کد مطلب: ۲۹۷۳۰۶

دریاچه ارومیه فدای چه شد؟

دریاچه ارومیه فدای چه شد؟

دریاچه ارومیه یکی از جاذبه‌های ایران و از آن مهم‌تر یکی از نمادهای مهم کشور شناخته می‌شد که کم‌جان شدن آن در طول سال‌های گذشته واکنش های متعددی از سوی آب شناسان بین المللی را دربرداشت اما متاسفانه با گذشت زمان طولانی از نفس زدن های این دریاچه هنوز مشکل به طور ریشه ای برطرف نشده است.

صدای فریاد بی آبی دریاچه ارومیه مدت‌ها است که بلند شده اما متاسفانه علی رغم اقدامات کم و بیش مسوولان هنوز دردی دوا نشده و هر روز خبرهای بد بیشتری از وضعیت این دریاچه مخابره می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، قسمت بد ماجرا این است که به تازگی عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور اعلام کرد که «در سال ۱۳۷۷ دکتر جواهری - آب‌شناس - به من گفت که با ادامه سدسازی در اطراف دریاچه ارومیه، این دریاچه تا سال ۱۳۹۵ خشک می‌شود اما آن زمان برخی گفتند که با این همه آب چطور حرف از خشک‌شدن می‌زنید.

شاید اگر تدبیر بیشتری در آن سال ها برای حفظ این دریاچه انجام می‌شد اکنون شاهد شرایط فعلی نبودیم، البته عده ای نیز تغییر اقلیم و کم‌بارشی کشور را عامل اصلی خشک شدن دریاچه می‌دانند؛ در کل بدیهی است که مدیریت درستی در این بخش اتخاذ نشده چراکه اگر این اتفاق محقق می‌شد شرایط همچون حال حاضر نبود.

از سوی دیگر علی رغم اینکه حدود شش سال از عمر ستاد احیای دریاچه ارومیه می‌گذرد، اما عملکرد آن موافقان و مخالفانی دارد که شاید مهم‌ترین نقد به این ستاد نگاه سیاسی به آن باشد؛ در همین رابطه حسین آخانی -استاد دانشگاه تهران و گیاه‌شناس- معتقد است متاسفانه مساله دریاچه ارومیه به شدت سیاسی شده و سیاسی‌شدن یک مساله ملی و اکولوژیک قطعا آسیب‌های زیادی به اجرای برنامه‌های احیاء در این منطقه وارد خواهد کرد.

وی با بیان اینکه امسال بارندگی‌های خوبی در حوضه دریاچه ارومیه اتفاق افتاده، می‌گوید وزارت نیرو مدعی است حدود ۳۳۰ میلیون مترمکعب آب را در دریاچه ارومیه رها کرده، اما میزان آبی که طبق مصوبات موجود باید در اختیار دریاچه قرار می‌گرفت به دلیل بارندگی زیاد، خیلی بیشتر از میزان تعیین‌شده است. اعداد و ارقامی که از طرف وزارت نیرو و ستاد احیای دریاچه ارائه می‌شود برای ما قابل درک نیست؛ به همین دلیل به وزارت نیرو پیشنهاد کردم یک گروه حقیقت‌یاب که در این پروژه‌ها ذی‌نفع نیست، مامور بررسی میزان رهاشدگی آب در دریاچه ارومیه شود؛ اما متاسفانه توجهی به این موضوع نکردند.

این استاد دانشگاه تهران خاطرنشان می‌کند: کارگروه احیای اکولوژیک دریاچه ارومیه برنامه‌های خود را از زمان تشکیل ستاد در اختیار آن قرار داد اما متاسفانه این ارتباطات قطع شد و آن‌گونه که باید و شاید دیدگاه اکولوژیک در راستای احیای آن اعمال نشد. حدود چهار سال از اجرای برنامه‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه می‌گذرد و انتقادات زیادی به عملکرد ستاد، وزارت نیرو و وزرات جهاد کشاورزی وارد است.

از آغاز دولت یازدهم ستاد احیای دریاچه ارومیه، به عنوان یکی از مهمترین اقدامات دولت حسن روحانی که گفته بود اهتمام خاصی به محیط زیست خواهد داشت، تشکیل شد تا دریاچه نیمه‌جان ارومیه از مرگ حتمی نجات یابد و می‌توان گفت که از آن زمان نگاه ویژه تری نسبت به این دریاچه شد اما همچنان چالش‌ها پابرجاست و این دریاچه با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کند.

منبع:‌ ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.