کد مطلب: ۱۶۷۱۱۴

شمارش معکوس برای ونزوئلا

شمارش معکوس برای ونزوئلا

اقتصاددانان بر این باورند که دولت ونزوئلا این بار موفق نخواهد شد بدهی‌های خود را پرداخت کند. این در حالی است که موعد سررسید بدهی‌های ونزوئلا در ماه نوامبر فرا می‌رسد و دولت هنوز بدهی‌های پیشین را به طور کامل پرداخت نکرده است. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که عدم پرداخت بدهی‌ها این بار، این کشور را وارد فاز تازه‌ای از بحران خواهد کرد.

الهام میرمحمدی: از یک‌سو آشفتگی‌ها و تنش‌های داخلی در ونزوئلا افزایش یافته و از سوی دیگر، موعد سررسید بدهی‌های دولت این کشور هم نزدیک است. این در حالی است که دولت هنوز موفق نشده بدهی‌های پیشین خود را به طور کامل پرداخت کند.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از سی‌ان‌ان، شرکت نفت PDVSA ونزوئلا روز جمعه حدود 900 میلیون دلار از بدهی دارندگان اوراق قرضه را پرداخت کرد. اما همچنان 350 میلیون دلار به آنها بدهکار است و این بدهی می‌بایست چند ماه پیش پرداخت می‌شد.

در حال حاضر بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران که اوضاع اقتصادی ونزوئلا را دنبال می‌کنند، معتقدند دولت به زودی ورشکست می‌شود و قادر نخواهد بود تمامی بدهی‌های خود را پرداخت کند. در نتیجه جمعیت 30 میلیون نفری این کشور که اکنون به سختی می‌توانند مواد غذایی و دارویی خود را تامین کنند، وضعیت وخیم‌تری را پیش رو خواهند داشت.

لازم به ذکر است که ونزوئلا بیشترین ذخایر نفتی را در جهان دارد.

آنچه اوضاع را بدتر می‌کند این است که صورت‌حساب‌های بیشتری در راهند. دوم نوامبر دولت ونزوئلا باید 1.1 میلیارد دلار بدهی خود را پرداخت کند. دارندگان اوراق قرضه ونزوئلا مجموعه‌ای از سرمایه‌گذاران خارجیِ مختلف، از استراتژیست‌های وال‌استریت گرفته تا آمریکایی‌های معمولی، را شامل می‌شود.

در سال‌های اخیر هم دارایی‌های دولت ونزوئلا به دلیل پرداخت بدهی‌های کلان کاهش یافته است. در سال 2011 و 2015 دارایی‌های بانک مرکزی این کشور به ترتیب 30 میلیارد و 20 میلیارد بوده است. در سال جاری، دارایی بانک مرکزی به یک‌سوم کاهش یافته و به 10 میلیارد دلار رسیده است.

دارایی‌های کشور همسایه ونزوئلا یعنی کلمبیا، 4 برابر دارایی‌های ونزوئلا -46 میلیارد دلار- است.

رهبران کشورهای غربی روز سه‌شنبه در تورنتو گرد هم آمدند و رژیم استبدادی ونزوئلا را محکوم کردند. کریستیا فریلند وزیر امور خارجه کانادا در این جلسه به همتایان خود گفت، دولت ونزوئلا که روش دیکتاتوری و استبداد را در پیش گرفته به زودی با عواقب بدی روبرو خواهد شد.

وی در ادامه گفت: امیدواریم کوبا -متحد ونزوئلا- هم برای محکوم کردن نیکلاس مادورو به سایر کشورها ملحق شود.

دولت مادورو آمریکا و تحریم‌های وضع‌شده از سوی این کشور را دلیل اصلی مشکلات ونزوئلا می‌داند.

لازم به ذکر است، در حال حاضر رهبران کشورهای غربی به طور دسته‌جمعی تحریم‌هایی علیه دولت ونزوئلا وضع نکرده‌اند، اما این گزینه‌ها هم روی میز است.

لوئیزا اورتگا، دادستان سابق ونزوئلا نیز در این جلسه حضور داشت. او که مخالف سرسخت مادورو است، پس از آنکه از سوی مجلس موسسان جدید این کشور برکنار شد، به کلمبیا گریخت.

او در این جلسه اعلام کرد: اعتراض کردن در ونزوئلا غیرممکن است، چرا که اگر مردم اعتراض کنند، بازداشت و زندانی می‌شوند و یا مورد آزار و اذیت دولت قرار می‌گیرند.

گروه لیما متشکل از 12 نماینده کشور آمریکای لاتین است که نخستین بار در لیما، پایتخت پرو گرد هم آمدند. بلوک کشورهای موسوم به گروه لیما شامل پرو، آرژانتین، برزیل، کانادا، کلمبیا و 7 کشور دیگر منطقه به همراه آمریکا است.

این گونه وحدت، یعنی همدست شدن کشورهای یک منطقه علیه یک کشور و دخالت در امور داخلی آن، معمولا در میان کشورهای آمریکای لاتین نادر است.

آمریکا که هیچ نماینده‌ای به این نشست نفرستاده بود، تاکنون تحریم‌های مختلفی را علیه دولت ونزوئلا و همچنین رهبران این کشور اعمال کرده است.

با ورشکست شدن دولت، ونزوئلا یک گذر سیاسی بسیار دردناک را تجربه خواهد کرد.

دولت نیکلاس مادورو اما آمریکا و تحریم‌های وضع‌شده از سوی این کشور را دلیل اصلی مشکلات ونزوئلا و تاخیر برای پرداخت بدهی‌هایش می‌داند.

بحران غذا در ونزوئلا

کارشناسان اقتصادی معتقدند، به احتمال زیاد دولت ونزوئلا قادر به پرداخت بدهی‌هایش نخواهد بود. این اتفاق پیش‌تر هم برای دولت ونزوئلا رخ داده اما دولت در لحظه آخر موفق شده بخشی از بدهی خود را پرداخت کند. اما آنچه این بار اوضاع را متفاوت کرده، کاهش چشمگیر دارایی‌های دولت است.

تبعات عدم پرداخت بدهی در ونزوئلا مهلک خواهد بود؛ اگر چه اثر دومینویی آن به سرعت اتفاق نمی‌افتد.

کارشناسان معتقدند، سرمایه‌گذاران خارجی برای دریافت بدهی خود اجازه دارند تا تنها سرمایه ارزشمند ونزوئلا یعنی نفت را در خارج از کشور توقیف کنند. این اتفاق جریان نقدی این کشور را دچار مشکل می‌کند. به همین منوال واردات دارو و غذا و مواد ضرورری دچار بحران می‌شود و در نهایت قدرت مادورو به شدت کاهش می‌یابد.

به گفته یک اقتصاددان، عدم پرداخت بدهی به واژگون شدن دولت مادورو منجر می‌شود. در این صورت، ونزوئلا یک گذر سیاسی بسیار دردناک را تجربه خواهد کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.