کد مطلب: ۵۶۹۹۰۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

وزیر جدید صنعت کیست؟ / واردات خودرو بیش از گذشته محدود می‌شود؟

وزیر جدید صنعت کیست؟ / واردات خودرو بیش از گذشته محدود می‌شود؟

آخرین گمانه‌زنی‌ها می‌گوید رضا فاطمی امین قرار است به وزارت صنعت، معدن و تجارت برود. فردی که پیش از این قائم مقام ابراهیم رئیسی در آستان قدس بود. اما رویکرد فاطمی امین به اقتصاد چیست و اگر او به ساختمان سمیه برود وضعیت صنعت و به خصوص خودرو چه می‌شود؟ 

به گزارش تجارت‌نیوز ، دی ماه سال ۹۷ ابراهیم رئیسی در حکمی رضا فاطمی امین را به‌عنوان قائم‌ مقام جدید آستان قدس رضوی معرفی کرد و این همراهی در آستان قدس همان دلیلی است که احتمالا سبب شده فاطمی امین حالا گزینه نهایی وزارت صنعت باشد.

اگرچه او سوابق اجرایی و مدیریتی دیگری هم در حوزه صنعت دارد و پیش از سال ۹۷ هم در آستان قدس حضور داشته است.

رضا فاطمی امین کیست؟

رضا فاطمی امین متولد شاهرود است. او ۴۷ سال سن دارد و احتمالا یکی از وزرای جوان کابینه ابراهیم رئیسی خواهد بود. او سال ۷۱ تحصیلات خود را در رشته الکترونیک دانشگاه فردوسی مشهد شروع کرد و اکنون دکتری مدیریت راهبردی دانش دارد.

فاطمی امین البته در سن ۲۳ سالگی و از سال ۷۵ به جمع مدیران کشور اضافه شد و مدیرعامل موسسه نورالثقلین شد. بخش مهمی از سمت‌های فاطمی امین مربوط به فعالیت او در آستان قدس و مشهد است و بخش دیگر آن مربوط به فعالیت در وزارت صمت است.

فاطمی امین، مجری پروژه شهر سالم مشهد بوده. مشاور قائم مقام آستان قدس رضوی، مدیر مرکز سرمایه‌گذاری و مشارکت آستان قدس رضوی، مدیرعامل سازمان اقتصادی رضوی و نهایتا قائم مقام آستان قدس شد.

او در وزارت صمت هم صمت‌های مختلفی بر عهده داشته است. البته فقط در دولت احمدی‌نژاد و در بازه زمانی سال ۸۷ تا ۹۱.

او در این مدت رئیس ستاد تحول صنایع و معادن، عضو هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، سخنگوی ورزات صنایع و معادن، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران، عضو و دبیر ستاد سرمایه‌گذاری و اشتغال وزارت صنایع و معادن و عضو کارگروه اجرای قانون ارتقای کیفی تولید خودرو و سایر تولیدات صنعتی بوده است.

او همچنین عضو کمیته عالی پدافند غیرعامل وزارت صنعت، معدن و تجارت، عضو شورای عالی آموزش و پرورش و عضو شورای پژوهشی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها بوده است.

رویکرد وزیر صمت جدید به صنعت خودرو

اما رویکرد وزیر احتمالی صنعت ابراهیم رئیسی به بحث صنعت به خصوص در حوزه خودرو چیست؟

ترکیب جدیدی که از کابینه ابراهیم رئیسی دیده می‌شود این است که این دولت و به خصوص تیم اقتصادی آن نگاه اقتصاد دولتی دارند. به عبارتی رویکرد این دولت کنترل بیشتر بازار، تاکید بیشتر بر قیمت‌گذاری کالاها و خدمات است. از طرفی هم ابراهیم رئیسی بارها در سخنان خود بر مساله خودکفایی و حمایت از تولید داخل تاکید کرده و هم معاون اول او یعنی محمد مخبر چنین نگاهی دارد.

تاکید بر خودکفایی از نگاه مخبر چنان بوده که او حتی در شش ماه گذشته بر تولید واکسن کرونای داخلی هم تاکید داشت و واردات واکسن به ایران تنها زمانی سرعت گرفت که قرار شد مخبر از ستاد اجرایی فرمان امام به کابینه بیاید. قبل از آن تمام تمرکز مخبر در ستاد اجرایی فرمان امام، تولید واکسن برکت بود.

حالا چنین نگاهی حتما در دیگر وزارتخانه‌ها هم دیده می‌شود. به خصوص در وزارت صنعت، معدن و تجارت که قرار است سکاندار آن رضا فاطمی امین، قائم مقام ابراهیم رئیسی باشد.

احتمالا در دولت رئیسی و در وزارت صمت جدید باید منتظر ممنوعیت و محدودیت بیشتر واردات خودروهای خارجی باشیم. احتمالا این دولت با رویکرد حمایت از خودروسازان داخلی به میدان می‌آید. به خصوص در شرایط کنونی که از برجام و مذاکرات وین هم اخبار خوشی به گوش نمی‌رسد.

پیش از این هم با خروج آمریکا از برجام، شرکت‌های رنو و پژو ایران را ترک کرده بودند و حالا احتمالا دولت رئیسی با شعار خودکفایی بیشتر، هم ممنوعیت واردات خودرو را تمدید کند و هم بر خودکفایی در صنعت خودرو تاکید کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • علیرضا

    داخل هیچ کشوری مثل ایران اینجوری به صنعت خودرو نگاه نمیکنن واردات خودرو هم باید باشه تا انحصارگری و رانت برداشته بشه و مردم در خرید خودرو حق انتخاب داشته باشن نه اینکه با زور شمشیر خودرو ایرانی بخریم اون هم 80 درصدش رو از خارج وارد میکنند و 20 درصدش را خودشون تولید میکنن اگه خودرو براشون زیان ده هست تولیداتشون رو کم کنن مابقی رو خودرو وارد کنن این کار هم برای دولت خوبه هم ملت.

  • تربچه

    بنده من یک حدسی میزنم بماند اینجا بعد بیایم بخوانم ببینم چقدر درست بوده چقدر غلط بنظرم اقای ریسسی بله واردات را بشدت محد ود میکند برای حمایت از تولید داخل ولی بشکل خاصی چجوری؟افزایش تولید داخل که با تحریم ها ممکن نیست چون بعضی اقلام خودرو وارداتی هستند و خطوط تولیدی ما فرانسوی هستند خوب؟ایشان با زرنگی خاصی با دولت چین وارد مذاکره شده و سفری هم به چین داشته و خطوط تولید و بسمت محصولات چینی چرخش میدهند و با این رو مشکل تحریم ما حل میشود و تولید د اخل به شدت با افزایش مواجهه میشود و مشکل کمبود قطعه بطور کل حل میشود دولت چین هم که خریداری د ربازارهای جهانی ند ارد در زمینه خودرو با همه توان خود ش قبول میکند و کوییک و شاهین تا تیبا و سمند با پیشرانه چینی تولید میشوند به همین راحتی یعنی ما نفت د ولت چین را تامین میکنیم انها هم بنجلات خود شان را به ما قالب میکنند معامله د و سر برد ی هست هم چین نفت را از ما تامین میکند هم محصولاتش را بما میفروشد د یگر چه میخواهد؟ در عوض اقای رییسی هم پز میدهد بله مشکل قیمت خودرو را حل کردم چون با افزایش تولید قیمتها بشد ت پایین میایند از این ساده تر گمان نمیکنم راه حلی باشد قطعات از چین رسیده مونتاژ شده در ایران بفروش میرسند و چون پولی تبادل نمیشود مشکل تحریم هم نخواهد بود در ضمن لازم هم نیست خودمان را به پژو و رنو بچسبانیم وقتی انها از ما خوششان نمی اید به همین سادگی خودروهای چینی هم شیکتر هستند و هم جادارتر د ر ضمن برای اولین بار سایپا و فرقان خودرو ماشین قسطی خواهند فروخت از دم قسط باورتان نمیشود ولی صبر کنید تا ببینید.

    • ناشناس

      خوبه اره

    • سعید

      تخلیل خوبی بود

    • ناشناس

      چین تو بازار جهانی فروش نداره؟؟؟؟؟؟؟ جلل الخالق میگن سواد سیاسی اقتصادی تو ما ایرانی ها نیست باورموم نمیشه…بزرگترین صا ر کننده به عشقتون آمریکا و اروپا همین چینه که میگید فروش ندارن و منتظر چراغ سبزه ایرانه…جمع کنید این توهم خود بزرگ بینی رو اگه چین به ایران چسبیده فقط بخواتر یار کشی در برابر آمریکا و اروپاست وگرنه نفت ارزون تر رو می‌تونه از کشورهای همسایه ما یا حتی ونزوئلا بگیره

  • ناشناس

    هیچی دیگه ۸ سال دیگه به عمر پراید اضافه شد ….

  • ناشناس

    تنها راه نخریدن خودرو است.
    اینها گرون فروشی به دهنشون مزه کرده وتا ابد همین منطق ادامه دارد

  • کیان

    اخه ی نگاهی به مناطق آزاد مخصوصا کیش بیندازید ۴سال هست ماشین وارد نمیشه خود کیشوندا خسته شودن ماشین ایرانی تو گرما اونجا جواب نمیده حداقل برا کسانی که اونجا زندگی دائمی دارن ی فکری کنید

  • ارمین

    سال آینده سالی بسیار سخت‌تر از امسال خواهد بود اگر به فکر نباشیم
    اولین مشکل مملکت برق و تولید برق خواهد بود
    سال بعد و بعد تر چیزی از صنعت فرسوده و پیر ایران نخواهد ماند
    نیروگاه‌های ایران اکثرا برای ۴۰ سال قبل هستن
    خطوط توزیع و انتقال خیلی فرسوده و دچار افت و تلفات بسیار زیاد
    تولید خصوصی با طلب ۳۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومنیاز توانیر اونم از سال ۹۶ به بعد نای برخاستن نداره و ورشکسته هستن
    نیروگاههای شرکت‌های بزرگ مثل فولاد و ذوب آهن هم که خاموش و خارج از تولید
    نیروگاه اتمی بوشهر که براش اینهمه هزینه کردیم و شاید با هزینه اون ۱۰ تا نیروگاه جدید و فوق پیشرفته میشد بزنیم هم ۱۰۰۰ مگاوات از ۶۵.۰۰۰ تا ۷۰.۰۰۰ مگاوات نیاز برق کشور رو تولید میکنه و نهایت میتونه به ۲.۰۰۰ مگاوات افزایش پیدا کنه
    یعنی با هزینه بیشتر از ۱۰ تا نیروگاه الان حدود کمتر از ۱.۵درصد نیاز کشور رو تولید میکنیم
    اونم اگر روسیه به موقع سوختش رو تحویل بده که معمولا نمیده
    همین امروز تولید ما ۴۸.۰۰۰مگا وات هستش در حالی که نیاز ما بالای ۷۵.۰۰۰ مگا وات میباشد
    حالا به نظرتون برق نباشه میتونه تولیدی صورت بگیره
    رفع مشکلات تولید و انتقال و توزیع یک شبه یا یکساله انجام نمیشه
    هر ساله باید انجام می‌شد در حالی که از سال ۹۴ به بعد سرمایه گذاری در صنعت برق ۰ شد
    سال دیگه خاموشی های طولانی تر و بدتری خواهیم داشت
    حتی زمستان هم خاموشی داریمآیا بدون برق میشه تولید و پیشرفتی کرد
    آیا برق نباشه رفاه و آسایش داریم
    آیا برق قطع بشه مشکلی پیش نمیاد
    امروز مشکل کشور پایه و بنیاد تولید هستش
    یعنی تولید انتقال تبدیل توزیع برق
    انشاله که روزی برسه مشکلات مملکت ما تموم بشه و در کنار دیگر کشورها در صلح و آسایش زندگی کنیم

  • ابولفضل قدیری

    ببخشید حداقل در صنعت خودرو چین امروز حرف زیادی برای گفتن دارد اتفاقا حداقل در قیاس با پژو و رنو _ علتش هم اینه در ژاپن تویوتا کمی بازار میتسوبیشی رو کساد کرده و اونها به سمت چین شیفت کردن و چری و جک حاصل این هست انصافا خودروی خوبی هست اگر تنوع داده بشود و بیایند بومی سازی هم بشود خوبه _ متاسفم میگم ولی ایران سایز اقتصاد و مصرفش بگونه ای هست چین خیلی هم خوب و کافیه ولی فقط باید بر اقتصاد و انتقال تکنولوژی تمرکز بشه و نه کارهای بی جهت و بی حاصل _ امریکا و غرب هم متاسفانه از درهای باز استفاده نکردن و ایران هم وارد بلوک شرق شد بنظرم الان که شده بهتره باقدرت وارد بشه و کل مزایاشو ببره ولی دوستانی مثل ژاپن رو هم حفظ کنه در این روابط و کره جنوبی هم بهتره فراموش بشود چون نه اقتدار چین رو داره و نه مرام ژاپن

  • ناشناس

    سلام.خیلی به دولت آقای رییسی امیدوار بودیم که قیمت خودرو داخلی رو نظارت کنند وهر روز شاهد گران شدن قیمت آنها نباشیم .چرا نرخ خودرو کارخانه و بازار اینقدر اختلاف دارد .چرا چه کسی نرخ خودروها رو در بازار در سایتها منتشر میکند که اینجور باعث تشویق دلال بازی خودرو و یکه تازی خودرو معمولی مثل پژو در بازار شده به طوری که مردم ضعیف قادر به خرید ماشین فرسوده هم نیستن چون به تبع آن قیمت آنها هم بالا رفته . حمایت از تولید ملی که نباید به این قیمت برای مردم تمام شود که آرزوی داشتن خودرو پراید فرسوده را داشته باشن

  • ناشناس

    دیگه نیاز نیست وزیر صمت صحبت کند میگه خودرو ارزان می شود یک شبه 57 میلیون افزایش قیمت می دهد

  • ناشناس

    انهای که بالای بیست بار ثبت نام کردند یه ماشین بهشون بدهید نگذارید بیشتر از این آبروی ایران خودرو برود (مردم زمزمه می کنند که ماشین به کسی نمی دهند)