کد مطلب: ۴۴۳۹۶۹

چشم‌انداز هفتگی بازارها با توجه به اخبار سیاسی و اقتصادی:

دلار ، طلا و بورس در هفته آینده چه خواهند شد؟ / سیگنال‌هایی برای پیش‌بینی بازارها

دلار ، طلا و بورس در هفته آینده چه خواهند شد؟ / سیگنال‌هایی برای پیش‌بینی بازارها

در هفته پیش‌رو هرچند برخی از مشاغل تهران فعالیت خواهند داشت اما همچنان بازار رسمی طلا تعطیل خواهد بود. در این هفته نیمه‌تعطیل مشاغل، بازارها چه وضعیتی خواهند داشت؟ چه سیگنال‌هایی برای چشم‌انداز هفتگی بازارها قابل مشاهده است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، پیش از شروع هفته اخیر، آخرین کارنامه هفتگی بازارها این گونه بود: بورس مثبت ۹ درصد، دلار مثبت ۴ درصد، طلا منفی ۰٫۷ درصد و سکه هم منفی یک درصد.

در این شرایط تجارت‌نیوز پیش‌بینی کرده بود: در هفته پیش‌رو هرچند به نظر می‌رسد سهامداران امید به تداوم رشد شاخص بورس دارند اما در بازار ارز و به تبع از آن، در بازار طلا احتمالا فعالان بازار چندان نوسان مثبتی را انتظار نداشته باشند.

در واقعیت هم تقریبا همین اتفاق رخ داد. در حالی که بازار سهام یک هفته مثبت خوب را پشت سر گذاشت اما بازار ارز و طلا شاهد افت قیمت بودند.

بورس در هفته اخیر بیشترین بازدهی را ثبت کرد.

در هفته اخیر بازدهی بازارها این طور بود: بورس بازدهی مثبت ۸ درصد، دلار بازدهی منفی ۰٫۶ درصد، طلا بازدهی منفی ۰٫۳ درصد و سکه بازدهی مثبت ۳ درصد. در این شرایط که همچنان بازار سهام پیشتازی خود را حفظ کرده، چه سیگنال‌های سیاسی و اقتصادی اثرگذار بر بازارها قابل مشاهده است؟

سیگنال‌هایی برای بازارها

یکی از مهمترین اتفاقات چند روز اخیر واگذاری شستا در بازار سرمایه بود که پس از آن دولت اعلام کرد تداوم عرضه هلدینگ‌های بزرگ در بورس را همچنان در برنامه دارد. نکته قابل توجه مثبت بودن شاخص بازار سهام در روز عرضه اولیه شستا بود که به نظر می‌رسد سیاستگذاران بازار سهام بیش از پیش نظر حمایتی نسبت به این بازار دارند.

در همین مورد طی هفته آینده نیز قرار است اتفاق مهم دیگر بورسی رخ دهد. نماینده شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی گفته است: نخستین عرضه نفت خام و میعانات گازی سال ۹۹ در بورس انرژی هفته آینده انجام خواهد شد که قیمت آنها در روزهای نزدیک به عرضه اعلام می‌شود.

در همین حال اتفاقی که در هفته آینده رخ خواهد داد آغاز عملیات بازار باز بانکی است. بر این اساس بانک مرکزی عملیات بازار باز بانکی را برای روزهای یکم و دوم اردیبهشت ماه امسال اعلام کرد. بر این اساس، بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند نسبت به ارسال سفارش‌ها تا ساعت ۱۰ روز سه‌شنبه دوم اردیبهشت ماه امسال از طریق سامانه بازار بین بانکی اقدام کنند.

همچنین در هفته پیش‌رو قرار است وام یک میلیون تومانی یارانه نیز به همه خانوارهای متقاضی پرداخت شود.

از اخبار مهم دیگر می‌توان به دو رقمی شدن تعداد جانباختگان روزانه ویروس کرونا اشاره کرد که در آخرین اظهار نظر تا روز جمعه این تعداد به ۸۹ نفر تقلیل یافته است.

علاوه بر این سیگنال‌های کاهش نااطمینانی، پایان جنگ نفتی عربستان و روسیه نیز اتفاق مهم چند روز اخیر است.

در عین حال دو خبر نیز حاوی نااطمینانی‌هایی برای بازار ارز بوده است. اول اینکه طبق اعلام گمرک ایران در بازه زمانی اول بهمن ۱۳۹۸ تا ۱۵ فروردین امسال یعنی در دوره شیوع کرونا ایران بیش از ۶٫۵ میلیارد دلار صادرات کالا و حدود هشت میلیارد دلار واردات کالا داشته است. جا ماندن صادرات از واردات خود حاوی سیگنال ارزی هشداردهنده‌ای است.

علاوه بر این، اوپک نیز اعلام کرده است: تولید نفت ایران در ماه مارس ۲۰۲۰ با ۵۲ هزار بشکه کاهش نسبت به ماه قبل به دو میلیون و ۱۸ هزار بشکه در روز رسیده است.

بنابراین هرچند در یک طرف سیگنال‌های امیدبخشی برای بازار سهام همچنان به چشم می‌خورد اما انتشار برخی آمارهای احتمالا اثرگذار بر روند ارزی کشور می‌تواند نگرانی‌هایی را برای بازار ارز به همراه داشته باشد. در عین حال، بازار طلا نیز متاثر از روند نوسانی محدود قابل پیش‌بینی برای بازار ارز، ممکن است نوسانات محدودی را در هفته پیش‌رو تجربه کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.