کد مطلب: ۷۴۸۰۹۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بودجه کاغذی در صحن مجلس/ منابع خیالی بودجه چقدر است؟

بودجه کاغذی در صحن مجلس/ منابع خیالی بودجه چقدر است؟

دومین لایحه بودجه دولت رئیسی امروز به مجلس رفت. لایحه‌ای که تحقق آن حتی روی کاغذ هم محال به نظر می‌رسد. چراکه اعداد و ارقام دولت در این لایحه کاملا خوشبینانه است. به خصوص درآمدهای نفتی و مالیاتی.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دو رقم مهم بودجه سال 1402، عجیب است و دور از انتظار؛ یکی درآمد مالیاتی 826 هزار میلیارد تومانی و دیگری درآمد نفتی 603 هزار میلیارد تومانی.

بر اساس پیشنهاد دولت قرار است درآمد مالیاتی دولت در سال 1402 به 826 هزار میلیارد تومان برسد. این رقم در حالی است که درآمد مالیاتی پیشنهادی دولت در سال 1401 معادل 526 هزار میلیارد تومان بود. این به آن معناست که دولت پیش‌بینی کرده درآمدهای مالیاتی‌اش در سال آینده 300 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کند. اما سوالی که وجود دارد این است که آیا اقتصاد ایران در این شرایط توان پرداخت مالیات 826 هزار میلیارد تومانی را دارد یا نه؟

در چند سال گذشته و بعد از تحریم‌های نفتی، درآمدهای دولت وابسته به مالیات است. آن هم در حالی که کارشناسان اقتصادی می‌گویند اقتصاد ایران توان پرداخت این رقم مالیاتی را ندارد. نرخ رشد اقتصادی ایران در یک دهه گذشته نزدیک به صفر بوده و مشخص نیست که دولت چگونه قرار است از این اقتصاد چنین مالیاتی دریافت کند.

آن هم در حالی که هیچ خبری از افزایش مودیان مالیاتی نیست و قرار نیست فراریان مالیاتی وارد تور شوند و یا معافیت‌های مالیاتی برداشته شود. حالا سوالی وجود دارد این است که آیا اقتصاد ایران در سال آینده می‌تواند 826 هزار میلیارد تومان مالیات بدهد؟ آن هم در شرایط قطعی اینترنت که بسیاری از کسب‌وکارها را دچار آسیب کرده است.

درآمد رویایی نفت در دوره تحریم!

رقم عجیب دیگری که در لایحه بودجه 1402 آمده درآمد 603 هزار میلیارد تومانی از محل فروش نفت است. اقتصاد ایران تحریم است و بزرگترین مشکل کنونی این اقتصاد تحریم‌هایی است که نه اجازه صادرات نفت را می‌دهد و نه امکان برگشت دلارهای نفتی به اقتصاد را فراهم می‌کند.

چراکه اگر دولت توان فروش نفت و بازگرداندن دلارهای آن به اقتصاد را داشت، شرایط اقتصادی ایران چنین نبود و دلار رکورد 44 هزار تومان را نمی‌زد. سال گذشته زمانی که دولت در لایحه بودجه پیشنهاد درآمد381 هزار میلیارد تومانی را داد، بسیاری آن را به فال نیک گرفتند و گفتند احتمالا پیش‌بینی چنین رقم کلانی به معنای رفع تحریم‌هاست. یعنی دولت چون چشم‌انداز رفع تحریم‌ها را پیش روی خود دیده، به درآمد 381 هزار میلیارد تومانی از فروش نفت فکر کرده است.

اما امسال همه می‌دانند که خبری از مذاکرات هسته‌ای و رفع تحریم‌ها نیست. مهم‌ترین مشتری نفت ایران، یعنی چین، حالا خریدار نفت روسیه است و تحریم‌های نفتی ایران به شدیدترین حد خود در سال‌های گذشته رسیده است. اما مشخص نیست که در چنین شرایطی چرا دولت گمان کرده که می‌تواند درآمد نفت را 222 هزار میلیارد تومان افزایش دهد؟

این افزایش نشان می‌دهد برای دولت لایحه بودجه سند دخل و خرج دولت نیست. بلکه سندی است که در آن ردیف هزینه‌ها و درآمدها باید تراز شود. حتی اگر اعداد و ارقام خیالی وارد بودجه شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    دقیقا موافقم

  • ناشناس

    هیچ فرض محالی، محال نیست. با حساب این خانم ۵۲۲ همت نسبت به سال قبل کم داریم که میشه ۳۶ درصد مجموع درآمد مالیات و نفت. اگر این کسری را با دلار ۴۰ ت حساب کنیم میشه ۱۴ ت افزایش دلار که میشه ۵۴ ت. اگر مسائل سیاسی و خروج دلار از کشور را هم حساب نکنیم می‌توان با دلار ۵۴ ت کشور را مشابه امسال چرخاند!؟ خداییش حال کردم از این توجیهم

  • جانان

    امریکا واروپاه جانان تسخیر نکرده بلکه جانان با مهربانی وحق گفته شما به جنس وقلب من تعلوق دارید…. اره…. جانان

  • مصطفی

    مهم اینه به صدا و سیما و نهادهای امنیتی بودجه برسه. به بقیه نرسید عیب ندارد!

  • مصطفی

    مهم اینه به صداوسیما و نهادهای امنیتی بودجه برسه. به بقیه نرسید عیب ندارد!