کد مطلب: ۵۸۸۱۶۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سیگنال رئیسی از شیراز به دلار تهران / واکنش احتمالی ارز در آینده

سیگنال رئیسی از شیراز به دلار تهران / واکنش احتمالی ارز در آینده

نرخ رشد نقدینگی در اقتصاد ایران به مرز ۴۰ درصد رسیده و رشد پایه پولی از نرخ بی‌سابقه ۴۲ درصد عبور کرده است. همین واقعیات اقتصادی ایران ممکن است در آینده برای بازار ارز تهدید خطرناکی باشند. با این حال رفتار دولت پیام‌های نگران‌کننده‌ای در این مورد دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، هرچند اخبار سیاسی در چند وقت قیمت دلار را نزولی کرده‌اند اما برخی کارشناسان نگران تحریک بازار ارز به دلیل برخی شاخص‌های اقتصادی هستند.

نرخ رشد نقدینگی در اقتصاد ایران به مرز ۴۰ درصد رسیده و رشد پایه پولی از نرخ بی‌سابقه ۴۲ درصد عبور کرده است. همین واقعیات اقتصادی ایران ممکن است در آینده برای بازار ارز تهدید خطرناکی باشند. با این حال رفتار دولت پیام‌های نگران‌کننده‌ای در این مورد دارد.

پیش‌بینی ۱۰۰ طرح جدید استانی، وعده تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام، تامین مسکن آحاد مختلف جامعه، تامین مسکن قهرمانان ورزشی، پرداخت سریع پاداش‌های قهرمانان و ایجاد اشتغال همه این‌ها مواردی بودند که ابراهیم رئیسی در سفر استانی اخیر خود مطرح کرده است. اجرای همه این وعده‌ها پول می‌خواهد و این درحالیست که مرکز پژوهش‌های مجلس گزارش داده دولت در سال اخیر بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد. اجرای هرکدام از این‌ها در دوران کسری شدید بودجه ممکن است باعث شود که دولت جدید مانند دولت سابق ناچارا سراغ بانک مرکزی و گزینه چاپ پول برود که در صورت بروز این چنین اتفاقی باید شاهد رشد بیشتر نقدینگی بود. رشد نقدینگی از نگاه خیلی از کارشناسان خطر جدی‌ای برای بازار ارز است.

آیا بازار ارز در آینده متاثر از این اتفاقات و عملی شدن وعده‌ها خواهد شد؟

بخشی از گزیده‌های اظهارات رئیسی در سفر به استان فارس که ایرنا منتشر کرده، در زیر آمده است:

- پیش‌بینی ۱۰۰ طرح برای حل مسائل استان فارس از جمله خشکسالی و کم‌آبی

- فعال‌سازی ظرفیت‌های فارس

- تلاش برای حل مشکل بیکاری جوانان

- درحالی که کشور برای تأمین کاغذ نیاز به واردات دارد، به هیچ وجه قابل قبول نیست که کارخانه کاغذسازی زاگرس فارس برای تکمیل و بهره‌برداری سال‌ها معطل تسهیلات باشد.

- اجرای طرحی را دنبال می‌کنیم که در ماه‌های آینده می‌تواند دست دلالان و واسطه‌ها را از بازار تأمین نهاده‌های دامی قطع کند.

- اگر به دنبال استقلال هستیم و می‌خواهیم سفره مردم وابسته به واردات و دلار و یورو نباشد، باید در زمینه تولید و از جمله تولید و تأمین نهاده‌های دامی در داخل کشور به طور کاملاً جدی اقدام کنیم.

- دولت سیزدهم برنامه گسترده و جامعی برای تأمین مسکن برای آحاد مختلف جامعه دارد و حتماً تلاش خواهد کرد مسکن قهرمانان ورزشی نیز تامین شود.

- دستور رئیسی به وزیر ورزش: پاداش‌های قهرمانان ورزشی سریع پرداخت شود.

- برخی می‌گویند سفرهای استانی هزینه‌ دارد؛ اگر من به استان‌ها نیایم کارخانه‌ای که ۱۳ سال معطل بوده چگونه راه بیافتد؟ اما بنده می‌گویم اگر رئیس جمهور به استان‌ها سفر نکند، چگونه مشکل کارخانه‌ای که ۸۷ درصد عملیات احداث آن انجام شده و برای ۱۳ درصد باقیمانده، هشت سال معطل مانده، حل خواهد شد. (اشاره به کارخانه زاگرس فارس)

- قبل از هر سفر استانی هیأتی به استان مقصد اعزام و جلساتی نیز در تهران با نمایندگان و مسئولان استان برگزار و مسایل و مشکلات احصا و جمع‌بندی می‌شود و طرح‌ها و اعتبارات لازم برای استان به تصویب می‌رسد.

- تلاش‌ها برای ایجاد اشتغال محدود و منحصر در وزارت کار نیست، بلکه همه دستگاه‌ها و بخش‌های دولتی و نهادهای حکومتی باید برای ایجاد اشتغال احساس مسئولیت و تلاش کنند.

آخرین نرخ ارز را در صفحه قیمت دلار دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    من نمیدونم این سایت چرا اینقدر اصرار داره جو رو منفی کنه و استرس به مردم وارد کنه
    تو همه خبرهاش فقط همینو منعکس میکنه
    البته نمیدونم این مطلب گذاشته میشه یا نه
    اما باید بگم این نون ها خوردن نداره

    • ناشناس

      بله واقعا ، این همه تو این مملکت خبرهای خوب هست اصلا از در و دیوار امی د و خوشبختی میباره خوب بگید دیگه!

  • ناشناس

    دولت رئیسی همون دولت احمدی نژاده با این تفاوت که زمان احمدی نژاد ذخیره ارزی کشور نزدیک به 800 میلیارد دلار بود و با این ذخیره ارزی تونست تبعات شعارهای پوپولیستیش رو تا حدی کنترل کنه ولی زمان رئیسی کشور ورشکستست , فقر و بیکاری بیداد میکنه , پولی در خزانه کشور نیست و صبر مردم در حال لبریز شدن.

    • ناشناس

      در اصل این دولت همون دولت روحانی، احمدی نژاد، خاتمی و…. است. این روزگار یک شبه به وجود نیامده. فقط بعضی دولت ها کمی گاز رابیشتر فشار میدن ولی بعضی ها یه نیش ترمزی هم بعضی وقتا میگرن ولی مسیر کلا یکیه اونم به سمت دره. امیدوارم خدا آخر عاقبت همه را به خیر کنه.

    • ناشناس

      روحانی خوب بود

    • حسن

      آقای روحانی شما چه گلی به سر ما زد.
      تا تونست خودش و عواملش مردم رو بدبخت کردن

  • ناشناس

    یعنی هنوز متوجه نشدید که این بنده خدا فقط حرف میزنه و هیچ کدوم از این وعده ها عملی نمیشه؟ خب چیکار کنه بنده خدا؟ وقتی میره سفر استانی باید ی جوری دل مردم رو گرم کنه؟ وعده توخالی دادن که مالیات نداره. اینم تا می تونه وعده میده.

  • ناشناس

    یه حسی بهم میگه عوامل تجارت نیوز نفوذیه دشمنن شما ببین تمام تیتر ها و خبرهایی ک میذارن فقط داره یاس و نا امیدی تو دل مردم میندازه نمیدونم اینو منتشر میکنه یا نه ولی این راه درستش نیست

    • ناشناس

      موارد امیدواری رو شما بفرمایید ما هم امیدوارم بشیم

    • محمد

      کاملا موافقم . همش از بیت کوین و ارز دیجیتال حمایت میکنن. همش از طرح صیانت و طرح پیش فروش خودرو سازها بدگویی میکنن ، و دلشون میخواد دلار هر روز گرونتر از روز قبل بشه.

    • ناشناس

      حرف رو روی اساس بزن
      خیلی ها مخالف طرح صیانت هستن
      خودرو داخلی خوب است به شرط کیفیت ، قیمت مناسب ، طراحی به روز ، فناوری پیشرفته داشته باشد

    • حسن

      موافقم.
      بنظر میرسه مخالف عادی سازی اقتصاد هستند

    • ناشناس

      سلام محسن رضایی نرخ دلار و ارز باید مصلحت کنید دولت امام قانونی نداره

  • ناشناس

    خوب الان سازمان منتسب به برنامه و بودجه گزارشى منتشر کرده که اگر روند کنونى ادامه یابد ما چند سال دیگه با افزایش سونامى دلار نزدیک به ۳۰۰ هزار تومان مواجه مى شیم. ازطرفى دولت کسرى بودجه داره آنهم در رقم بالا ى ۳۰۰ هزار میلیارد ٬ این کسرى بودجه از کجا مى خواد جبران بشه؟ از بانک مرکزى؟ این به عبارت این است که افزایش قیمت و بالا رفتن تورمه چون بانک روى کدام پشتوانه مى خواد به دولت پول قرض بده جز با چاپ اسکناس بدون پشتوانه ارزى و یا مثلا طلا و غیره که متاسفانه راه درستى نیست. تولید داخلى هم که نمى تواند صد در صد مواد را از کشور تامین کنه نیاز به ارز و خارج داره اینها همه مسائلى است که در طول سالها روى هم انباشته شده و جدى گرفته نشده است.

  • ناشناس

    فقط خدا بداد ما برسه اب از سر چشمه گل الوده

  • ناشناس

    حالا یه دلسوزپیداشده بجای کمک چوب لاچرخش بدین،نمک نشناسی حدی داره،مردم بایدکمک کنند،نمیخادتحلیل کنید،پروفسورها،بگیدشایعه کنیداصلا،روبه رشدیم امیدزنده شده،عضوشانکهای شدیم،چین دست برادری داده،عربستان گفتگوکرده،امریکامتزلزل بایدتوافق کنه،ایناکمه؟منفی بافی نکنیدماازبحرانهادرحال عبوریم،به یلری خدا

  • حسن

    با سلام.
    همه این طرحها که از طرف رییس جمهور گفته شده به راحتی قابل انجام است به شرط آنکه دزدها و خیانتکار ها دست از سر مردم و مملکت بردارند.
    مجوز دادن به رمز ارز و استفاده از دلار در مبادلات خارجی غیر الزام آور خطایی بزرگ،نابخشودنی و خیانت به کشور است.استفاده از دلار در مبادلات خارجی و دادن مجوز رمز ارز یعنی ریختن آب به آسیاب دشمن،یعنی خرید اسکناس یا کاغذ بدون پشتوانه دولت آمریکا که فقط بابت آن هزینه چاپ داده ارزش قائل شده ایم.

  • ناشناس

    سلام ھرچی قول داد ھفتعہ اول بورس درست کنہ گفت بزرگ ترین دغہ دغہ مردم بورس بورس تو ءہفتعہ اول درستش میکنم کو کجا رفت

  • ناشناس

    بورس چی شد رای گیری تمام شد اون حرفات ھم خدا نگھدار