کد مطلب: ۵۷۰۰۳۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پشت پرده تغییرات ناگهانی کابینه / چرا تیم اقتصادی رئیسی تغییر کرد؟

پشت پرده تغییرات ناگهانی کابینه / چرا تیم اقتصادی رئیسی تغییر کرد؟

چهار روز از مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی گذشته اما هنوز لیست کابینه او به مجلس نرفته است. این در حالی است که قرار بود روز پنج‌شنبه و همزمان با مراسم تحلیف لیست کابینه دولت سیزدهم تحویل مجلس شود. از طرف دیگر آخرین اخبار از تغییرات اساسی در کابینه خبر می‌دهد. پشت پرده تغییرات ناگهانی کابینه رئیسی چیست؟ 

به گزارش تجارت‌نیوز ، به نظر می‌رسد تغییرات در کابینه رئیسی از زمانی آغاز شد که نام محمد مخبر به‌عنوان معاون اول ابراهیم رئیسی مطرح شد. پیش از مخبر ترکیب کابینه اقتصادی رئیسی مشخص شده بود. فرهاد رهبر در راس کابینه قرار داشت و گفته می‌شد برنامه رئیسی را هم او آماده کرده است. اما حالا نه از نام فرهاد رهبر در کابینه خبری هست و نه گزینه‌های قبلی.

برخی معتقدند دلیل ارسال نشدن لیست کابینه به مجلس هم همین ماجراست. اختلاف ابراهیم رئیسی و محمد مخبر برای تعیین کابینه و به خصوص تیم اقتصادی.

پیش از این گفته می‌شد فرهاد رهبر، مسعود میرکاظمی، رستم قاسمی و حجت عبدالملکی تعیین‌کننده تیم و برنامه اقتصادی ابراهیم رئیسی هستند. از طرفی قرار بود فرهاد رهبر یا مسعود میرکاظمی به سازمان برنامه و بودجه بروند. محمدرضا فرزین وزیر اقتصاد شود و رستم قاسمی وزیر نفت.

تغییر در دقیقه ۹۰

اما حالا آخرین لیست احتمالی که از دولت رئیسی منتشر شده، نشان‌دهنده تغییرات ناگهانی است. لیستی که می‌گوید محمدهادی زاهدی وفا به عنوان وزیر پیشنهادی اقتصاد، علی صالح آبادی به عنوان ریاست بانک مرکزی، جواد اوجی به‌عنوان وزیر پیشنهادی نفت و سعید محمد به عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی معرفی شده‌اند. تنها گزینه بدون تغییر هم رضا فاطمی امین است که قرار است وزیر صمت شود.

اما دلیل این تغییرات ناگهانی چیست؟ احتمالا حضور محمد مخبر در سمت معاون اولی ابراهیم رئیسی. چون او پیش از‌ آمدن به پاستور و قبول پست معاونت اول، شرط کرده بود که «اگر قرار است معاون اولی او همچون معاون اولی اسحاق جهانگیری باشد، نمی‌پذیرد که با دولت بعدی همکاری کند.»

به گزارش نامه‌نیوز، مخبر اختیارات بیشتری خواسته و گفته بود «در سمت فعلی به اندازه چندین وزارتخانه اختیار و امکانات و مسئولیت دارد.» با این تفاسیر به نظر می‌رسد شرط مخبر برای حضور در کابینه این بوده که دامنه اختیاراتش گسترده باشد و بتواند تیم بچیند نه مانند اسحاق جهانگیری که گلایه کرده بود «امکان تغییر مسئول دفتر خودش را هم ندارد.»

اختیارات گسترده مخبر

با این مقدمه گویا مخبر می‌خواهد کابینه را به دلخواه خود تغییر دهد. به خصوص مهره‌های اساسی اقتصادی چون رئیس سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و وزیر اقتصاد را. مثلثی که قرار است وضعیت و مسیر حرکت دولت را تعیین کند.

احتمالا برای همین است که برخی نام‌ها از تیم اقتصادی و کابینه رئیسی حذف شده و نام‌های جدید جای آنها را گرفته است. تغییراتی که سبب شده ارسال لیست وزرای اقتصادی به مجلس هم به تعویق بیفتد.

چهره‌هایی که مخبر بر آنان تاکید دارد عموما چهره‌هایی هستند که در دولت دوم محمود احمدی‌نژاد نقش محوری داشتند اما چهره‌های مورد نظر فرهاد رهبر بیشتر در دولت اول احمدی‌نژاد فعالیت دارند.

اگرچه تغییرات لیست جدید به نظر زیاد است، اما رویکرد تیم اقتصادی ابراهیم رئیسی یکی است. به گفته ابراهیم علیزاده، سردبیر تجارت‌نیوز، پیام تیم رئیسی افزایش سهم نهادهای عمومی غیردولتی و کاهش سهم بخش خصوصی است. اصرار بیشتر بر خودکفایی و تولید داخل و جلوگیری بیشتر از واردات و البته کنترل بیشتر قیمت‌ها یا در نهایت فریز شدن اقتصاد ایران.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سالی که نکوست از بهارش پیداس – ماستی که ترشه از تاقارش پیداست
    علی الارغم همه ی وعد و وعید هایی که آقای رئیسی داده بود و مردم هم انتظار داشتند حداقل این سید بزرگوار به مردم دروغ نگفته باشد ولی اسامی کابینه پیشنهادی چیز دیگری از آب درآمد و خط بتلان به انتظارات مردم کشید هر چند تاریخ گواه است که همه ی کسانی که به نحوی به قدرت می رسند اول آدم خوبی هستند ولی بتدریج صورت به کنار رفته و سیرت هویدا می شود امیدواریم که آقای رئیسی از این قاعده مستثا باشد !!! تاریخ به یاد ندارد که بدی رقته باشد و بدتری جایگزین نشود انشاالله جناب آقای رئیسی به کوری چشم دشمنان قسم خورده انقلاب اسلامی و مردم ایران این قاعده را عوض کند و دنیا به بیند که انقلاب اسلامی ایران حداقل در این دولت حرف و قول و عملش یکی است . متاسفانه هیچکدام از رواسای جمهور قبلی عاقبت بخیر که نشده اند هیچ دیگر مورد تایید نظام هم نیستند ؟!؟!؟! امید واریم که آقای رئیسی عاقبت بخیر شود انشاالله

  • ایرانی

    آقای رئیسی توروخدا آقای علی طیب نیا رو باانهمه کاردانی وسوابق عالی بعنوان وزیر اقتصاد معرفی کنید و راه را برای ادامه کار ایشان هموارکنید تا ببینید ک به چه موفقیتهایی دست پیدا میکنید والله بفکر مردم باشید همه بیچاره شدیم ، و ب فشارهای ناروا و منافع جناحی اطرافیان توجهی نکنید وهمه دردل ها و فشارها را صریح با مردم در میان بذارید این فرصت آخرین است وصبر مردم دیگه تموم شده بخدا …….

  • ناشناس

    اقای رییس جمهور خواهش می کنیم به وضعیت نیروی انسانی غیر رسمی در ادارات استان ها سر و سامان بدهید. در اداره دولتی در یک اتاق یه نفر 15 ملیون می گیره یه نفر 3 ملیون خواهش می کنیم ما به امید شما رای دادیم که فرمودید همسان سازی خواهید نمود.
    اداره آب منطقه ای آذربایجان شرقی

  • ناشناس

    خودشون یه پیش بینی کردند حالا که غلط از اب دراومده اومده تیتر زده تغییر ناگهانی کابینه!!!
    اصلا این بنده خدا قبلا کِی معرفی کرد که حالا بخواد تغییرش بده

  • ناشناس

    همه پیش بینی های تجارت نیوز کشکی و فعلا در جهت سیاه نمایی رییسی است

  • ناشناس

    اقای رئیسی تاسف اوره به جای سعید محمد از رستم قاسمی استفاده کردید ناامیدمون کردید

    • ناشناس

      هر دو یکی هستن هیج فرقی ندارد

  • شمس

    تجارت نیوز = خدای تحلیل های اشتباه و سیاه نمایی

  • شمس

    روحانی هشت ساله پدر ملت رو درآورده، دلار 4200 اسحاق خان کمر ملت رو شکسته، سیاست های اشتباه داخلی و خارجی، ملت رو به باد فنا داده، رانت هایی که در این دولت بوده، بی سابقه بوده … حتی حتی در شاخص فلاکت هم رکورد زد دولت روحانی، یک بار خبر ازین موارد نزدید، انوقت این بابا هنوز وزیرا نیومده، اینقدر میزنین براش ؟
    شماها نبودین لباستون رو تا ناف جر داده بودید که آ لاو یو اس ای موقع برجام ؟
    جهانگیری اختیار تعویض مسول دفترش رو نداشته ؟ از کجاتون در میارین این اکاذیب رو ؟
    متاسفم…

  • ناشناس

    همان افراد شناخته شده و کارنامه س داده قبلی واقعا در ایران قحط الرجال است

  • کارشناس آگاه

    چراحمیدپورمحمدی که هماهنگ کننده سایراختلاسهای یک دهه اخیربوده ازسازمان برنامه تاکنون برکنارنشده استاختلاس سه هزارمیلیاردتومانی سال نودباطراحی ایشان وباهدف تاسیس بانک آریابودکه وسط کارلورفت و وزندانی شدولی احمدی نژادبالابی قوی برادران لاریجانی آزادش کرد،چون احمدی نژاد مشایی وبقایی صاحبان اصلی بانک آریابودند