کد مطلب: ۵۱۱۹۶۴

دنا پلاس دوم انتخابی بدون ریسک و نگرانی

دنا پلاس دوم انتخابی بدون ریسک و نگرانی

تنها تفاوت دنا و دنا پلاس تیپ یک، در دی‌لایت، کمی تغییرات ظاهری، روکش چرمی فرمان و طراحی سردنده خلاصه شده است. البته باید گفت همین تغییرات جزئی باعث شد تا دنا پلاس خودرویی محبوب‌تر جلوه کند و بازار خوبی را برای ایران‌خودرو کسب نماید.

زمانی که دنا نهایتا در سال ۹۳ وارد بازار شد، حاصل آن تنها دلسردی و ناامیدی مشتریان چشم انتظار بود. چرا که بار دیگر با خودرویی کاملا شبیه سمند و پژو ۴۰۵ که بر روی همان پلتفرم قبلی ساخته و طراحی شده بود، مواجه بودند. مشکلات برقی، ضعف موتور، طراحی تکراری بدنه و کابین از مسائلی بودند که منجر به شکست این پروژه و عدم استقبال عمومی از آن شد.

در نتیجه، ایران‌خودرو اقدام به ارائه فیس لیفتی از این محصول ناموفق کرد تا بازار همیشگی سدان‌های میان سایز خانوادگی خود را حفظ کند. بازاری که سال‌ها با پیکان، پژو ۴۰۵ و پرشیا و در آخر سمند کسب کرده بود. به این ترتیب، دنا پلاس یا دنا ELX در سال ۹۶ با تغییرات ظاهری محدود و امکانات رفاهی بیشتر روانه بازار شد.

مشخصات فنی مشابه دنا

دنا پلاس در ابتدا با همان مشخصات فنی دنا ظاهر شد. به این ترتیب که از همان موتور EF7 موجود در سمند با حجم ۱.۶ لیتر و قدرت ۱۱۵ اسب بخار بهره می‌برد. جعبه دنده ۵ سرعته دستی خودرو نیز تغییری نکرده و خبری از بهینه‌سازی در اجزای فنی آن نبود. ترمز‌های جلو دیسکی و عقب کاسه‌ای دنا نیز بدون تغییر در دنا پلاس تکرار شده بودند. حتی به‌زعم برخی از کارشناسان، هنوز هم بخشی از اشکالات اسکلت‌بندی سمند را مثل ستون A که مانع دید کافی در جلوی آن می‌شد و پیشتر در دنا شاهد بودیم، در این خودرو نیز می‌شد دید.

با این حال، در بخش امکانات و ایمنی علاوه بر آپشن‌هایی مانند مطابقت با استانداردهای ایمنی تصادف از پهلو و جلو، ستون فرمان جمع شونده در تصادف، شیشه‌های سولار (ضد اشعه مضر UV خورشید)، جابه‌جایی‌های صندلی‌های راننده و سرنشین جلو به‌صورت برقی و زیر آرنجی جلو و عقب که در دنا شاهد بودیم، مواردی مانند سان‌روف و دو کیسه هوای بیشتر نیز در دنا پلاس لحاظ شده بود. البته این امکانات اضافه تا سال ۹۸ به صورت استاندارد در دنا پلاس دیده می‌شد و از این سال، ایران‌خودرو شروع به عرضه دنا پلاس در دو تیپ ۱ و ۲ کرد و سانروف و ایربگ‌های جانبی را به عنوان آپشن‌هایی برای تیپ به اصطلاح فول آپشن ۲ در نظر گرفت و تیپ ۱ را فاقد این موارد و مشابه دنای معمولی عرضه نمود.

به این ترتیب، تنها تفاوت دنا و دنا پلاس تیپ یک، در دی‌لایت، کمی تغییرات ظاهری، روکش چرمی فرمان و طراحی سردنده خلاصه شد. البته باید گفت همین تغییرات جزئی باعث شد تا دنا پلاس خودرویی محبوب‌تر جلوه کند و بازار خوبی را برای ایران‌خودرو کسب نماید. چرا که همین چند مورد کوچک، باعث می‌شد دنا پلاس چهره‌ای مدرن‌تر از محصولات مشابهش مانند پژو ۴۰۵ و پرشیا داشته باشد. همین امر منجر شد تا دنا پلاس به خودرویی با بازار دست دوم خوب تبدیل شود و بتواند در این بخش نیز موفق باشد. خریداران از بابت فروش آن در آینده و افت قیمت دنا پلاس دست دوم نگران نباشند و با این اطمینان دنا پلاس را در نسخه‌های صفر و کارکرده تهیه کنند.

خدمات تضمین شده پس از فروش

البته نباید از موضوع مهم پشتیبانی و خدمات پس از فروش و تاثیر آن در بازار کارکرده‌های این خودرو نیز گذشت. بدون شک برخی نمونه‌های چینی موجود در بازار می‌توانستند شرایط بهتری داشته باشند، اما مشکل تامین قطعات، نگرانی از بایت تعمیرات و خدمات پس از فروش، ارائه مناسب گارانتی و مواردی از این دست باعث می‌شد تا دنا پلاس با چهره نسبتا به روز‌ترش از پژو ۴۰۵ و پژو پرشیا، خودرویی مورد اعتماد به نظر برسد.

دغدغه‌ای که به‌خصوص در دوران تحریم‌ها اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد. ورود دنا پلاس توربوشارژ و دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک نیز بر پیگیری و اصرار ایران‌خودرو در تولید ادامه‌دار این محصولش مهر تایید می‌زند. به این معنی که انواع دنا تا سال‌ها مشکلی در زمینه تامین قطعات نخواهند داشت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    چیز خاصی نداشت