کد مطلب: ۳۸۱۶۰۱

دلایل افت این روزهای قیمت خودرو

دلایل افت این روزهای قیمت خودرو

رشد عرضه خودرو در بازار، افت قابل توجه قیمت‌ها و در عین کاهش تمایل به خرید خودرو و در یک کلام کوچک شدن حباب قیمت خودرو در بازار را رقم زده است.

یکی از ویژگی‌های بارز بازار خودرو در سال‌های اخیر این شده که هنگام رشد قیمت‌ها، به جای اینکه خرید کاهش یابد، اتفاقا افزایش هم می‌یابد و بالعکس.

به گزارش تجارت‌نیوز ، علت این پدیده این است که حضور دلالان، سبب می‌شود قیمت‌ها به جای این که کارکرد کاهش تقاضا داشته باشد، به عنوان پالسی برای سود سرمایه‌گذاری آتی تلقی شود و به عنوان مثال یک رشد اولیه، رشد تقاضای سرمایه‌گذارانه خودرو را رقم بزند.

حال و هوای این روزهای بازار خودرو را نیز می‌توان از این منظر تحلیل کرد. بعد از برداشته شدن قیمت‌ها در سایت‌های آگهی که ضرر آن بیشتر از نفعش بود، یک ابزار مهم رشد بی‌منطق قیمت‌ها در بازار خودرو از کار افتاد. از سویی دیگر، افت نسبی نرخ ارز در روزها و هفته‌های اخیر رخ داده است. برآیند این دو عامل در بازار خودرو، هم اینک رشد عرضه خودرو در بازار، افت قابل توجه قیمت‌ها و در عین کاهش تمایل به خرید خودرو و در یک کلام کوچک شدن حباب قیمت خودرو در بازار را رقم زده است.

بر این اساس، هم‌اینک تازه‌ترین خبرها در هفته جاری حاکی از این است که افت قیمت‌ها در بازار خودرو شدت گرفته است و به نظر می رسد اگر رویداد خیلی خاصی اتفاق نیفتد، این روند ادامه داشته باشد. به گزارش ایرنا و تسنیم در این باره، قیمت ساندروی استپ وی که در هفته‌های گذشته تا ۲۶۰ میلیون تومان نیز افزایش یافته بود دیروز به ۲۰۰ میلیون تومان و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ از ۱۳۰ میلیون به ۱۰۸ میلیون تومان در بازار رسیده است. همچنین قیمت پژو 405 از 83 به 78 میلیون ، سمند ال‌ایکس از 86 به 83 میلیون، پژو 206 تیپ 2 از 96 به 86 میلیون و اچ سی کراس از 150 به 128 میلیون کاهش یافته است. گزارش ایلنا از قیمت پراید نیز نشان می‌دهد که هم‌اینک پراید 131 ، 46 میلیون و پراید 111 ، 51 میلیون معامله می‌شود که نسبت به دو هفته پیش 10 میلیون افت قیمت داشته است.

اما در حوزه خودروهای خارجی، این افت قیمت به میزان بیشتری دیده می‌شود. به طور مثال خودروی هیوندای سانتافه که قیمت آن به بیش از یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان رسیده بود، این روزها به حدود ۸۲۰ میلیون تومان کاهش یافته است. قیمت پژو 2008 با 40 درصد افت به حدود 330 میلیون تومان و سیتروئن C3 نیز با افتی 30 درصدی، به حدود 380 میلیون تومان کاهش یافته است.

ساز جدای دولت و مجلس در قیمت‌گذاری خودرو

قیمت خودرو در حالی همچنان توسط خودروسازان و با استناد به نرخ‌های حبابی بازار تعیین می‌شود که مجلس و دولت هر کدام نسخه متفاوتی برای قیمت‌گذاری می‌پیچند و در این میان، متقاضیان خرید خودرو همچنان بلاتکلیف اند. به گزارش فارس، در حالی که مجلس ۲۰ روز پیش مصوب کرد که شورای رقابت دوباره قیمت‌گذاری خودرو را انجام دهد، فرشاد مقیمی معاون وزیر صنعت از تدوین و ابلاغ دستورالعمل جدیدی برای قیمت‌گذاری خودرو توسط سازمان حمایت خبر داد. به گزارش خراسان، این اقدام پس از دستور سه روز قبل جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور به وزیر صنعت برای تدوین و ابلاغ دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو در چارچوب سیاست‌های دولت و ستاد تنظیم بازار صورت می گیرد. همچنین با این شرایط به نظر می رسد دستورالعمل قبلی وزارت صنعت مبنی بر تعیین قیمت خودرو تا حداکثر 5 درصد زیر نرخ بازار، عملا کنار گذاشته شده است.

منبع: خراسان‌نیوز

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • وطن

    قيمت ها چند ده برابر گــــران است
    نشان عملي از […]دولت و صنايع دولتي بر حق و حقوق ملت شريف ايران مي باشد
    و كليه مسئولين بايد در اين دنيا و روز قيامت جوابگو باشند حتي نمايندگان مجلس

  • مردم

    […]، قیمتهای ارائه شده بیشتر از بازار میباشد.
    قیمت استیپ وی این روزها ۱۸۵ میلیون میباشد.

  • ناشناس

    خوبه

  • م ک

    جمع کنید این بازی ها رو

  • ناشناس

    خوبه خداوکیلی.چقدر ارزونی شده?

  • ناشناس

    جهانگیری تا حالا کجا بوده !!که اکنون دستپاچه شده !![…]