کد مطلب: ۵۳۷۳۹۰

دلایل و موارد انحلال شرکت‌های تجاری در ایران

دلایل و موارد انحلال شرکت‌های تجاری در ایران

شرکت‌های تجاری گاهی بنا به ضرورت به فعالیت خود پایان می‌دهند. اما پایان یافتن فعالیت اقتصادی آنها به معنی منحل شدن شرکت نیست.

شرکت‌های تجاری گاهی بنا به ضرورت به فعالیت خود پایان می‌دهند. اما پایان یافتن فعالیت اقتصادی آنها به معنی منحل شدن شرکت نیست. در واقع انحلال شرکت با طی کردن یک روند قانونی و ثبت رسمی به انجام می‌رسد. بنابراین اگر قصد ادغام کمپانی خود یا راه‌اندازی کسب‌وکاری جدید را دارید، حتماً باید مراحل قانونی انحلال شرکت را به صورت کامل طی نمایید.

انواع انحلال شرکت‌های تجاری

دلایل و موارد انحلال شرکت‌ها به سه دسته‌ی کلی زیر تقسیم می‌شود:

۱. انحلال قهری: که به صورت اجباری انجام می‌شود و معمولاً در شرایط ورشکستگی صورت می‌پذیرد.

۲. انحلال با تصمیم مجمع عمومی: که به صورت توافقی انجام می‌گیرد و تصمیمی کاملاً اختیاری محسوب می‌شود.

۳. انحلال شرکت با حکم قضایی: این شیوه منحل شدن شرکت با حکم دادگاه انجام می‌گیرد. باید یادآور شد که معمولاً به اشخاص حقوقی مهلتی شش‌ماهه برای حل مشکلات داده می‌شود و در صورت پابرجا ماندن آن ایرادات و تمام شدن این فرصت، حکم انحلال شرکت صادر خواهد شد.

موارد و دلایل منحل شدن شرکت‌ها

مهم‌ترین دلایل انحلال شرکت‌های تجاری در ایران عبارت‌اند از:

۱. انجام شدن موضوعی که شرکت برای آن تاسیس شده بود و یا ناممکن شدن دستیابی به آن هدف. به عنوان نمونه، وقتی شرکتی برای انجام پروژه‌ای خاص تشکیل شده باشد و آن کار به انجام برسد، دیگر دلیلی برای فعالیت مجموعه باقی نمی‌ماند.

۲. انقضای مدت شرکت و تمدید نکردن آن که معمولاً در صورت فعالیت نداشتن مجموعه رخ می‌دهد.

۳. تصمیم تمامی شرکا برای لغو قرارداد و منحل کردن شرکت.

۴. کمتر شدن تعداد شرکا از حداقل قانونی یا حداقلی که در اساسنامه ذکر شده است. این مورد معمولاً زمانی پیش می‌آید که یکی از شرکا فوت کند.

۵. از بین رفت سرمایه شرکت و ناتوانی اعضا در تامین مجدد آن در یک بازه زمانی مشخص.

۶. ورشکستگی و عدم توانایی اعضا در پرداخت بدهی‌ها.

مراحل ثبت انحلال شرکت

نحوه انحلال شرکت‌های تجاری با توجه به نوع آنها متفاوت است:

انحلال شرکت سهامی خاص: گام نخست برای منحل کردن شرکت سهامی خاص، رضایت تمامی شرکا برای انجام این کار است. سپس باید مجمع عمومی به طور فوق‌العاده برگزار شود. مهم‌ترین موضوعی که در این جلسه باید برای آن تصمیم‌گیری شود، تعیین مدیر تصفیه است. این فرد پس از قبول مسئولیت باید مراحل انحلال شرکت سهامی خاص را به طور کامل انجام دهد. گفتنی است که صورت‌جلسه این مجمع باید به امضای کلیه سهامداران برسد و برای ثبت قانونی به مدیر تصفیه سپرده شود. این شخص پس از انجام مراحل اداری کار، با درج آگهی در روزنامه رسمی و روزنامه کثیرالانتشار به طور رسمی انحلال شرکت را اعلام خواهد کرد. سپس این فرد شش ماه فرصت خواهد داشت تا فرایند ختم تصفیه را به انجام برساند.

انحلال شرکت با مسئولیت محدود: طی کردن مراحل قانونی انحلال برای تمام شرکت‌های تجاری در ایران الزامی است. بنابراین، تشکیل جلسه، تعیین مدیر تصفیه و تنظیم صورت‌جلسه انحلال شرکت برای تمامی مجموعه‌ها یکسان است. البته مدیر تصفیه شرکت‌های با مسئولیت می‌تواند از شرکا نباشد. در این شرایط، ارسال مدارک شناسایی فرد به اداره ثبت شرکت‌ها پیش از انتشار آگهی انحلال شرکت در روزنامه رسمی و کثیرالانتشار الزامی خواهد بود. باید یادآوری کرد که برای ارائه درخواست انحلال شرکت به امضای تمامی اعضا یا دست‌کم دو نفری که بیش از پنجاه درصد از دارایی‌های مجموعه متعلق به آنها است احتیاج خواهد بود و بدون رضایت شرکا یا حکم قانونی نمی‌توان هیچ شرکتی را منحل کرد.

اقدامات بعد از انحلال

زمان‌بندی انجام کارها در فرآیند انحلال شرکت‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. مدیر تصفیه فقط سه روز فرصت خواهد داشت تا منحل شدن شرکت را با دادن آگهی به اعلام عمومی برساند. همچنین تقسیم دارایی‌ها بین اعضا یا پرداخت بدهی‌های شرکت نیز باید تا شش ماه پس از این تاریخ انجام بگیرد. همچنین اگر انحلال شرکت با حکم دادگاه باشد، رعایت تاریخ‌هایی که مرجع قضایی آنها را مشخص کرده نیز الزامی خواهد بود. گفتنی است که همواره اموال و دارایی‌های مجموعه ابتدا بین طلبکاران و سپس بین افراد ذی‌نفع و سهامداران تقسیم می‌شود. همچنین از این تاریخ به بعد، عبارت شرکت در حال تصفیه باید در تمام اوراق کمپانی قید گردد.

مالیات انحلال شرکت

پس از منحل شدن شرکت، مدیر تصفیه برای تکمیل اظهارنامه انحلال شرکت باید به سازمان امور مالیاتی کشور مراجعه کند. این مالیات بر اساس ارزش دارایی‌های مجموعه محاسبه می‌شود، بدون احتساب بدهی‌ها و سودهایی که مالیات آنها قبلاً پرداخت شده است. البته میزان دقیق این مالیات بعد از بررسی کارشناسان این اداره مشخص می‌شود. مدیران تصفیه باید ظرف شش ماه از تاریخ انحلال شرکت، اظهارنامه مربوط به آخرین دوره فعالیت شرکت را تنظیم کنند و مالیات شرکت پس از انحلال را به طور کامل پرداخت نمایند. تاریخ ثبت انحلال در اداره ثبت شرکت‌ها و تاریخ درج آگهی در روزنامه رسمی مبنای زمانی این محاسبات است.

نحوه ثبت انحلال شرکت‌ها

منحل شدن شرکت از مرحله تنظیم صورت‌جلسه تا درج آگهی در روزنامه رسمی و کثیرالانتشار حدود ده روز کاری زمان می‌برد. مهم‌ترین مدارک لازم برای ثبت انحلال شرکت عبارت است از مدارک شناسایی اعضا، آگهی آخرین تغییرات شرکت و مشخصات مدیر تصفیه. این شخص نیز ضمن اعلام قبولی سمت خود باید دریافت کلیه اسناد و مدارک و دفاتر را تایید نماید و بند اقرارنامه در صورت‌جلسه انحلال شرکت را تکمیل و امضا کند. گفتنی است که هزینه ثبت انحلال شرکت همانند هزینه دیگر تغییرات شرکت است و شامل تعرفه‌های رسمی انجام این کار در سامانه ثبت شرکت‌ها می‌شود. این مبلغ بسته به نوع کمپانی، میزان سرمایه مجموعه و تعداد شرکا متفاوت خواهد بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.