کد مطلب: ۵۳۸۸۴۳

رونمایی نوبخت از درآمد نفتی سال ۹۹:

درآمد ۱٫۲ میلیاد دلاری نفت / درآمد نفت به کمترین میزان در نیم قرن اخیر رسید

درآمد ۱٫۲ میلیاد دلاری نفت / درآمد نفت به کمترین میزان در نیم قرن اخیر رسید

اگرچه درآمد نفتی ایران اعلام نمی‌شود اما از اظهارات رئیس سازمان برنامه و بودجه می‌توان نتیجه گرفت که درآمد نفتی سال ۹۹ حدود ۱٫۲ میلیارد دلار بوده است. این کمترین میزان درآمد نفتی دولت از زمان انقلاب تاکنون است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، کمترین درآمد نفتی که بعد از انقلاب حاصل شده، مربوط به سال ۶۵ است که درآمد نفتی دولت به ۵٫۹ میلیارد دلار رسید. حالا با توجه به اظهارات نوبخت و گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس می‌توان گفت رکورد کاهش درآمد نفتی در سال ۹۹ زده شد.

اما رقم ۱٫۲ میلیارد دلار از کجا آمده است؟ شب گذشته محمدباقر نوبخت در اتاق گفتگویی در کلاب‌هاوس به ماجرای استقراض دولت از بانک مرکزی و درآمدهای نفتی اشاره کرد و گفت: «رقم قابل توجهی از محل فروش و صادرات فراورده‌های نفتی حاصل به حساب بانک مرکزی واریز می‎شود. اما مشکل بانک مرکزی این است مشکلی که موفق نمی‌شود طلب ١.٢ میلیارد دلاری دولت را به‌صورت ریال بدهد.»

اگرچه نوبخت صراحتا نگفته این رقم دقیق درآمد نفتی ایران است اما تلویحا گفته که درآمد فروش و صادرات نفت ۱٫۲ میلیارد دلار است. اما این عدد اعلامی نوبخت با گزارش سال گذشته مرکز پژوهش‌های مجلس و اظهارات وزیر اقتصاد هم هماهنگی دارد.

مهر سال گذشته مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی اعلام کرد که درآمد نفتی شش ماهه سال ۹۹ دولت ۷۰۰ میلیون دلار بوده است. این عدد کاملا با عدد اعلام شده نوبخت همخوانی دارد و حدودا دو برابر این عدد است.

فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد هم گفته بود که کل درآمد نفتی سال ۹۹ دولت ۱۰ هزار میلیارد تومان بوده است. این عدد هم با عدد اعلامی نوبخت هماهنگ است.
بر این اساس می‌توان گفت که درآمد حاصل از فروش نفت ایران در سال ۹۹ تنها ۱٫۲ میلیارد دلار بوده است. کمترین رقم طی چهار دهه گذشته.

1 24

مقایسه کمترین و بیشتری درآمد

مروری بر درآمد چهار دهه گذشته دولت نشان می‌دهد که کمترین میزان درآمد نفتی مربوط به دهه ۶۰ و سال ۶۵ بوده است. سال‌هایی که اقتصاد ایران نفت ۵ دلاری را به خود دید و درآمد نفتی در سال ۶۵ به ۵٫۹ میلیارد دلار رسید.

گزارش‌های آن زمان نشان می‌دهد که در سال ۶۵ برای نخستین‌بار هزینه‌های جنگ از کل درآمدهای نفتی پیشی گرفت و ۳۰ درصد از آن فراتر رفت (۹۶ میلیارد تومان هزینه جنگ در برابر ۶۶ میلیارد تومان درآمد نفت) و این به معنای آن بود که دولت دیگر نمی‌تواند هزینه‌های جنگ را تأمین کند.

اما بالاترین درآمد نفتی ایران در چهار دهه گذشته مربوط به سال ۹۰ است که درآمد نفتی دولت ۱۱۱ میلیارد دلار بوده است.

اما مقایسه این درآمد ۱٫۲ میلیارد دلاری با درآمد نفتی دولت احمدی‌نژاد نشان می‌دهد درآمد نفتی ایران در سال گذشته یک ۹ هزارم سال ۹۰ بوده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    دوران فروش صرف نفت سالهاست تمام شده.

  • تقی

    اگر ما سال 1390 مبلغ 111 ملیارد دلار در امد نفتی داریم چرا و پگونه قیمت ارز سال 91 به نزدیک 4000 تومان می رسد و بیش از 2 برابر قیمت ارز در سال 89 می شود و چرا برای کسری بودجه دست در جیب مردم می کنند و به اسم یارانه قیمت اب و برق و گاز و وووو افزایش می یابد و چرا هیچ موقع کسی نه تنها جوابگو نبوده بلکه طلبکار هم بوده اند و هیچگاه دهانشان بسته نشده است.

  • ناشناس

    احمدی نژاد صادق بود درامد نفتی را صادقانه اعلام می کرد مثل اینها نبود که سه پاک و سه پیچ بکنن و درامد نفتی را کمتر اعلام کنن و گدایی راه بندازن که ای نداریم و این چیز و ان چیز را هم بهانه کند دروغ می گن که درامد کم شده کلی بنزین فروختن کلی هم سوخت قاچاق داشتیم منتها تو جیب کی رفته خدا می داند