کد مطلب: ۴۳۹۷۸۳

رانت خرید عرضه اولیه به چه کسانی می‌رسد؟

رانت خرید عرضه اولیه به چه کسانی می‌رسد؟

جدای از همه مشکلات در ثبت سفارش عرضه اولیه‌ها، یکی از سوالات همیشگی سهامداران این است که چرا فردای روز عرضه اولیه نمی‌توانند سهم نماد عرضه اولیه روز گذشته را افزایش دهند؟ این در حالیست که در صورت موفق شدن به این اقدام، سود قابل توجهی نصیب افراد خواهد شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، جدای از همه مشکلات در ثبت سفارش عرضه اولیه‌ها، یکی از سوالات همیشگی سهامداران این است که چرا فردای روز عرضه اولیه نمی‌توانندسهم نماد عرضه اولیه روز گذشته را افزایش دهند؟ این در حالیست که در صورت موفق شدن به این اقدام، سود قابل توجهی نصیب افراد خواهد شد.

در همین مورد دنیای بورس در تحلیلی نوشته است: زمانی نه چندان دور در بورس تهران روش عرضه اولیه ثبت دفتری (book building) نبود و در آن زمان هر کارگزاری بسته به سلیقه خود هر تعدادی که تمایل داشت را به مشتریان خود سهام عرضه اولیه اختصاص می‌داد. این رانت در روش جدید حذف شد اما همچنان رانت سنگینی در عرضه‌های اولیه وجود دارد که اعتراض معامله‌گران و بسیاری از کارشناسان را به دنبال داشته است.

معاملات سرخطی به ثبت سفارش‌ها اول وقت (ساعت ۸:۳۰) اشاره دارد. طی آزمایشی از معامله‌گران بسیاری خواستیم که به صورت عادی در سهام‌ تازه عرضه‌شده طی یک ماه اخیر به دنبال ثبت سفارش سرخطی باشند تا این موضوع را امتحان کنند که آیا امکان خرید سهام تازه‌وارد در روزهای بعد از عرضه اولیه وجود دارد. همان‌طور که می‌دانید سهام تازه‌ عرضه‌شده فارغ از این‌که حبابی باشد یا خیر در فضای مثبت بورس بازدهی‌های عجیبی را به ثبت می‌رساند و تقریبا کسی در خصوص میزان بازدهی شگفت‌آور این نمادها شکی ندارد.

در نتیجه اگر کسی در روز بعد از عرضه اولیه، سهام را خریداری کرده باشد احتمالا می‌تواند تا ۵۰ درصد سود را تضمینی کسب کند. حالا به راحتی می‌توانید میزان رانت سنگینی که در این میان وجود دارد را حدس بزنید. چند سهم تا حالا عرضه شده و چه میزان بازدهی داده‌اند و چند نفر توانسته‌اند از این رانت استفاده کنند.

هیچ‌یک از افرادی که از آن‌ها درخواست شده بود تا معاملات سرخطی (ساعت ۸:۳۰) را در شرایط مختلف و در سیستم‌های معاملاتی مختلف بدون تماس با کارگزاری ثبت کنند موفق به خرید حتی یک سهم نیز نشدند مگر این‌که کل صف خرید سهام عرضه شده باشد. در تماس با کارگزاری نیز تنها مشتریان خاص می‌توانند از این رانت سنگین استفاده کنند.

در این شرایط واقعا جای سوال این‌جاست که این رانت سنگین به چه کسی می‌رسد. پیگیری‌های ما نشان می‌دهد که کارگزاری یا برای خود و مدیران یا برای مشتریان خاص خود اقدام به ثبت چنین سفارش‌هایی می‌کنند. این رانت دقیقا از ایجاد دامنه محدود نوسان قیمتی ایجاد شده است در غیر این صورت دلیلی وجود ندارد که رانت برای ثبت سفارش در سقف قیمتی وجود داشته باشد و اگر روند آزاد قیمت وجود داشته باشد دیگر رانتی برای حضور در ابتدای صف یا همان معاملات سرخطی وجود نخواهد داشت.

امیدواریم مدیران سازمان بورس نسبت به رانت سنگینی که در این بخش وجود دارد که به هیچ‌وجه به معامله‌گران عادی نمی‌رسد و به صورت مشخص نصیب کارگزاری‌ها می‌شود. حالا کارگزاری‌ها بسته به میل خود این رانت سنگین را توزیع می‌کنند. حذف این رانت باید هر چه سریعتر در دستور سازمان قرار گیرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    من دیروز غگیلا نفر 25 شدم ولی نرسید
    کلا هرچی حجم آزاد میشد فقط شش نفر اول گرفتن

    • هادی

      چجوری نفر 25 شدید….کدوم کارگزاری هستید …با چی سرخطی زدید

    • ناشناس

      چند نفر اول مشتری های مخصوص کارگزاری هستن که از خود ایستگاه کارگزاری براشون سفارش ثبت میشه وقبل از همه ارسال میشهولی برای جایگاه 50 الی 500 امکانات خاصی میخواد که بعضی شرکت ها دارن

    • ناشناس

      سلام اقا هادی کدوم کارگزاری هستین؟ ممنون

    • ناشناس

      سلام کدوم کارگزاری هستین؟

  • ناشناس

    باید ثبت سفارش از خود سایت اصلی بورس صورت بگیره ! فقط موقع ثبت کد معاملاتی و … باید وارد بشه که معلوم بشه این سهم برای کی هست و مشخص کنه که تو کدوم کارگزاری معامله بشینه و فقط کارگزاری ها نقش مدیریت سهام ها رو داشته باشن همین !
    همه این بساط برچیده میشه

    • ناشناس

      کاملا موافقم! تا کارگزاری واسطه باشه این فساد ادامه داره!

  • ناشناس

    فساد بزرگ و آشکاری که من میبینم خیلی شگفت آور هست که هیچ توجه و رسیدگی نمیشه! بینهایت جای تاسفه! سفارش های ثبت شده در کمتر از ثانیه گشایش داشتم که هیچ نتیجه نداشته. مدارکش هست.حتی اغلب جایگاه یا جایگاه حجمی هم نشان داده نمیشه. کارگزاری من مفید هست.

  • ناشناس

    واقعن متاسفم بنده بعد از ۳ماه زحمات فراوان هنوز موفق ب خرید عرضه اولیه از طریق گوشی موبایل و سامانه ایزی تری در نشدم! چراااااا؟!??(البته خدایی بصورت خودکار تعداد سهمی ک ب هر کدملی تعلق میگیرد خریداری میشه)اما از فردای روز بعدش دیگه ب فقیر بیچاره ها تعلق ندارد. از آن نو ر چشمیهاست?

  • جویبار پایتخت کشتی ایران و جهان

    من برنامه نویس نیستم و کامپیوتر نخوندم ولی وقتی سی پی یو ی کامپیوترتون هنوز cori2 یا cori3 یا 5 هست و اینترنتت، اینترنت خونگی لطفا نیا اینجا نظر نده.طرف سی پی یوی کامپیوترش آخرین مدله( cori9 )و قیمتش اندازه ی پراید منو تو.اینکه در ایران فساد همه جانبه و رانت وجود داره شکی نیست اما در این بین اونهایی که میتواندد سرخطی بگیرند مطمئنا میلیاردرهایی هستند که براحتی میتونند متخصصان برنامه نویس و خبرگان کامپیوتر رو دور خودشون جمع کنند و در اصطلاح برنامه یا رباتی بسازند که در کسری از میلیونیوم ثانیه اردرهای میلیونی بزاره و طی نیم ثانیه و قبل از اقدام شما جهت کلیک و سفارش گذاری با اینکه نوبتت زیر پنجاه هست اما صدها میلیون سهم عقب تری.بی خود جوش نزنین.هر که بامش بیش برفش بیشتر.ما هم بریم 800 میلیون بدیم و ربات بخریم.

  • ناشناس

    سلام دوستان خوبمبنده کاری با رانت و…ندارم
    تجربه خودم رو میگم،
    وآوا روز بعد از عرضه اولیه موفق شدم بخرم،
    تملت رو روز پنجم خریدم،
    صبا روز ششم خریدم،نه رباط داشتم نه چیزی فقط شانس بام یار بود.
    ولی این طرح ثبت ۳ سفارش در ثانیه که گذاشتن عملا همه چی حتی شانسی زدن هم از دست عوام پریده شد.
    کاش اعتراض به این رانت نبود بلکه شانسی چیزی گیرمونومیومد.

  • ناشناس

    دقیقا این رانتی هست که توسط خود کارگزاری ها و افرادی که در اون کارگزاری نفوذ دارند انجام میشه. ببینید اصلا دیگه بحث میلی ثانیه و این چیزها نیست. شما میتونید خودتون هم امتحان کنید. من دقت کردم حتی زمانی که اینترنت مشکلی نداشته باشه و درست سر وقت سفارش خرید بزنید، سیستم پیام میده «در حال ارسال سفارش» و بعد از چند ثانیه در سیستم ثبتش میکنه. نکته اینجاست که وقتی سایت کارگزاری به شما پیام میده که «در حال ارسال سفارش» یعنی شما سفارشتون را همون لحظه برای سازمان بورس ارسال کردید ولی کارگزاری داره تعلل میکنه و اون سفارش رو دیرتر می فرسته.
    حالا برای اثبات این موضوع که آیا اینترنت من مشکل داره یا نه، من بعد از اینکه سفارشم در سیستم ثبت شد حذفش کردم و دوباره سفارش زدم. و دیدم که اصلا پیام «در حال ارسال سفارش» نیومد سریع در سیستم ثبت شد و این یعنی مشکل اینترنت و زمان و سرعت و اینا نیست، مشکل فقط و فقط کارگزاری هستش و متأسفانه هیچ مسئولی به این موضوع رسیدگی نمیکنه و در هیچ سایتی به این موضوع اشاره نمیشه

    • نیما

      اینم هست که اون بعدی که شما میفرستید ترافیک نیست مثلا صد نفر در یک ثانیه سفارش فرستادن اما سفارش ساعت هشت و سی دقیقه رو وقتی برای همه نمادها چه عرضه اولیه چه غیره در نظر بگیرید چند صد هزار نفر در راس یک ثانیه فرستادن

  • ناشناس

    چند ماهه که عرضه اولیه ها رو زیر نظر دارم پایان معاملات که نگاه کنین کل حجم عرضه شده اونروز مثلا دو‌میلیون‌‌سهم به بیست نفر با سفارش حداکثری داده شده
    و اونی که میبینیم جایگاهتون بهتر میشه از خرید نیست از کنسل کردن نفرات جلوتره
    اگر به شانس بود و سرعت لا اقل یکبار میشد که برای کسی سفارشش تو جایگاه های اول قرار بگیره
    خودم برای عرضه روز بعد غزر و ابادا سفارش ثبت شده با ساعت ۸:۳۰:۰۰ و ۸:۳۰:۰۱ داشتم و عکسشم موجوده که بعد از پنج دقیقه نوشت سفارش شما حذف گردید بدون ذکر هیچ دلیلی
    رانتی پشت این جریانه که این سود به مردم عادی نمیرسه
    و‌فکر میکنم قوه فضاییه محترم ورود کردن به موضوع و دو بار عرضه غزر رو باطل کردن

  • سید

    به نظر میرسه شانس افراد باهم یکی نیست . مردم عادی نمیتونن بخرن. من چندین بار امتحان کردم . تازه جالبه که روز نهم و دهم و حتی بیستم برای مثلا رافزار امتحان کردم بازم نشد. خوب این یعنی چی؟

  • علی

    عمل مهم است دلمان خوش است وعرضه اولیه میخریم وتا اخرین روز سود دهی پول اینترنتمون هم درنمیاد ولی خیلیها با همین پول کم ما بارانت پول پارو میکنند اگه صداقت وعدالت است واقعا اینجوریه فقط ضرر برا ما