کد مطلب: ۷۹۵۸۹۷

همایون دارابی در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز بررسی کرد:

روند صعودی بورس؛ رشد یا جبران عقب‌ماندگی؟ / دولت باید ظرفیت‌های مولد بازار سرمایه را درک کند!

روند صعودی بورس؛ رشد یا جبران عقب‌ماندگی؟ / دولت باید ظرفیت‌های مولد بازار سرمایه را درک کند!

نیمه تابستان سال 99 بود که شاخص کل بورس به واسطه دخالت و دستکاری‌های متعدد از کانال دو میلیونی سقوط کرد. این روند نزولی دو سالی ادامه داشت تا بالاخره شاخص کل هفته گذشته توانست سقف سال 99 را بشکند؛ اما آیا این سقف‌شکنی شاخص کل به معنای بازگشت بازار سرمایه به روزهای اوج است؟ همایون دارابی تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز به این سوال پاسخ داده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تنها 12 روز معاملاتی از شروع سال جدید می‌گذرد و در این مدت شاخص کل توانسته قله‌های جدیدی را فتح و بازدهی بیش از 10 درصدی را ثبت کند؛ شاخص کل بورس چند روز قبل توانسته بود مقاومت سال 99 را نیز پس از دو سال و نیم بشکند. به این ترتیب این خوش‌بینی وجود دارد که بازار سرمایه بتواند در هفته‌های آینده دست کم خود را به تورم برساند.

به ویژه اینکه طی روهای اخیر، تنها شاخص کل روند صعودی نداشته، بلکه ارزش معاملات هر چهار روز نخست هفته جاری بالاتر از 15 هزار میلیارد تومان قرار داشته و همچنین در هر روز بیش از هزار میلیارد تومان پول جدید وارد تالار شیشه‌ای شده است.

این آمارها نشان می‌دهد شاخص کل بورس در سال جدید می‌تواند زیان‌های گذشته خود را جبران کند و پرتفوی سهامداران را به سوددهی مطلوب برساند؛ برخی از تحلیلگران عقیده دارند که بازار سهام به پربازده‌ترین بازار مالی در سال 1402 تبدیل خواهد شد.

همان‌طور که گفته شد شاخص کل هفته گذشته به کف معاملات سال 99 رسید و اکنون باید منتظر رشد واقعی شاخص و ورود سنگین نقدینگی باشیم. همایون دارابی در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز شرایط این روزهای بورس را تشریح کرده است.

بورس صعودی نیست!

همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه درباره رشد این روزهای بورس به تجارت‌نیوز گفت: «روند بورس صعودی نیست. در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ برخلاف اینکه تورم قابل ملاحظه‌ای داشتیم و بازارهای موازی به ویژه ارز، خودرو و املاک و مستغلات رشد قابل توجهی از خود نشان دادند، بورس به دلایل مختلف بعضا به علت دخالت دولت‌ها و سیاست‌‌هایی که آن زمان اخذ شده بود از بازارهای دیگر جا ماند‌.»

وی ادامه داد: « با وجود اینکه بنگاه‌های ما ترکیبی از مستغلات، ماشین‌آلات، تولیدات و دارایی هستند ارزش آنها در مقایسه با کالاهای مشابه در بازارهای دیگر بالا نرفت و ما شاهد درجا زدن بازار سرمایه بودیم. دراین یک ماه با توجه به اینکه بازارهای موازی موقتا آرام گرفتند و قیمت ارز و طلا در حال درجا زدن هستند بازار سرمایه راهکاری برای جبران عقب‌ماندگی‌های خود به دست آورده است.»

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: «چند روزی می‌شود که شاخص کل از سقف سال 99 عبور کرده‌ است. بازار سهام فاصله اساسی نسبت به سایر بازارها پیدا کرده و همچنان این فاصله را پر نکرده است؛ سرمایه‌گذاران این بازار هم نسبت به سرمایه‌گذاران بازارهای غیر مولد در حال زیان هستند.»

دارابی گفت: «امیدوار هستیم با رفع مشکلاتی همانند نرخ بهره، دستکاری نرخ ارز و قیمت‌گذاری دستوری بازار سرمایه بتواند یک رشد واقعی داشته باشد.»

به گفته وی در حال حاضر بورس رشدی ندارد، تنها در حال جبران عقب ماندگی‌های خود نسبت به سایر بازارها است.

بازار سرمایه رکوردشکنی می‌کند؟

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به شاخص سه میلیونی گفت: «پیش‌بینی کردن درباره بازار سرمایه کار اشتباهی است. قطعا اقتصاد ایران‌ پتانسیل رشد و بالندگی را دارد اما نیازمند آن است که سیاست‌های دولت نیز در این راستا به بازار سرمایه کمک کنند.»

وی ادامه داد: « بورس و شاخص قطعا در آینده رشد خواهند کرد؛ اما اینکه به کجا و چه رقمی برسد بسته به سیاست‌های پیش‌ رو است. امیدوار هستیم بازار سرمایه غیر از تورم از محل رشد اقتصاد و رفع موانعی چون قیمت‌گذاری دستوری و دستکاری قیمت ارز رشد کند.»

دارابی تاکید کرد: «علت رشد بازار سرمایه جبران عقب‌ماندگی‌های گذشته نسبت به تورم و سایر بازارهاست.»

دستکاری دولت و داستان ۹۹ تکرار می‌شود؟

وی با اشاره به دستکاری‌ها در بورس اظهار کرد: «بعضا دستکاری‌ها در بازار سهام خصوصا در حوزه بورس کالا با قيمت‌گذاری دستوری انجام می‌شود. قطعا ادامه این مسئله باعث می‌شود که بورس نتواند خود را در برابر تورم حفظ کند و نتیجه آن خروج نقدینگی افراد حقیقی از بورس و رشد بلافاصله قیمت ارز، سکه، املاک و مستغلات را شاهد خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: «به نظر می‌رسد دولت در واقع این مسئله را هنوز به آن صورت درک نکرده که بورس یک بازار مولد برای جذب نقدینگی‌هاست و این موضوعات می‌تواند بازارهای موازی را تبدیل به محلی برای جمع‌آوری نقدینگی مردم کند؛ نقدینگی که باعث ایجاد مشکل در اقتصاد خواهد شد.

دارابی تشریح کرد: «امیدوار هستیم که دولت به‌ جای دستکاری در بازارهای کالایی و قیمت‌گذاری‌های دستوری، همچنین چند نرخی بودن قیمت ارز که فسادزا و تورم‌زاست، اجازه دهد بنگاه‌ها کار واقعی خود را انجام دهند و مردم با سرمايه‌گذاری سالم بتوانند بازدهی مناسب به دست بیاورند و از آتش بازی سال ۹۹ به دور باشیم.»

چرا بورس سقوط کرد؟

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به سقوط سال 99 بورس گفت: «مقصر رخدادهای سال 99 بانک مرکزی بود. در ابتدای سال با کاهش نرخ بهره و ماه‌شمار کردن سود، زمینه رشد را فراهم و در میانه سال با دستکاری و افزایش نرخ بهره بازار را دچار مشکل کرد. سال 99 و مابقی موارد، ریسکی بود که بخشی از آن توسط دولت به بازار تحمیل شد و امیدواریم سال جدید از این ریسک‌ها به دور باشیم.»

با این تفاسیر به نظر می‌رسد تا پایان سال شاهد جبران زیان‌های سال 1399 بورس و سودسازی دوباره پرتفوی سهامداران باشیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.