کد مطلب: ۳۴۸۱۱۰

در ۴ روز نشست داووس ۲۰۱۹ چه گذشت؟

در 4 روز نشست داووس 2019 چه گذشت؟

«هفته گذشته، 3 هزار نفر از ثروتمندترین و قدرتمندترین مردم جهان در شهر کوچک داووس در کوه‌های سوئیس برای شرکت در نشست مجمع جهانی اقتصاد جمع شدند. اما دونالد ترامپ و برخی دیگر از رهبران جهان، سفر خود به داووس را به خاطر مسائل داخلی کشورهایشان لغو کرده بودند.

به گزارش تجارت‌نیوز، «هفته گذشته، 3 هزار نفر از ثروتمندترین و قدرتمندترین مردم جهان در شهر کوچک داووس در کوه‌های سوئیس برای شرکت در نشست مجمع جهانی اقتصاد جمع شدند. اما دونالد ترامپ و برخی دیگر از رهبران جهان، سفر خود به داووس را به خاطر مسائل داخلی کشورهایشان لغو کرده بودند. نخست وزیر انگلستان ترزا می‌‌هم به خاطر درگیری‌ها بر سر موضوع برگزیت، (جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا) به داووس نرفت.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه هم درگیر اعتراضات خیابانی در کشورش بود و به این اجلاس نرسید. همچنین شی جین پینگ که گرفتار کند شدن روند اقتصاد چین است و نارندا مودی، نخست‌وزیر هند هم نتوانستند به داووس بروند.

تمام این‌ها نشان می‌دهد که جهان در یک وضعیت بحرانی قرار گرفته است.» سی‌ان‌ان بیزینس، چنین درباره بخش دیده نشده نشست 2019 مجمع جهانی اقتصاد در داووس امسال می‌نویسد. موضوع اصلی بحث‌های امسال «جهانی شدن چهارم» بود. روندی که بر اساس تعریف مجمع جهانی اقتصاد، به دنبال موج چهارم صنعتی شدن رخ داده است.

این نشست به تازگی به پایان رسیده و روز گذشته رسانه های مختلف دنیا از سی ان ان امریکا گرفته تا گاردین انگلستان به تحلیل آن پرداختند.

از اشتغال زنان تا اسکی بازی اقتصاد

مجمع جهانی اقتصاد روز گذشته گزارشی از مهم‌ترین بحث‌های مطرح شده در نشست 4 روزه امسال منتشر کرد. تغییرات آب و هوایی، راه جدید پیش روی ونزوئلا، بودجه نیوزیلند، وضعیت دیجیتالی آفریقا، پایان دوران کمپ‌های مهاجران، سه سناریو برای آینده اروپا و وضعیت ژاپن، جالبترین مسائل بحث شده در 4 روز اخیر بوده است.

یکی از این بحث‌ها به وضعیت ژاپن می‌پردازد:«ژاپن احساس شکست خوردن را شکست داده است!» شینزوآبه، نخست‌وزیر ژاپن گفته است:«اقتصاد زنان، ژاپن را از حاشیه بیرون کشیده است.

از سال 2012 تا کنون، دو میلیون زن ژاپنی وارد بازار کار شده و اقتصاد را تقویت کرده‌اند. به همین خاطر چرخه مثبتی ایجاد شده، رشد اشتغال و درآمد از یک طرف تقاضا را افزایش داده و همین افزایش تقاضا هم نیاز به اشتغال بالاتر دارد.»

مسأله اشتغال زنان و نابرابری‌های جنسیتی هم یکی از بحث‌های اصلی داووس امسال بوده است. در این نشست بنیاد خیریه گزارشی منتشر کرد که از وضعیت نابرابری در جهان روایت می‌کرد.

بر اساس گزارش آکسفام، اگر کارهای بدون حقوقی را که زنان در سراسر جهان انجام می‌دهند، تنها یک شرکت برعهده می‌گرفت؛ می‌توانست سالانه 10 تریلیون دلار درآمد داشته باشد؛43 برابر بیشتر از اپل! خسارت‌های تنش‌های تجاری برای اقتصاد جهان هم یکی دیگر از این بحث‌های اصلی و مهم است. کریستین لاگارد، رئیس صندوق بین‌المللی پول در داووس گفته است:«وقتی شما در حال اسکی بازی هستید، چه چیزی را دوست دارید؟ دید خوب، ثبات و پایداری؛ این‌که احساس کنید مسیر پیش روی شما هموار است و سرازیری‌ها را هم می‌شناسید و ریسک رفتن روی آنها را پذیرفته اید و خطری در مسیر وجود ندارد.

مسأله سومی که شما می‌خواهید، این است که همه در یک مسیر مشخص اسکی کنند.» او در نشست داووس اقتصاد جهان را به همین زمین اسکی تشبیه کرده است که حالا پر از ناامنی و بی‌ثباتی است و به همین خاطر صندوق پیش‌بینی خود را از رشد اقتصادی جهان کاهش داده و به 3.5 درصد در سال 2019 رسانده است.

ظهور چپ‌گرایی مقابل تمرکز ثروت

تغییراتی که تحت تأثیر انقلاب صنعتی چهارم در محیط کار ایجاد می‌شود، محور اصلی بحث‌های مجمع جهانی اقتصاد بوده است. مسأله‌ای که نیویورک تایمز در گزارشی مفصل به آن پرداخته و روز گذشته محمد طبیبیان، اقتصاددان در کانال تلگرامی خود درباره این گزارش مطلب کوتاهی منتشر کرد.

او درباره بحث‌های کانونی مدیران شرکت‌های بزرگ در داووس امسال در کانال تلگرامی‌اش می‌نویسد:«خلاصه این که گرچه مدیران، علنى مطرح نمى کنند اما بشدت در فکر هستند که در انقلاب صنعتى چهارم که با توسعه هوش مصنوعى و ماشین هاى یادگیرنده اتفاق مى افتد، نیروى انسانى خود را کاهش دهند. پیش بینى مى‌شود طى ده سال حدود چهل درصد از نیروى انسانى شاغل به دلیل این تحول فنى کاهش یابد.»

او ادامه می‌دهد:«این‌که آیا این تحول مانند انقلاب هاى علمى و فنى قبلى بیش از شغل هایى که نابود مى کند شغل جدید ایجاد مى کند یا نه موضوع بحث است.

به نظر مى رسد این تعرض ماشین به حیطه تفکر و یادگیرى مرحله جدیدى است که در واقع به صورت خالص شغل‌ها از دست مى روند، یعنى تعداد شغل هایى که با ربات‌ها و ماشین و کامپیوتر و نرم افزار جایگزین مى شود، بیش از شغل هایى است که در این حیطه‌ها ایجاد خواهد شد.

کمپانى‌ها به دلیل توقع سود بردن در این راه رقابت مى کنند و اما موج هاى جدیدى که در جوامع ایجاد شده نیز عکس‌العمل در مقابل شرایط موجود است، ظهور چپ گرایى در مقابل تمرکز ثروت و ظهور راست گرایى و ملى گرایى در مقابل مهاجرت و جهانى شدن.»

منبع: روزنامه ایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.