کد مطلب: ۵۷۶۵۹۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

راه‌حل تامین برق برای کشور/ صادرات برق دلیل خاموشی‌هاست؟

راه‌حل تامین برق برای کشور/ صادرات برق دلیل خاموشی‌هاست؟

با وجود خنک‌تر شدن هوا و کم شدن بار برق شبکه اما خاموشی‌ها این هفته هم ادامه داشت و برخی از کاربران فضای مجازی شایعه‌ این که قطع برق به دلیل صادرات آن است را مطرح کردند اما حمیدرضا صالحی، عضو هیات مدیره سندیکای برق می‌گوید: مساله قطع برق، صادرات ما به کشورهای همسایه نیست و سیاست‌های اشتباه اقتصاد انرژی است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با شروع مجدد خاموشی‌های طولانی سراسر کشور، سوالات زیادی مطرح شد زیرا کارشناسان گفته بودند که با کاهش دما، میزان مصرف برق هم کاهش پیدا می‌کند.

حمیدرضا صالحی، عضو هیات مدیره سندیکای برق در همین مورد به تجارت‌نیوز می‌گوید: ما هم انتظار داشتیم که با کاهش دما میزان خاموشی‌ها کمتر شود اما با توجه به سبقت گرفتن تقاضا بر عرضه و همچنین چند مشکل در نیروگاه، این اتفاق رخ نداد.

صالحی دولتی بودن صنعت برق را یکی از دلایل مشکلات برمی‌شمرد: اگر بخش خصوصی وارد این صنعت شور عمده مشکلات ما بسیار سریع حل می‌شود. صنعت برق ما بسیار توانمند است و ما حتی قادر به صادرات برق هم هستیم و این صادرات به کسور ما کمک سیاسی نیز می‌کند.

عضو هیات مدیره سندیکای برق خبر می‌دهد: در حال حاضر، بیشتر صادرات ما بیشتر به کشور عراق است و صادرات ما به کشورهای مانند پاکستان و افغانستان به ۱۰۰ مگاوات نمی‌رسد.

او می‌افزاید: ما حدود ۸۰ مگاوات به پاکستان و همین حدود یا کمتر به افغانستان برق صادر می‌کنیم. با توجه به روند خاموشی‌های این مدت صادرات برق ما به کشورهای همسایه کم شده اما قطع نشده است. بقیه کشورها هم چنین سیاستی دارند.

برخی از کارشناسان می‌گویند که ما به به جای فرستادن برق مستقیم، گاز که خوراک نیروگاه است را به این کشورها می‌فرستیم. صالحی راجع به این توضیح می‌دهد: رابطه ما با افغانستان و پاکستان رابطه گازی نیست و ما به طور مستقیم به این کشورها برق می‌فرستیم.

صالحی اظهار می‌کند: توانایی افزایش میزان صادراتمان را داریم اما برای محقق شدن این عمل، نیاز داریم که بحث اقتصاد انرژی خود را تصحیح کنیم و می‌توانیم کشور آفریننده در زمینه برق باشیم و از این طریق نقش خوبی در منطقه ایفا کنیم اما باید سیاست‌های کلان حوزه انرژی را اصلاح کنیم.

صالحی خاطرنشان می‌کند: ما از ترکمنستان و ارمنستان گاز وارد می‌کنیم و قبلا هم با آذربایجان معادلاتی داشتیم.

او در پایان تصریح می‌کند: مشکل صنعت برق ما صادرات برق نیست زیرا ما توان صادرات برق را داریم اما در حال حاضر به دلیل مشکلات حوزه اقتصاد انرژی، توانایی ما بالقوه شده است و باید بخش خصوصی را به عرصه برگردانیم و دولت تصدی‌گری را کنار بگذارد و نفع ما در خروج دولت از این امورات است. حضور دولت باعث حل نشدن مشکلات ماست.

برای مطالعه بیشتر در همین مورد، گزارش « فرار توانیر از تعهداتش » را هم بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.