کد مطلب: ۵۶۶۵۹۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

دلار را آنلاین بخریم یا نه؟

دلار را آنلاین بخریم یا نه؟

شهاب‌ابراهیم قربانی، دبیر کانون صرافان می‌گوید: هیچ گونه خرید و فروش ارز به صورت آنلاین قانونی نیست و بانک مرکزی هیچ مجوزی برای آن صادر نکرده است.

به گزارش تجارت‎‌نیوز ، خرید آنلاین طلا و دلار پدیده این روزهای بازار ایران است که البته فعالان این بازارها می‌گویند با شیوع کرونا و تعطیلی گاه و گاه بازار، رواج بیشتری هم نسبت به گذشته داشته است.

از چندی پیش با تعطیلی طلافروشی‌ها، فروش اینترنتی طلا بیش از پیش رونق گرفت و فروشندگان با آگهی‌های متعدد، طرح‌ها و تخفیف‌های مختلف مشتریان را به خرید ترغیب کردند.

این درحالی است که اتحادیه طلا و فعالان این حوزه نسبت به خطرات خرید اینترنتی طلا و فروش طلای تقلبی یا کم‌فروشی و … بارها هشدار داده‌ و اعلام کرده‌اند که در حال حاضر معاملات طلا و سکه در فضای مجازی از طرف نهاد خاصی رصد نمی‌شود، بنابراین امکان رسیدگی به تخلفات وجود ندارد.

درباره دلار اما ظاهرا ریسک بالاتر و حساسیت‌ها بیشتر است.

شهاب‌ابراهیم قربانی، دبیر کانون صرافان، در این زمینه به تجارت‌نیوز می‌گوید: خرید و فروش مجازی ارز حتی با وجود پرداخت از طریق درگاهی مثل شاپرک غیرمجاز است و با آن برخورد می‌شود.

او تاکید می‌کند: ناگفته نماند هیچ گونه خرید و فروش ارز به صورت آنلاین قانونی نیست و بانک مرکزی هیچ مجوزی برای آن صادر نکرده است.

به گفته دبیر کانون صرافان خرید و فروش غیر حضوری فقط در بستر سامانه‌های رسمی بانک مرکزی آن هم بین خود صرافان و فعالانی مثل صادرکنندگان و واردکنندگان رواج دارد و قانونی است. در واقع خریدهایی مانند معاملات نیما، سنا یا بازار متشکل ارزی که به صورت آنلاین انجام می‌شود. آن هم به این دلیل که بانک مرکزی امکان رصد و کنترل هر دو طرف معامله را دارد.

قربانی ادامه می‌دهد: مردم باید برای خرید و فروش حتما حضوری مراجعه کنند تا هم مراحل احراز هویت به صورت کامل انجام و تایید شود هم خرید مطمئنی صورت بگیرد. بنابراین خرید در بستر معاملات مجازی و با استفاده از درگاه‌های شاپرک و…با شماره کارت غیر قانونی است و هر سایتی اقدام به این نوع خرید و فروش ارز کند صد در صد در حال تخلف است.

به گفته قربانی بسیاری از سایت‌های کلاهبرداری از طریق خرید و فروش آنلاین ارز به قدری خوش آب و رنگ طراحی شده که مردم ممکن است فریب بخورند. بنابراین مشتریان بازار ارز باید حتما نام صرافی را که قصد معامله با آن دارند، در سایت بانک مرکزی چک کنند، تا مشخص شود صرافی مجوز دارد یا خیر.

دبیر کانون صرافان با اشاره به اپلیکیشن کانون صرافان عنوان می‎کند که استفاده از این برنامه با معامله آنلاین متفاوت است و مردم نباید این دو را یکی فرض کنند.

او توضیح می‌دهد: اپلیکشن طراحی شده روی سامانه کانون صرافان زیر نظر بانک مرکزی است و معامله‎‌ای هم در بستر آن انجام نمی‌شود، بلکه فقط سیستمی برای نوبت‌دهی است. با این برنامه فقط ساعت خرید حضوری شما تعیین می‌شود تا در روزهای شیوع کرونا تجمع برای خرید و فروش صورت نگیرد.

برای اطلاع از وضعیت بازار ارز در روزهای آینده گزارش تکلیف دلار در روزهای پایانی دولت چیست؟ را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.