باز هم طولانی‌تر شود. این اقدام مقامات و سرمایه‌گذاران یک شکست بزرگ اقتصادی و سیاسی برای محمد بن سلمان محسوب می‌شود.

در میان روسای شرکت‌های مالی و سرمایه‌گذارها، جیمی دیمون، مدیرعامل شرکت جی‌پی مورگن، مدیرعامل بلک‌استون، استفان شوارتزمن، مدیرعامل شرکت بلک‌استون، لری فینک، مدیرعامل شرکت بلک‌راک، مدیر ارشد اجرایی شرکت مسترکارت، مدیرعامل بانک HSBC، مدیرعامل شرکت خدمات مالی کردیت سوئیس، مدیر شرکت بی‌ان‌پی پاریبا، مدیر ارشد اجرایی شرکت سرمایه‌گذاری چینی Sinovation Ventures، مدیرعامل شرکت مالی و بانکداری استاندارد چارترد از جمله افرادی هستند که در این کنفرانس شرکت نمی‌کنند. مدیر ارشد اجرایی گلدمن ساکس هم به تازگی اعلام کرده که شرکت در این کنفرانس را تحریم می‌کند.

کریستین لاگارد، رئیس صندوق بین‌المللی پول، جیم یونگ کیم، رئیس بانک جهانی، دیوید شویمر، مدیرعامل بورس لندن از جمله مقاماتی هستند که در این کنفرانس شرکت نمی‌کنند.

بیل فورد، مدیر اجرایی فورد، دارا خسروشاهی مدیر اوبر، دیان گرین یکی از مدیران گوگل هم از شرکت در این کنفرانس انصراف داده‌اند.

در میان رسانه‌ها هم لس‌آنجلس تایمز، اکونومیست، سی‌ان‌ان، فایننشال‌تایمز، بلومبرگ و فاکس‌نیوز هم اعلام کرده‌اند که به داووس در صحرا نمی‌روند.

واکنش‌ها به قتل خاشقجی حتی به مقامات هم رسیده به‌طوری که استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا گفته در این رویداد شرکت نمی‌کند. از آنجا که ایالات متحده تا این لحظه هیچ‌ اقدام مستقیمی علیه ریاض نداشته، این تصمیم وزیر خزانه‌داری ضربه بزرگی برای عربستان محسوب می‌شود.

از دیگر مقامات، وزیر دارایی هلند، وزیر دارایی فرانسه و وزیر بازرگانی انگلیس انصراف خود از شرکت در این کنفرانس را اعلام کرده‌اند. این اقدامات بخشی از فشارهای بین‌المللی علیه عربستان سعودی در رابطه با ناپدید شدن خاشقجی است.

به رغم فشارهای بین‌المللی اما هنوز کمپانی‌های بزرگی هستند که در این کنفرانس حضور خواهند یافت.

مدیرعامل شرکت سافت‌بنک، مدیرعامل شرکت خدمات مالی و بانکداری سوسیته ژنرال، مدیر اجرایی شرکت هتل‌سازی آکور، شرکت FDF و کمپانی Thales در این نشست شرکت خواهند کرد.

در میان رسانه‌ها نیز رویترز اعلام کرده که حضور در داووس در صحرا را مورد بازبینی قرار می‌دهد. بنک آو آمریکا و سی‌تی‌گروپ هنوز مواضع خود را اعلام نکرده‌اند.

همچنین مدیرعامل شرکت مالی استاندارد چارترد در آسیا، آفریقا و خاورمیانه نیز روز یکشنبه اعلام کرد که به این اجلاس می‌رود. با این حال به نظر می‌رسد کشته شدن روزنامه‌نگار سعودی به انزوای عربستان انجامیده و بسیاری از سرمایه‌گذاران کلیدی در این نشست حضور نخواهند یافت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.