کد مطلب: ۴۰۸۸۱۲

یک نماینده مجلس در گفتگو با تجارت‌نیوز مطرح کرد:

پیش‌بینی قیمت ارز تا پایان اسفند / قیمت دلار در بودجه سال ۹۹ چند است؟

پیش‌بینی قیمت ارز تا پایان اسفند / قیمت دلار در بودجه سال 99 چند است؟

یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن پیش‌بینی قیمت دلار در محدوده 11 تا 12 هزار تومان تا پایان اسفند ماه امسال، عنوان کرد: دلار در بودجه سال 99 باید بین شش هزار تا شش هزار 500 تومان لحاظ شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دولت در تامین بودجه سال جاری با کسری مواجه است، این موضوع را کارشناسان از ابتدای سال جاری هشدار داده‌اند و حتی برخی به توقف اختصاص ارز 4200 تومانی تاکید کرده‌اند؛ اما دولت نسبت به این موضوع عقب‌نشینی نکرد.

به نظر می‌رسد هشدار کارشناسان برای عواقب کسری بودجه در نیمه دوم سال و به خصوص در فصل زمستان جدی‌تر است.

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در ابتدای فصل تابستان سال جاری در یادداشت اینستاگرامی برای تامین کسری بودجه سه روش صدور بیشتر نفت، انتشار اوراق دولتی و برداشت از منابع صندوق توسعه ملی را عنوان کرد.

محمد حسینی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در مجلس شواری اسلامی نماینده مردم تفرش هم عنوان کرد: در سال ۹۷ معادل ۱۲ درصد منابع صندوق توسعه ملی را برای مواقع بحرانی پیش‌بینی کرده بودند، دولت مجوزهایی از مقام معظم رهبری گرفته‌ است تا بتواند از صندوق توسعه ملی برداشت کنند.

حال این بار، سید ناصر موسوی لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با تجارت‌نیوز به پیش‌بینی قیمت ارز تا پایان سال 98 پرداخت.

وی وضعیت بازار ارز را ابتدا اینگونه تشریح کرد: بازار ارز مدتی است که تثبت شده و شاهد نوسانات گذشته نیستیم و تولیدکنندگان، صنعت‌گران، صادرکنندگان و واردکنندگان توانستند راحت‌تر تصمیم‌گیری کنند. در خصوص آینده بازار ارز نه این که قیمت ارز ثابت باشد اما چون فعالان اقتصادی می‌خواهند برنامه‌ریزی کنند، حداقل برای یک سال باید ثبات در بازار ارز وجود داشته باشد، نه این که شاهد چند قیمتی شدن نرخ دلار باشیم؛ چون این افزایش قیمت‌ها باعث شده یک سری افراد میلیاردر شوند، یک عده‌ای نیز به خاک سیاه بنشینند. عده‌ای به دنبال معامله‌ها و درآمدهای کاذب هستند، مثلا ارز یا سکه رسیده و به یک باره قیمت‌ها بالا رفته و درآمد زیادی به دست آورده است.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی معتقد است معمولا وقتی نرخ ارز در بودجه یک ساله در نظر گرفته می‌شود، دولت باید این توان را داشته باشد که ارز مورد نیاز برای تولید کالا، عرضه کالا و پرداخت تسهیلات به تولیدکنندگان اشتغال و کالا را برای یک سال با قیمت یکسانی در نظر بگیرد. اگر قرار باشد قیمت ارز بر اساس نوسانات باشد، فعالان اقتصادی نمی‌توانند جوابگو باشند.

موسوی لارگانی درباره قیمت دلار در بودجه سال آینده گفت: با توجه به این که نرخ آن در سامانه نیما و آزاد خیلی فاصله ندارد و قیمت دلار در بودجه سال 98 حدود پنج هزار تومان در نظر گرفته شده است، بنابراین قیمت واقع‌بینانه دلار در بودجه سال 99 باید بین شش هزار تا شش هزار و 500 تومان لحاظ شود.

وی قیمت دلار در بازار آزاد را اینگونه پیش‌بینی کرد: از اواخر سال 96 نوسانات شدیدی در بازار ارز وجود داشت و هر روز نیز تشدید می‌شد، اما چند ماه اخیر بازار با ثباتی بوده و احتمالا قیمت دلار تا پایان سال بین 11 تا 12 هزار تومان باقی بماند و شاهد افزایش خیلی چشم‌گیری نباشیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    همه چیز دست دولته
    دلار ۲۰ شد بانک مرکزی کجا بود
    دلار ۱۸ بود قیمتها چند بود الان چنده؟

  • ناشناس

    اخر سال ۹۸دلار گرانتر میفروشن

  • احمد

    خودش امار داده از حدود 5000تومان بودجه 98بشه 6500تومان در سال99یعنی حدود 30درصد تورم
    حالا همین 30درصد بزار رو دلار ازاد

  • هادی

    دولت آویزون شده به دلار تا بالا نره ولی با توجه به تورم متوسط ۳۰درصد درماه که درسال میشه ۳۶۰درصد دلار قطعاً هر ۲-۳ماه یکبار یه ۲۰۰تا ۳۰۰تومنی گرون خواهد شد تا به آستانه انفجار برسه و این انفجار تقریباً هر۵-۶سال یکبار اتفاق میافته و گریزناپذیر هم بوده و هست….خلاص.

  • ناشناس

    به نظر شما دلار ۳ماه اول ۹۹ چی میشه؟

  • یوزی

    خوب داستانی برای مردم درست کردید ، هیچ جای دنیا این بازیها نیست جز ایران ، مردم به بیچارگی افتادند

  • هانيه

    بنظرم قيمت دلار با توجه به اپيدمي جهاني شيوع كرونا نزولي خواهد شد و قطعا به زير 11 هزار تومن

  • ناشناس

    اگه دولت صادرات نداشته باشه. از بالا بردن قیمت ارز سودی نمیکنه.از طرفی مردم دیگه پول ندارن برن دلار بخرن بذارن تو متکی.ان شاال… بیاد پایین.حداقل ۸۰ درصد مردم تو خرج روزمرگی مشکل جدی دارن. ارز بره بالاتر همه چیز برای چندمین بار گرون و گرون تر میشه

  • علی

    تازمانی که بیت المال را از مالیات جدا نکنند در بودجه مملکت وشفاف سازی نشود در ثروت تک تک افراد جامعه، شفاف سازی اگر بود الان یک نفر ده هزارتا خانه نداشت ویک نفر کارتن خواب، ما بشکه 100دلاری نفت داشتیم مشکل داشتیم وحالا هم که تحریم هستیم بازهم مشکل داریم، خودمان میدانیم خیلی مشکل داریم ولی خودمون به خواب زدیم

  • ناشناس

    با اوضاع وپیش بینی های کارشناسان..انشاالله..روند رشد بازار درجهت تولید.بهبود خواهد یافت لذا..دلار.طلا کاهش چشمگیر .ونیازمندیهای مردم با قیمتهای سرازیر وپایین تامین خواهدشد .