کد مطلب: ۴۴۰۲۰۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

مستنداتی از رانت در عرضه اولیه شگویا / اعتراضات به رانت بورسی همچنان ادامه دارد

مستنداتی از رانت در عرضه اولیه شگویا / اعتراضات به رانت بورسی همچنان ادامه دارد

با وجود توضیحات مدیر عامل شرکت مدیریت فناوری بورس در خصوص شبهات به وجود آمده در عرضه‌اولیه‌ها، بحث وجود رانت در خرید عرضه اولیه در میان فعالان بورسی همچنان داغ است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در روزهای گذشته، حرف و حدیث‌هایی در خصوص وجود رانت در خرید نمادهای عرضه‌اولیه در محافل بورسی به گوش می‌رسد. در همین راستا تجارت‌نیوز نیز در گزارشی با عنوان « رانت خرید عرضه اولیه » سعی داشت توضیحی برای این موضوع پیدا کند. گزارشی که پیامدهای جالبی داشت و بسیاری از مخاطبان تجارت‌نیوز نیز نسبت به عدم توانایی در خرید سرخطی عرضه اولیه اعتراضاتی را بیان کردند که آنها را در گزارش رانت در خریدهای عرضه اولیه می‌توانید بخوانید.

اعتراضات به حدی گسترده بود که مسوولان بورس نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و با ارائه توضیحاتی سعی کردند که به شک و شبهه‌ها پاسخ دهند که این توضیحات را در گزارش شائبه رانت در عرضه اولیه می‌توانید بخوانید.

در همین راستا روح‌اله دهقان، مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس اعلام کرد: به منظور جلوگیری از این وضعیت، طی بخشنامه‌ای به کارگزاران ابلاغ شد که نه‌تنها اجازه ارسال سفارش قبل از ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه را ندارند، بلکه باید سفارش‌هایشان بعد از رویت پیام بازگشایی اولین گروه معاملاتی ارسال شود. بعد از ابلاغ این دستورالعمل هم، تا چند ماه بر نحوه‌پیاده سازی این دستورالعمل نظارت می‌شد و خوشبختانه تمام شرکت‌های نرم افزاری این دستورالعمل را رعایت می‌کردند.

با این وجود، به نظر می‌رسد این پاسخ نتوانسته فعالان بورسی را قانع کند و در فضای مجازی مدارک و اسنادی در خصوص ناعادلانه بودن معاملات بورس به خصوص در مورد خرید عرضه اولیه‌ها دست به دست می‌شود. یکی از این موارد، عرضه اولیه شگویا بوده است.

10 1

شرکت پتروشیمی تندگویان بیش از ۲ میلیارد سهم خود را در روز ۱۷ اسفند به صورت عرضه اولیه وارد بورس کرد. در این عرضه اولیه بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر حضور داشتند و به هر نفر حداکثر ۱۳۳۸ سهم در سقف قیمتی ۴۳۸ تومانی ( معادل ۵۸۶ هزار تومان) سهم تخصیص یافت. در روزهای بعد طبق معمول این نماد با صف خرید سنگینی مواجه شد به طوری که در چهار روز معاملاتی بعدی و تا روز ۲۴ اسفند به طور میانگین بیش از ۴٫۸ میلیون سهم معامله شد.

10 3

اما اتفاق بحث‌برانگیز در روز ۲۵ اسفند افتاد. روزی که حقوقی تنها ۵ روز پس از عرضه اولیه ۵۲ میلیون سهم دیگر را برای فروش واگذار کرد. در پایان معاملات ۲۵ اسفند در مجموع ۵۷ میلیون و ۴۵۰ هزار و ۷۶۳ سهم با ارزشی معادل ۲۸۷ میلیارد و۸۵۵ میلیون ریال داد و ستد شدکه از این میان سهم خرید کدهای حقیقی ۴۸ میلیون و ۴۹۲ هزار سهم بود.

اما نکته‌ای که موجب اعتراض شده این است که این ۴۸ میلیون و ۴۹۲ هزار سهم تنها به ۱۶۳ نفر تعلق گرفته است. که با تقسیم حجم معامله شده به تعداد نفرات به طور متوسط به هر فرد ۲۹۷ هزار و ۴۹۷ سهم ( معادل نزدیک به ۱۵۰ میلیون تومان) تخصیص داده شده است. در کنار این حقیقی‌‌ها ۱۶ حقوقی نیز نزدیک ۹ میلیون سهم خریداری کردند که به طور میانگین معادل ۵۶۰ هزار سهم ( بیش از ۲۵۰ میلیون تومان) برای هر کد بوده است.

این تعداد سهم در حالی به یک سری از افراد در قیمت ۵۰۱ تومانی رسیده که امروز هر سهم شگویا با قیمت ۶۰۶ تومان معامله شد، و ارزش سهام این افراد از ۱۵۰ میلیون تومان به ۱۸۰ میلیون تومان رسیده است و این در حالی است که رشد شگویا همانند سایر عرضه اولیه‌ها همچنان در روزهای آتی نیز ادامه خواهد داشت.

10 2

این در حالی است که بر اساس اطلاعیه ناظر در تاریخ ۱۷ اسفند حداکثر سهمیه برای سفارش خرید عرضه اولیه شگویا ۱۰۰ هزار سهم تعیین شده بود. اینکه این افراد چگونه توانسته‌اند در یک لحظه چندین سفارش را پشت سر هم ثبت کنند و در ابتدای صف خرید چند صد میلیونی قرار بگیرند، پرسشی است که شائبه وجود رانت در میان برخی افراد را بیشتر می‌کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    در اینکه رانت وجود داره شک ندارم،چون بر اساس زمان خرید و حجم پیش رو اتفاقاتی برام افتاده که تعجب میکردم

  • محمدزمان حیدری سی پی

    من هم برای ۲ فرزند خردسالم از روز قبل که موجودی کافی هم داشتم سهم شگویا۱ را درخواست سفارش دادم. ولی بعد از زمان عرضه برام پیغام حذف الکترونیکی اومده. بس جای تاسف دارد که پس از سالیان سال کسی نمیتونه جلوی این رانت خوران بورسی را بگیرد. البته قطعا موضوع به مراجع قضایی اطلاع رسانی میگردد تا خق کسی تضییع نگردد.

  • ناشناس

    بله اونی که میگه همه چی درسته … واسه اینکه خودش دستش تو کاره…مگه میشه از کل آیران فقط 163نفر بتونن بخرن

  • ناشناس

    با سلام.من طی دو مرحله در ساعت 8:30:20 و 8:30:16 سفارش دادم ولی گارگزری اعلام کرد شما باید در بازه زمانی 8:30 تا 12:30سفارش میدادید وبدون دلیل منطقی سفارش من را حذف و برای خودشان منظور کردن و بعبارتی آنرا بالا کشیدند.اسکرین شات آنرا دارم جهت آگاهی مسئولین

  • ناشناس

    من خودم حدود ۱۰ روز کاری
    هرروز دقیق ۸:۳۰:۰۰ ثبت سفارش کردم
    ۳۰۰۰ نوبت من شده
    کمتر از ۴ رقمی نوبت یادم نمیاد بهم بده

  • ناشناس

    با سلام و خسته نباشید .نام کارگزاری که درخصوص ثبت سفارس ناموفق(جواب:سفارش منقضی شده و دربازه زمانی…) کارگزاری جهان سهم بوده که این موضوع هم برای سفارش شصدف و هم برای شگویا صادق بوده است با تشکر

  • محمدا

    سلام در عرضه اولیه بعد واگذاری رانت وجود دارد فقط خود کارگذاری ها می توانند خرید کنند

  • ناشناس

    امروز ۲۷ فروردین مشابه همین اتفاق برای صبا تامین افتاد….

  • علیرضا

    چند روزه در کارگزاری مفید جایگاه لحظه ای رو برداشتن این نشون دهنده رانت هست خودش. وقتی تو سهم آریا فقط 38 نفر حقیقی 1 میلیون و 107 هزار سهم میخرن و به بقیه هم هیچی نمیرسه. کدوم فرد حقیقی عادی میتونه این مقدار سهم خرید کنه. اینو سازمان بورس و همشون هم میدونن و همیشه قول رسیدگی میدن اریبهشت ماه گفتن رسیدگی میکنن ولی چی شد از یاد ها رفت

  • رضا

    با تشکر از مسئولین و کاکنان تجارت نیوز
    با توجه به آگاهی مسئولین به این فساد و عدم پیگیر برای رفع این فساد و رانت بزرگ که فقط در عرضه اولیه و جود نداره همیشه در صف خرید و صف فروش ها وجود داشته و مردم عادی ازش آسیب دیدن.
    از شما عاجزانه تقاضا میکنم که با نوشتن نامه ای به قوه قضاییه و امضا توسط کاربران که چند 100 هزار نفر امضا میکنن حتما تا قوه قضایی بتونه به صورت مدعی العموم به این مورد ورود کنه بلکه این مشکل و رانت وفساد آسیب زا که چندین سال گریبان گیر مردم شده رو حل کنند و این رانت رو از بین ببرن