خبر مهم:

کد مطلب: ۴۵۵۹۲۵

اعلام جزئیات دریافت مالیات از خانه‌های ۱۵۰ متر به بالا

اعلام جزئیات دریافت مالیات از خانه‌های ۱۵۰ متر به بالا

معاون حقوقی و فنی سازمان امور مالیاتی گفت: از واحدهای مسکونی با بیش از ۱۵۰ متر، در صورت بیش از یک سال خالی بودن، ۲۰ درصد مالیات بر اجاره دریافت می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، محمود علیزاده در گفتگو با شبکه خبر درباره اجرای مالیات بر خانه‌های خالی از تابستان امسال، گفت: قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی براساس قانون اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم در سال ۹۴ در دستور کار قرار گرفت و از سال ۹۵ لازم‌الاجرا بود. اما برای اخذ این مالیات نیاز به تهیه سامانه اسکان و املاک برای شناسایی خانه‌های خالی بود که این سامانه را وزارت راه و شهرسازی باید طراحی و راه اندازی می‌کرد.

معاون حقوقی و فنی سازمان امور مالیاتی ادامه داد: اخیرا بر اساس اعلام وزیر راه و شهرسازی سامانه اسکان و املاک آماده شده و قرار است در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گیرد. این سامانه بر اساس دیتاها و اطلاعاتی که در آن قرار داده شده، به شناسایی خانه‌های خالی از سکنه می‌پردازد و بر اساس ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، در صورتی که واحد مسکونی بیش از یک سال خالی از سکنه باشد، مشمول این مالیات قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: این قانون از سال ۹۵ باید اجرا می‌شد بنابراین هر واحد مسکونی که از سال ۹۵ خالی از سکنه بوده، در سال اول مشمول مالیات نیست و از سال دوم به بعد به آن مالیات تعلق می‌گیرد و تا زمانی که خالی بماند مالیات از این واحد مسکونی اخذ خواهد شد.

به گفته معاون حقوقی سازمان امور مالیاتی، علاوه بر خانه‌های خالی مذکور در سامانه اسکان و املاک، این سازمان به بررسی فیزیکی و میدانی از واحدهای نامبرده شده در این سامانه می‌پردازد و پس از شناسایی واحدهای خالی، در صورتی که بیش از یک سال خالی مانده باشد به آن مالیات تعلق می‌گیرد.

علیزاده اظهار داشت: به موجب قانون مالیات‌های مستقیم، مالیات خانه‌های خالی معادل ۲۰ درصد مالیات بر اجاره است و به خانه‌های با متراژ ۱۵۰ متر به بالا تعلق می‌گیرد.

وی افزود: این قانون مشوقی برای ورود واحدهای خالی به بازار اجاره خواهد بود.

منبع: مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • احمد

    من خودم بشدت خواهان کاهش قیمت مسکنم ولی هر روز دلار داره میره بالا ، امیدی نیست جز مرگ

  • سعیدی

    نشد یک قانونی وضع نمائید که فاقد ایراد باشه 150متر ؟بنده خدا دنیا داره بر منازل 15تا35متر فعالیت میکنه شما200سال از دنیا عقب هستید عقب…..

  • ناشناس

    تا زمانی که مسکن قیمت گذاری نهشه قیمت مسکن پایین نمیاد

  • محسن

    این تعیین متراژ کار کدوم احمقی بوده ؟ ارزو به دل مردم موند که یبار یکارو درست انجام بدین

  • ناشناس

    از همه ی خونه های خالی مالیات بگیرید .در غیر این صورت دلالها خونه های متراژ پایینو میخرن قشر ضعیف بیچاره تر میشن .

  • ناشناس

    چرافقط واحدهای بالای ۱۵۰ متر؟ شاید یک نفر ۲۰ تا واحد زیر ۱۵۰ متر داشته باشه.اینجوری که دوباره اقشار ضعیف متضرر میشن.کسی که خونه ۲۰۰ متری داره ،پول مالیات‌ هم داره.برای همه متراژها مالیات ببندید

    • ناشناس

      من جایی دیگه خوندم که به صورت واضح نوشته بود که منظورشون اینه که هر شخصی می تونه مسکن یا مسکنهایی تا متراژ ۱۵۰ متر خالی داشته باشه. مثلا یکی می تونه یه خونه ۱۵۰ متری داشته باشه . یکی می تونه دو تا ۷۵ متری. یکی هم یه ۷۰ و یه ۸۰ متری یا یکی هم ۳ تا ۵۰ متری و مثل این. یعنی چه یکی چه دو تا و چه بیشتر ، نباید متراژ به بالای ۱۵۰ متر برسه.

    • ناشناس

      من نمی دونم چرا مستاجران می خوان حقشون رو از صاحبخونه ها بگیرن؟ مستاجر باید به دولت اعتراضش رو بگه. اصلا خونه گرون نشده. ارزش پول ملی کم شده. من یک جا گفتم باز هم میگم. دولت باید انبوه سازی کنه و مستاجران با کرایه مناسب برن بشینن توی خونه ها.گیریم دولت از خونه های خالی هم مالیات بگیره . به جیب مستاجر که نمی ره. فقط قیمت خونه اونهم به شکل زیر میزی و بازار سیاه بالاتر میره.

  • سیاوش

    من فکر میکنم که منظورشون از عدد 150 متر، اینجور باشه که افراد تا 150 متر مال خودشون هستش، بالای 150 متر، بصورت متری مالیات گرفته میشه؛ مثلا کسیکه سه تا واحد، با متراژهای 100 متری، 140 متری، 90 متری داره، یعنی مجموعا 100 + 140 + 90 = 330 متر مسکن دارد، تا 150 متر مال خوشه، بالای 150 متر، یعنی برای 180 متر، بصورت متری ازش مالیات گرفته میشه
    اگر منظورشون، فقط واحدهای بالای 150 متر باشه، هر چی فکر میکنم، چیزی به ذهنم نمیرسه که چرا چنین تصمیمی گرفته شد؛ که اگر چنین باشه، همانطوریکه خیلیها نوشتن، خوب دلال میره دنبال خونه زیر 150 متر؛ دیگه این دلال، ضریب هوشی نیم هم داشته باشه، میتونه این رو تشخیص بده!!!!!!!!!!

  • ناشناس

    با این تصمیم مالکان دلال خانه های 150 متری به بالا انها را به دو خانه 75 متری تقسیم میکنند و بهتر میفروشند یا نگه میدارند ذلالها بیشتر خانه های کوچک دارند و میخرند تا زودتر بفروشند قیمت خانه های زیر 150 متر که مورد نیاز اکثریت جامعه هست بالا خواهد رفت و خالی خواهند ماند خانه های بزرگ کوچک خواهند شد

  • ناشناس

    مسکن نیاز ضروری تشکیل خانواده است انرا نباید با دلار و طلا مقایسه کرد بدون انها میشود زندگی کرد اما بدون مسکن نه مسکن نیاز است نه سرمایه و سود جویی در ان خیانت به مردم و جوانان است

  • ناشناس

    از طریق قبز اب وبرق وگاز اگر مصرف نشد یعنی خانه خالی است کنتورها را دولت جمع کند یا به دولت خبر دهد مالیات سنگین بر ان خانه ببندند