کد مطلب: ۴۳۳۱۰۶

مدرس خیابانی خبر داد:

۲ برابر نیاز کشور کالای اساسی ذخیره داریم

2 برابر نیاز کشور کالای اساسی ذخیره داریم

قائم مقام وزیر صمت پیش بینی کرد که رفتار هیجانی حداکثر تا دو هفته آینده همراه بازار باشد و گفت: ذخیره بخش عمده‌ای از کالاهای اساسی به اندازه دو برابر نیاز کشور است که این کالاها بدون محدودیت به استان‌ها و شبکه‌های توزیع مطمئن، ارائه خواهد شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، امروز (سه شنبه) حسین مدرس خیابانی، قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی در جلسه هماهنگی طرح نظارت و بازرسی ویژه نوروز و ماه مبارک رمضان، یکی از مسائل و مشکلات کنونی را دپو و رسوب بیش از حد کالاهای اساسی در بنادر جنوبی و شمالی کشور اعلام کرد و از برگزاری جلسه‌ای در این رابطه در دفتر معاون اقتصادی رئیس جمهور طی امروز خبر داد.

وی با اشاره به ایجاد تقاضای مضاعف مردم برای خرید کالاهای اساسی به دلیل نگرانی از ویروس کرونا، گفت: بخشی از این نگرانی باعث مراجعه بیش از حد مردم به فروشگاه‌ها برای خرید می‌شود که بخشی از سرمایه و نقدینگی را حبس می‌کند. همچنین ممکن است بخشی از کالاها مانند مواد غذایی قابل نگهداری نباشد و تاریخ مصرف آن‌ها بگذرد، اما با توجه به اینکه برای افزایش تقاضای شب عید تدارکات لازم دیده شده بود، به اصناف، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، میادین میوه و تره بار و واحدهای صنفی ابلاغ کردیم که بدون محدودیت کالا توزیع کنند.

مدرس خیابانی با بیان اینکه اتفاقی که در چند روز اخیر در مورد ویروس کرونا رخ داده، طبیعی بوده و حاکی از نگرانی مردم است، تصریح کرد: نگرانی مضاعفی نیز در این رابطه از سوی فضای مجازی به جامعه تزریق می‌شود که بخشی از آن جنبه سیاسی دارد.

وی پیش بینی کرد که رفتار هیجانی حداکثر تا دو هفته آینده همراه بازار باشد و گفت: ذخیره بخش عمده‌ای از کالاهای اساسی به اندازه دو برابر نیاز کشور است که این کالاها بدون محدودیت به استان‌ها و شبکه‌های توزیع مطمئن، ارائه خواهد شد.

تکلیف کالاهای تولیدی برای نمایشگاه بهاره چه می‌شود؟

قائم مقام وزیر صمت با بیان اینکه تدارک خوبی برای نمایشگاه‌های بهاره دیده شده بود که به دلیل تجمعات ناشی از آن، وزارت بهداشت اجرای آن را ملغی اعلام کرد، گفت: بنابراین کالاهای تدارک دیده شده برای توزیع در این نمایشگاه‌ها، در میادین میوه و تره بار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای به مرور تزریق خواهد شد.

وی با اشاره به لزوم تمرکز بر مراکز نگهداری کالا برای رسیدگی سریع به تخلفات احتکار و امتناع از عرضه، تصریح کرد: البته وزارت صمت موجودی کالا را در سامانه انبارها تحت نظر دارد و حاشیه امنی برای انبارها وجود ندارد. همچنین لیست کالاهایی که ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفته‌اند، به سازمانهای نظارتی، دادستانی و وزارت اطلاعات و مراجع ذیربط ارائه شده است.

این مقام مسئول بخش عمده‌ای از نگرانی‌ها و رفتار غیرطبیعی در خرید کالا را ناشی از اطلاع‌رسانی فضای مجازی دانست و گفت: هیچ اتفاق جدیدی در بازار نیافتاده، ولی به بهانه کرونا بخشی از کالاهای خاص خریداری می‌شود. برای مثال در حالی که به گفته معاون وزیر بهداشت لیموترش و سیر تاثیر زیادی در پیشگیری از این بیماری ندارد، ولی افزایش تقاضا باعث گرانی آنها شده است.

وی افزود: به هر حال کالا به اندازه کافی تدارک دیده شده و بخشی از این افزایش خرید، به رونق و اشتغال مجموعه‌های صنفی هم کمک می‌کند، اما مردم باید نگران باشند که این کالاها تاریخ مصرف دارند، پس باید تقاضای خرید خود را به مرور وارد بازار کنند.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اگه شماها نظارت بلد بودید اوضاع جامعه اینجوری نبود الان